ac tc skrev:Vad jag kan tänka mig är ett luftläckage före lambdan möjligtvis.
+en röst.
e_pettersson skrev:Magloman finns det någon som inte tankar e85 när de ska besiktas äldre bil?
Import från Tyskland... Kanske udda därför?kimmen skrev:Subaru med Bosch lambdasond! Något som inte stämmer...
Numret är, A24-A71018 8Z250torbjorn_forsman skrev:Den kan ju vara bytt förut. Kolla Bosch-numret på den, om det är 0 258 986 xxx så är det en "universallambdasond" som bara säljs som reservdel, aldrig fabriksmonterad. I så fall är nog kabeln till den skarvad med crimphylsor ett par dm från lambdasonden.
Bosch-lambdasonder av modellspecifik typ brukar heta 0 258 00x xxx.
Sitter den nu hittade lambdasonden före eller efter katalysatorn?
Topparna är planade och nya toppackningar. Tror det blev gjort runt 28000 mil eller nåt sånt. Nu 34000. Alla tändstift såg fina ut, inget sot eller olja på nåt.Zukram skrev:Hur långt har bilen gått och är toppackningarna bytta?
Jag har nu bytt packningar på två stycken subaru legacy/outback som gått drygt 20 000. Det verkar vara ett ordentligt typfel på EJ25-motorn mellan 99 och 02. Toppackning kan ge ganska skumma fel. Men om bilen inte är trögstartad alls, temperaturen jämn och fin, ingen märkbar åtgång på olja eller kylvatten borde den vara OK.
Köp dock en uppsättning topplockspackningar att ha när de går
En sak som ingen har nämnt är att en spridare kan läcka. Detta ser man också om man mäter med oscilloskåp på lambdasignalen då signalen pulserar ojämnt. Resultatet blir att medelvärdet på lambda blir ungefär 1, men bilen går fett på en (eller flera cylindrar) och magert på de andra, vilket ger just höga HC, hög CO men till synes OK lambda. Det är inte heller säkert att styrsystemet reagerar på att något är fel så länge den klarar att reglera ner till ett "rimligt" lambdavärde.
/m
Användare som besöker denna kategori: Hidsmekolek och 10 gäster