Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

Uppkörning tung lastbil

34 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera utbildning här

Johankarlberg (trådstartaren)

#1 » 10:34:22, 20-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Ska köra upp för c på lördag. Berätta gärna om din uppkörning, säger inspektören vad man ska göra på säkerhetskontrollen eller gör man allt?

Vilken funktionsbeskrivning fick du?
Vilka moment gjorde ni på körningen 
Vad för last hade ni?

Tack på förhand

 
Johankarlberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:43:22, 17-11-2017
Ort: Motala



jonnordvall

#2 » 14:16:18, 20-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körde upp för ett par år sedan.
Fick göra hela säkerhetskontrollen. Sedan några frågor Ang axeltryck av funken. Sedan genom centrum ut på e4 och backa runt ett hörn.
Eg inget konstigt alls:) bara en normal tur i stan och runt omkring. Hade tränat allt möjligt och trodde ribban skulle ligga mkt högre men va riktigt enkelt..
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

jonnordvall

#3 » 14:17:32, 20-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lasten bestod av kubiksäckar med ved i en stor lastväxlarcontainer. Men använde en bil från en trafikskola så det va liksom klart
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Henrik Larsson

#4 » 18:31:09, 20-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara ta det lugnt och va dig själv. Själv så fick ja spänna på boggin för att komma iväg för det var förbaskat halt på planen där vi startade. Glömde så klart att släppa ner det igen när ja kommit igång och ut på vägen. Så när vi kommit ut på e4 en bit bort så frågar han vad är det för lampa som lyser Ja svarade att den var till boggilyften och erkände att ja glömt att släppa ner den. Trodde att det var kört men icke det gick hur fint som helst han kommenterade det inte ens nåt mera. Så tro på dig själv och att du klarar det sen om du tror att det är kört för att du gör nån liten miss ge inte upp hoppet innan ni kommit i mål och du fått beslutet. :-) Sen på funktionsbeskrivningen svara på frågorna och berätta det du vet kortfattat men inte för mycket heller lagom är bäst. Vill dom veta nåt mera så frågar dom det dom vill veta. :-)
Henrik Larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:54, 29-01-2008
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Nu mera maskinlös.

Johnj-e

#5 » 22:32:24, 20-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig att jag fick börja med yttre säkerhetskontroll, kolla lampor, speglar, däck, hjulmuttrar etc..
Sen hade vi en ibc på flaket där fick jag redogöra för olika typer av surrningar och om ibcn var lämpligt surrad.
Missade att stanna för en fotgängare vid övergångsställe, han frågade mig när vi var klara om de var något jag själv tyckte jag kunde gjort bättre då svarade jag att jag borde stannat vid övergångsstället då svarade han de var de jag tänkte på och grattis till körkortet
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

jonnordvall

#6 » 22:53:34, 20-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En ibc. Lät som en väldigt liten last:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Johankarlberg (trådstartaren)

#7 » 23:30:48, 20-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren! Så nervös.. hatar att misslyckas och inte själv bestämma sitt öde..

Ja1 ibc låter lite, men som jag förstått så kan gymnasieutbildningen ha andra krav än vanligt.

Jag måste lasta 5 ton
Johankarlberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:43:22, 17-11-2017
Ort: Motala

Johnj-e

#8 » 09:25:01, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja de var inte mycket som sagt, tror den var fylld med grus med!
Det var Grönlunds trafikskola jag körde med
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

Bygert

#9 » 10:47:41, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är några år sen jag körde upp och då var det manöverprov, säkerhetskontroll och körning. Säkerhetskontroll och lite frågor bör man ju fixa. Manöverprovet kändes som en antiklimax efter all tid man lagt på att backa. Körningen sen, ja när jag kommit en bit insåg jag att jag glömt stoppa i kort i färdskrivaren. Det är ju inte så lyckat men jag stannade på en ficka och stoppade i kortet och det var tydligen inget att mer med det. Kommentaren efter uppkörningen var att jag trampat på nåt hörn men nu kunde jag fortsätta att träna ensam. Som de varit inne på tidigare, det finns utrymme för lite missöden, det är helheten som avgör och jag tror framförallt att man inte ska börja hatta och tveka. Struntar man i högerregeln så är det bättre att göra det ordentligt än att vara otydlig.

Man ska ha respekt för teoriprovet också. När jag skrev det hade de den roliga varianten att det fanns fyra alternativ och ett - fyra svar kunde vara rätt. Hade man då kryssat för två alternativ och de tyckte att det var tre som var rätt fick man fel på frågan. Riktigt infernaliskt, med ordningen att ett svar är rätt kan man ofta komma rätt med uteslutning.

Jag brände faktiskt teorin på lastbil två gånger. All den där grundteorin som man får göra om var gång man visar sig och som många kör på, den var väl inga problem. Däremot fanns det tre teknikfrågor där man fick ha ett fel. Det om något borde jag kunnat men två gånger i rad fick jag två fel just där. Det var framförallt en fråga om ett bromssystem som förbrukade mycket luft som stökade till det, frågan var tvetydig och körläraren var inte heller säker på hur den skulle tolkas.

Ta det lugnt på teoriprovet och läs hela frågan och alla alternativ innan du svarar. Jäktar du så straffar det sig.

2 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Johankarlberg (trådstartaren)

#10 » 17:40:26, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Teorin är klar, tyckte det va lätt. Har haft körkort 15 år nu och jobbar inom transport. Kört 300 mil lastbil men hatar när nån annan ska bestämma åt mig

Kommer köra upp i en Scania 2011 med opticruise enkelaxel
Johankarlberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:43:22, 17-11-2017
Ort: Motala

Henrik Larsson

#11 » 18:30:35, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur blir det då då kommer du bara få köra med automat eller har dom ändrat på de nu ?
Henrik Larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:54, 29-01-2008
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Nu mera maskinlös.

jörgen.ottosson

#12 » 18:54:01, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag körde upp med lastbil (för många år sedan) så räckte det att ha ett gruslass på på bilen, och vågsedel....( med det vet jag är ändrat)

Jag fick göra säkerhetskontroll och fick tryckluftsystemet som funktionsbeskrivning ( kompressor, lufttork/sprit, tankar, bromssystem...)

...när jag körde upp med släp (senare) så hade jag ett antal IBC med vatten som last, på både bil och släp. Då fick jag först koppla släpet, göra funktionskontroll, sedan manöver provet (backa i vinkel, in i "garage" ) sen fick jag lastsäkring, lastvikt och tillåten koppling av släp som "funktionsbeskrivning" ( lite olika frågor inom varje ämne....kom i håg att ta fram regbevisen och ev, vikttabell om det behövs.)

Trafikinspektören talade om vad han ville jag skulle göra (alltså vad men inte "hur" det var det han ville se att jag kunde.... )

Han började med att ta legitimation, och berättade om hur uppkörningen skulle gå till. ( säkerhetskontroll, manöverprov och körning) sedan fårgade han om jag hade några frågor.....sedan sa han: - Du kan börja med att koppla släpet, och göra säkerhetskontrollen, du behöver inte förklara vad du gör men jag kan eventuellt fråga om det är något jag vill veta mer om, sen kan du tala om när du är klar.

När jag sa att jag var klar, så sa han: -Du ska backa in bilen och släpet i "garaget" (konorna) du har xx minuter på dig, du får ta om om du behöver, men jag kommer att avbryta om jag bedömer att du inte kan klara det. Har du några frågor?

jag frågade om jag skulle stanna innan för konorna eller vid konorna och fick till svar hur han ville att jag skulle göra.

när det var avklarat blev det körning runtom kring i stan.... han hade lite synpunkter som vi diskuterade i genom efter körningen, men fick körkortet. ( jag hade bla, väntat på gående som var på väg fram till ett övergångsställe på korsande väg....och han bedömde att jag hade hunnit köra, men min bedömning var att det var bättre att vänta innan korset tills de gått över....)
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Johankarlberg (trådstartaren)

#13 » 23:26:16, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Närmar sig nu ... lasta upp bilen imorgon.

Scania 2011, sitter det värme element i primärtanken?

1 person gillar det här inlägget.
Johankarlberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:43:22, 17-11-2017
Ort: Motala

Johankarlberg (trådstartaren)

#14 » 23:27:31, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik Larsson skrev:Hur blir det då då kommer du bara få köra med automat eller har dom ändrat på de nu ?


Nä har man bkort utan villkor så är det okej

1 person gillar det här inlägget.
Johankarlberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:43:22, 17-11-2017
Ort: Motala

jörgen.ottosson

#15 » 06:49:52, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johankarlberg skrev:Närmar sig nu ... lasta upp bilen imorgon.

Scania 2011, sitter det värme element i primärtanken?


För ny bil för mig, så kan kan inte systemet. (kolla i instruktionsboken!)

....men jag tvivlar på att man sätter värme i tanken. :klia: Värmen jag känner till brukar sitta i botten på lufttotken, för att inte "nys-ventilen" ska frysa.(du kollar att det fungerar genom att känna att det blir varmt/ljummet när bilen går, och genom att du hör att det "nyser" när du nått fullt lufttryck)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se