Det är bara startreläts ena pol som är spänningssatt då startmotorn inte är aktiv, så några andra komponenter än det och genomföringen för plusanslutningen kan inte orsaka krypströmsproblem.
Om en
startmotor fältar, så brukar det visa sig genom att den i största allmänhet går tungt och långsamt när den går, och drar mycket
ström. Om den går sakta men inte drar onormalt hög ström, så är det något annat fel.
På BNG-startmotorer är det bussningen som sitter invändigt i rotorn vid kollektorn som är mest misstänkt om den fältar. Om den är sliten så kan man se det på att kollektorn kastar kraftigt om man provkör startmotorn lös (helst på halv
spänning, alltså 6 V för en 12 V-startmotor), kolen rör sig för varje varv osv.
Andra tänkbara fel om den går långsamt och dåligt är t ex brända kontakter i relät, eller att spärren som ska hålla relät i halvläge tills rotorn har skjutits fram aldrig frigörs.
Det kan också vara frågan om avbrott i den ena av de två huvudfältlindningarna (då troligen inte inne i lindningarna utan i kopparblecken som går från startrelä till lindningar samt från lindningar till kolhållare).
Har startmotorn gått länge med någon annan slags fel, så är det inte ovanligt att hjälpfältlindningarna är brända.
Om man ska köpa reservdelar till BNG-startmotorer så bör man se upp. Många detaljer har ändrats under årens lopp på en och samma startmotortyp, så förutom startmotorns detaljnummer (på en 76'a bör det finnas ett 10-siffrigt Boschnummer) behöver man också datumkoden, förmodligen tre siffror som står finstilt instansade i närheten av numret.
BNG-serien tycks ha funnits i produktion närmare 30 år - från tidigt 50-tal fram till omkring 1980. Direkta föregångare, t ex BNF, fanns redan på 30-talet.
1963, då Bosch införde de 10-siffriga numren, bytte denna startmotorserie namn till KG.
BNG 2,5/12 fick då nummer 0 001 400 xxx , BNG 4/12 blev 0 001 401 xxx , BNG 4/24 blev 0 001 402 xxx.
Det kan vara klokt att läsa på i verkstadshandböcker innan man plockar isär startmotorn för mycket, det finns en del saker som är lätta att göra bort sig på. T ex placering av fjädrar och lameller i slirkopplingen, rätt smörjmedel på rätt ställe, inkoppling av de tunna ledningarna till hjälpfältlindningarna, åtdragning och låsning av muttern i
axeländen (den har för övrigt ändrats flera gånger).
Förresten: om någon har en BNG 4/24 (eller bara statorn) med hela hjälpfältlindningar så är jag intresserad.