Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Uppgradera till växelström bm320

14 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

Thelemorf (trådstartaren)

#1 » 17:10:18, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjohej
Då likströmsgeneratorn på gamla buster börjar sjunga på sista versen och behöver orimligt höga varvtal för att ladda något alls så hade jag tänkt att montera en växelströmsgenerator istället.

Någon som har gjort liknande uppgradering och som har något förslag på vad för bil man kan sno en generator från?
Växelströmmare brukar ju vara lite större diameter på så förslag på donator som har en kompakt generator med fästöronen "åt rätt håll" mottages gärna!
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



SvampenT15

#2 » 18:12:02, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej : jag köpte en ny på biltema .Deras minsta modell ca 900 kronor . Mycket lätt att koppla in. Fick göra om fästet lite. Annars helt perfekt funktion.
Den har liten diameter så den får plats. Jag har lastare på min 320 så inget får sticka ut för mycket åt sidan. Om du tycker att det är för dyrt med en ny så kolla på små japan bilar de har små generatorer som kan anpassas.
Mvh C

1 person gillar det här inlägget.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

valberga

#3 » 18:37:40, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror nog att en generator som är avsedd för bil är gjord för att ladda effektivast vid högre varvtal än en traktormotor gör. Dom lindas med olika "poltal". En generator som är avsedd för ex traktor laddar från lägre varvtal. Bättre då att köpa en begangnad avsedd för traktor. Jag tror nog inte dom är så dyra även nya.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

Ivar Risslén

#4 » 18:42:16, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var mycket tro i det svaret.

Det är bara att ha lämplig remskiva så att när du har max varv på traktormotorn så är det max varv även på generatorn.
Errare humanum est

4 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Thelemorf (trådstartaren)

#5 » 18:49:11, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo tack, jag är fullt medveten om att utväxlingen kan behöva anpassas, om det behövs får jag väl svarva en egen remskiva.
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Thelemorf (trådstartaren)

#6 » 18:51:39, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

SvampenT15 skrev:Hej : jag köpte en ny på biltema .Deras minsta modell ca 900 kronor . Mycket lätt att koppla in. Fick göra om fästet lite. Annars helt perfekt funktion.
Den har liten diameter så den får plats. Jag har lastare på min 320 så inget får sticka ut för mycket åt sidan. Om du tycker att det är för dyrt med en ny så kolla på små japan bilar de har små generatorer som kan anpassas.
Mvh C
Jo jag har lastare med så samma problem.

Hur mycket fick du anpassa fästet?

Undrar vad biltemas är en kopia på, enligt min erfarenhet är en begagnad märkesvara mer tillförlitlig än en ny biltema. Men bra tips hursomhelst!
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#7 » 18:54:38, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är man ute efter en "liten" växelströmare så finns det "likström Look a like" att köpa för en merkostnad.
Då passar den i befintligt fäste
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magirus

#8 » 18:56:09, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till min MF165 tog jag en generator rakt ur en Opel Kadett (högerhängd) och moddade fästet på motorn. Inga bekymmer med att behöva modda remskivor etc...

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

SvampenT15

#9 » 19:16:40, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag använde gamla fästet så jag fick alla fästpunktrer mot blocket och svetsade om öronen som håller generatorn. Obs den rem skiva som följer den generator jag köpte funkar perfekt maskinen laddar omg även på låga varv. Det som var lite funderingar över var hur spännaren skulle se ut men det löste sig med att ställa en fot mot lastar balken.
Bara tills vidare. dvs för alltid...

1 person gillar det här inlägget.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

torbjorn_forsman

#10 » 23:01:41, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla växelströmsgeneratorer för bilar och liknande som jag känner till har 12 poler, oavsett storlek och effekt.
Ju mindre diameter på generatorn desto högre varvtal behövs, en tumregel är att alla växelströmsgeneratorer behöver samma periferihastighet hos rotorn.

Om man vill ha en generator som är liten i diameter så var förr i tiden det givna valet en Bosch G1 (den minsta växelströmsgeneratortypen på 70- och 80-talet som fanns upp till ca 40 A, användes bl a på VW Polo).
Men vill man ha en liten generator idag är det nog bättre att titta på sådana generatorer som sitter på japanska småbilar från 80- och 90-talet. Honda Civic, Nissan Micra etc.
Dock kan det vara värt att tänka på att en europeisk generator (t ex Bosch) som regel är lättare att koppla in än en japansk generator med inbyggd laddningsregulator. De japanska har ofta inte direkt självförklarande märkningar på anslutningarna, och det kan variera från modell till modell hur laddningskontrollampa, ev extern magnetisering mm ska kopplas in. Det är bra att ha tillgång till elschema för den bil som generatorn kommer ifrån.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Thelemorf (trådstartaren)

#11 » 01:25:13, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det bli fel i en likströmsgeneratorn så den drar ström istället för att ladda?
idag när jag skottat första svängen och kopplade på laddaren medan motorn var igång och gick på tomgångsvarv så visade laddaren ca 15A, när jag varvade upp så gick det ner till typ 10A och när jag stängde av motorn så gick det ner till typ 5A.
Känns ju som märkligt.. Hade det varit en bensinmotor med flera bränslepumpar osv så visst. Men en gammeldiesel utan egentligt elsystem...
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

johan.eriksson

#12 » 07:15:04, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag bytte till växelström på min, finns ett färdigt kitt att köpa på OIE.se

http://www.oie.se/Produkt/generator-14- ... M320Buster
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

torbjorn_forsman

#13 » 08:24:37, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Thelemorf skrev:Kan det bli fel i en likströmsgeneratorn så den drar ström istället för att ladda?
idag när jag skottat första svängen och kopplade på laddaren medan motorn var igång och gick på tomgångsvarv så visade laddaren ca 15A, när jag varvade upp så gick det ner till typ 10A och när jag stängde av motorn så gick det ner till typ 5A.
Känns ju som märkligt.. Hade det varit en bensinmotor med flera bränslepumpar osv så visst. Men en gammeldiesel utan egentligt elsystem...


Om bakströmsrelät inte fungerar, så kommer generatorn att dra ström från batteriet om den av någon anledning (t ex att motorn står stilla) inte laddar. Det är mer troligt att felet ligger i laddningsregulator eller kablage än i själva generatorn i så fall.
Det är mycket vanligt att kontakterna i bakströmsrelät bränner ihop om man har hjälpstartat med för hög spänning (t ex hjälpstartat ett 6 V-fordon från ett 12 V-batteri).

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#14 » 12:53:43, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

3-fas bilgenerator börjar ladda bra från ca 2500rpm.
På min Avatarmoppe (se till höger) så har jag haft 1-1 med remskiva; då hugger generatorn igång först vid ca 1800-1900rpm och "kopplar ifrån sig" vid ca 1500rpm.
Med ca 80mm's skiva på vevaxeln och 60mm på generatorn så startar generatorn vid ca 1200rpm, ger fullt från ca 1500rpm och ger laddning ned till ca 800rpm (=aktiverat fält dvs med högre V än batteriets).

Hur låga varv jobbar BMn på?
Remskiva finns ex., hos www.backia.se vill du ha högre kvalité så är finns det maskinremskivor med lösa nav; det är sådan som sitter på vevaxeln på avatar moppen.

Min erfarenhet av likströmsgeneratorer är far simca 1500 på 60-talet... generatorn ligger i källaren i väntan på att jag skall göra något roligt med den.
Vikt/effekt är så låg på en likströmmare att jag helt enkelt inte lägger tid och intresse på dem.
Hon som monterade bilgeneratorn på min avatar skrotade likströmmaren på sin traktor (modell... röd sak med stora bakhjul... Fergusson/Grållestorlek...) - hans kommentar var att det helt enkelt inte gick att jämföra de olika el alstrarna; så mycket sämre var likströmmaren. Nu bod han på Vikbolandet (Söderköping) så det är en liten bit ifrån Boden; men ni har en sak gemensamt - vintrarna. Vid/kring Kålmorden blir det gärna -vinter- skiljer sig från de torra vintrar du har, men kylan biter duktigt.

Så även om jag inte kan ditt fordon, så är mitt råd - lägg hellre tid och pengar på en 3-fasare. De finns i överflöd. De är lätta att renovera. De ger mycket fler A än likströmmarna. De går att köra i vilken riktning som (höger/vänster - spelar ingen roll, inte ens med fläkten!)
Bosch 45-90A gamla huset är billigast.
Bosch 90-120A nya huset (med inbyggd fläkt) är avsevärt mycket bättre generatorer, men... laddregulatorn kostar 1000kr istället för 100kr...
Gavlar får man tag i på skroten - lätta att byta. Är å andra sidan inget som helst problem att tillverka nytt fäste i ex., plattjärn (bocka o svetsa - så gör man på Avatar moppen; max motor rpm ca 7600rpm ;-) - det håller! )
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se