Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAndra märken[Lastbilar] Allmänt

Tesla Semi Trucks

136 inlägg • Sida 5 av 10
Diskutera allmäna lastbilsteman här

Ivar Risslén

#61 » 14:54:15, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viljan hänger det på.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15



Holger (trådstartaren)

#62 » 15:16:16, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oflexibelt?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

gute84

#63 » 17:33:34, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Vad är det som gör att det inte går att köra gods på järnväg ?
Göran i Björnarbo


många platser har ingen järnväg längre i vårat land var ju bättre för till och med här fans det järnväg för
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Göran Ekman

#64 » 20:11:43, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min lilla erfarenhet av godstransporter med järnväg är att flexibilitetsbristen sitter i skallen på någon beslutsfattare.
Ett litet exempel från några år tillbaka. Jag arbetade på Mellanskogs sågverk i Heby då kördes det ut ett antal tågvagnar två gånger i veckan till sågverkets lastkaj , det fanns gott om tid att lassta vagnarna .
Då kom någon på att det vart för dyrt att köra ut två tågsätt i veckan från Uppsala/Västerås ca 50km till Heby . Sågens lastkaj var för kort,det gick inte att ta med sig tillräckligt många vagnar . Inga problem sa chefen på sågen ,vi förlänger lastkajen . Men det skulle inte gå att köra tåg ändå av något okänt skäl.
Nu var det som så att en del av sågverkets kunder nere i Europa ställde krav på tågfrakt av virket av miljöskäl.
Hur löser man då detta?
Jo ,man kör virket med lastbil till Västerås 50 km enkel resa där det lastas om till tåg, riktig vad det var som vart bra med det förstår jag inte.
Slutsatsen man kan dra av detta är att det måste vara fruktansvärt dyrt att köra tåg.
Jag har fått för mig att att ska man transportera något på land backen är tåg det mest energi effektiva transportsättet, men jag har inte forskat fram några belägg för detta.
Bristen på flexibiliteten när det gäller tåg ligger inte bara i att det saknas räls på en del ställen.
Problemet känns mer mentalt än fysiskt/praktiskt.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

3 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

gute84

#65 » 21:20:12, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har ju alltid trott att det var dyrt med tåg åkte mycket stockholm göteborg förut och då var oftas billigare att ta bilen
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

nimbus

#66 » 21:37:07, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Min lilla erfarenhet av godstransporter med järnväg är att flexibilitetsbristen sitter i skallen på någon beslutsfattare.
Ett litet exempel från några år tillbaka. Jag arbetade på Mellanskogs sågverk i Heby då kördes det ut ett antal tågvagnar två gånger i veckan till sågverkets lastkaj , det fanns gott om tid att lassta vagnarna .
Då kom någon på att det vart för dyrt att köra ut två tågsätt i veckan från Uppsala/Västerås ca 50km till Heby . Sågens lastkaj var för kort,det gick inte att ta med sig tillräckligt många vagnar . Inga problem sa chefen på sågen ,vi förlänger lastkajen . Men det skulle inte gå att köra tåg ändå av något okänt skäl.
Nu var det som så att en del av sågverkets kunder nere i Europa ställde krav på tågfrakt av virket av miljöskäl.
Hur löser man då detta?
Jo ,man kör virket med lastbil till Västerås 50 km enkel resa där det lastas om till tåg, riktig vad det var som vart bra med det förstår jag inte.
Slutsatsen man kan dra av detta är att det måste vara fruktansvärt dyrt att köra tåg.
Jag har fått för mig att att ska man transportera något på land backen är tåg det mest energi effektiva transportsättet, men jag har inte forskat fram några belägg för detta.
Bristen på flexibiliteten när det gäller tåg ligger inte bara i att det saknas räls på en del ställen.
Problemet känns mer mentalt än fysiskt/praktiskt.
Göran i Björnarbo


Synd att dom missbrukar ett så fint transportmedel så. Byråkrater..
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

3 personer gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

nordlander

#67 » 22:08:48, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Banavgifterna ger en fruktansvärt skev konkurransnackdel för järnvägen. Med en omsättning på 3.5 miljarder så betalade Green Cargo 300 Miljoner i banavgifter. I en bransch där vinsten på en transport ligger på ca 5 procent.

Ett tåg Boden-Borlänge kostar ca 11.000 kr bara i banavgifter.

1 person gillar det här inlägget.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

63an

#68 » 22:35:11, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å vem är upphov till nerslitna spår? Nåt så dåligt skött underhåll får man leta efter, när nya kvastar sätts till ska budgeten trimmas åt fel håll! Därför står vi inför en enorm översyn idag av rälsar å slipers :aaargh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

nordlander

#69 » 00:04:00, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

SJ nötte ner spåren i många år när staten betalade underhållet som det snålades på. Sen får dom privata bolagen betala det eftersatta underhållet nu när det är avreglerat och dax att upprusta förfallet.

1 person gillar det här inlägget.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

Göran Ekman

#70 » 08:31:58, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räls, två parallella järnbitar hur svårt kan det vara?
En last bil ska tillskilnad från ett tåg bära med sig sin egen energi.
Energi lagrad i ett batteri är relativt tungt det tar energi att flytta den energin.
Det går tungt att dra runt något på gummihjul.
Vi kanske ska försöka analysera var för det är så svårt , att det genom tiderna inte gått att få lönsamhet i att köra tåg. Något för Musk att fundera på.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Holger (trådstartaren)

#71 » 12:36:26, 18-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Har svårt att läsa tidkorten, vilken bil var snabbare?
Det jag har sett var ett diagram över effekten som bilen har över en viss tid, och den peakade vid 2-3 sekunder och sjönk sedan rejält, antagligen för att batteriet skulle vara tomt efter fem minuter annars.

Jämförelse med Porsche 911R: https://www.youtube.com/watch?v=mHhZ9jk-DrU
Lönar sig att se hela filmen!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Göran Ekman

#72 » 14:10:16, 18-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul leksaker båda två bilarna. Som tur är ligger dom rejält utan för min budget.
Hastigheten är inte så viktig det är känslan av hastighet som är viktig. Den verkar vara obefintlig i Teslan.
Hastigheten i filmen kan det vara miles per timme?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Holger (trådstartaren)

#73 » 14:16:17, 18-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För er som kan tyska, bilexperten Becker skriver redan en dödsannons över Tesla:
https://www.n-tv.de/wirtschaft/Tesla-ei ... 86879.html

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Skrukke

#74 » 15:38:43, 18-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lenge siden jeg har lest så mye :off_topic: i en tråd som i denne. Det skulle vel handle om Teslas nye semi, og ikke om deres personbiler?

Vi som har tilgang til og kjører regelmessig elbil vet jo både deres fordeler og begrensninger.
Samboerens elbil har en rekkevidde oppgitt til 150 km med en batteripakke på 16 kw. På sommeren med fornuftig kjøring får du 150 km på den, du kan også tømme den på 20 km om du henter ut fult hele tiden. I minus 35 kjører vi 60 km med den, og det holder akkurat, litt av årsaken er jo at det er strøm som varmer kupeen i bilen, og i minus 35 går ca. 5 kw av de 16 til varme i kupeen.
Min samberes bil er en VW E up, den veier 1139kg og sommerforbruk på 1.1 kw/mil.
Min mors bil er en VW Cross up, den veier 921kg og sommerforbruk på 0.37 l/mil. bensin.


:back_to: Tesla sier de kan kjøre ca. 800 km uten ladning med den semien, hvem kan kjøre yrkesmessig mer en 4.5 timer uten da å måtte stå 45 minutter? Tesla sier videre at på 30 minutter kan du lade opp til 50%. Den semien der må jo være helt ideel til all kjøring i byer og nærområdene rundt byer. Vil nesten påstå at den hadde virket helt fint for mye av den distribusjons kjøringen vi har hær oppe hos oss også, noen ruter er på 400 km, litt tilrettelegging og det hadde gått helt fint i kaldt klima og.

Ser det at det er flere som snakker om diesel forbruket på dagens semier (lastebiler), og derav forutsetter at den batteripakken må være type enorm. Vi må ikke glemme at når du kjører med el, er det meste så mye mer effektivt, noe mitt eksempel ovenfor viser.
Vil bare til slutt legge til, det meste går, bare det er lagt til rette for det.
:rock_on:

2 personer gillar det här inlägget.
Skrukke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:09:08, 15-04-2012
Ort: Pasvikdalen, Finnmark
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH444, BM Volvo 400 med Hymas 31 graver, Volvo Viking 4x4 med Jonsered tømmerkran

Ptr

#75 » 21:05:23, 18-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trådbuss- och trådlastbils-teknik vore väl utmärkt för elfordon att bli laddade vis - eller varför inte där det på stora vägar lutar uppför och nerför så de kan byta ström med varandra. Då först skulle tunga elfordon bli riktigt intressanta.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w


Återgå till [Lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se