Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Förslag på kompressor i mellanklass

103 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera kompressorer och tryckluft här

snowjim (trådstartaren)

#1 » 12:05:56, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag slog till på en Stanely 50l 2200w igår på Jula.

Bild

Har funderat på kompressor ganska länge men de har inte varit lätt att avgöra vad jag egentligen behöver. Tanken är att använda den till följande ändamål :

- Pumpa däck av olika typer
- Lossa och spänna hjulbultar par gånger om året, idag kör jag en elektrisk som inte orkar lossa eller dra åt.
- Rengöring av allehanda produkter
- Mindre spray lackering, troligen främst airbrush
- Det hade inte varit dumt om den även gick att använda för att sätta spik för lister eller liknande även om jag redan har en elektrisk sådan just nu.

Vi bor i villa med garage och tanken är att den ska stå i garaget kopplad till en slangvinda med en slang på mellan 25-50 m för att nå runt i huset.

Jag har funderat på just denna kompressor tidigare då den kostade 2500 kr men då föreslog ett par kompisar att köpa något mindre som dessutom var oljefritt, kanske Biltemas 24 l . Detta betyder såfall att jag hade fått skippa att köra hjulbultarna men det hade inte varit hela världen. Vissa menar på att motorn är på tok för klen för 50 l?

Är den jag köpt nu ett rimligt val eller bör jag titta på något annat?

Länk till inköpt kompressor på jule : https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kompressorer-och-vakuumpumpar/kompressorer/kompressor-200017/?f.category.code=A-050300&sort.by=novelty&sort.order=desc&skip=0&take=25&_=1511689985247

Länk till mindre version på biltema : http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-OL-20-24-2000033889/

Länk till kompressorer på Jula där de just nu har bra priser : https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kompressorer-och-vakuumpumpar/kompressorer/
snowjim
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:31:19, 26-11-2017
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 12:54:45, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enda anledningen till att inte ha stor tank till liten kompressor är om man använder den så sällan att den som regel är trycklös när man startar den, och så har man bråttom att få upp trycket. Fördelen med stor tank är ju att kompressorn inte behöver starta och stoppa så ofta.
Små tryckluftmutterdragare är inte starkare än en elmutterdragare. Jag har helt och hållet slutat använda sådana för hjulbyten - lossar muttrarna med fälgkors, skruvar ut och skruvar dit dem med en liten laddbar skruvdragare, drar åt slutgiltigt med momentnyckel.

Ska man ändå använda en tryckluftmutterdragare så räcker en liten encylindrig enfaskompressor med 20-30 liter tank utmärkt. Dock är det viktigt att inte ha för lång och klen slang som ger onödigt tryckfall. Hellre max ett par meter slang och släpa med sig kompressorn runt bilen.
Bättre än en lång slangvinda är att göra en fast installation med t ex 15 mm kopparrör och VVS-delar, och sätta upp tryckluftuttag där det behövs. Då är det också lätt att, om nödvändigt, hänga på större tankar utöver kompressorns egen. Se dock till att sätta kondensavtappningskranar här och var, och lägg rören med fall mot avtappningskranarna. Uttag som sitter på icke frostfria ställen bör vändas så det inte kan bli vatten stående i uttaget.

Jag tycker för min del att om man ska så hög motoreffekt som 2,2 kW så är det bättre med trefas än enfas. Enfas asynkronmotorer drar hög startström, det kan ge störande blinkningar i lyset om man har klent elnät, den höga lasten på en enda fas kan bidra till att knäcka huvudsäkringar eller att effektvakt på värmepump drar ner i onödan så det blir kallt i huset när man kör kompressorn.
Man bör också komma ihåg att den höga startströmmen gör att en enfaskompressor ofta är helt omöjlig att köra på ett litet elverk, även om elverkets effekt "på papperet" borde räcka till.
En del av de billigaste oljefria kompressorerna har istället en högvarvig kollektormotor (seriemotor, alltså samma typ av motor som i t ex en dammsugare eller vinkelslip) och utväxling med kugghjul till kompressorn. Den lösningen är högljudd, billig och har kort livslängd men fördelen är att den tar mindre startström än en enfas asynkronmotor och ställer till mindre problem ihop med ett klent elnät eller elverk.

Kom ihåg att byta olja då och då i kompressorn. Om man inte gör ett oljebyte efter inkörningen (kanske 5-10 timmars drift) så brukar det sluta med skurna vevlager. Högvarviga direktdrivna kompressorer som den här Stanleykompressorn är känsligare än lågvarviga remdrivna maskiner.

Ser man på tillbehören till Stanleykompressorn så skulle jag tro att man bara blir irriterad på de flesta av dem.
Billiga däckpåfyllare brukar ha manometern graderad till 16 bar och noggrannheten är så dålig i det lägre området att man knappast alls kan se om det är rätt tryck i ett bildäck med den. Ska man fylla lågtrycksdäck på t ex fyrhjulingar så gör den där manometern förmodligen inget utslag alls.
Blåspipan kan vara bra om den inte läcker eller kärvar i ventilen.
Färgsprutan är säkert fullt acceptabel för enklare jobb, men det kan ta några timmar innan man lär sig att komma överens med den.
Oljesprutan är en annan sån där sak som bara är irriterande. Antingen suger den inte upp olja alls eller också blir det stopp i den så att all olja sprutar upp i taket genom behållarens ventilationshål.
Mutterdragaren fungerar säkert, men man ska vara noga med att smörja den före varje användning och räkna med att plocka isär och renovera då och då om man använder den flitigt.
Sandblästern (?) är nog fullt användbar, men om den inte har keramiskt munstycke håller den nog inte många timmar.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

gaffa

#3 » 13:00:11, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer om oljesprutan från Kina, häller man lite för tjock olja i så kommer oljan ut genom luftningshålet och appliceras i ansiktet på ägaren istället för att komma ut genom munstycket.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

4 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

snowjim (trådstartaren)

#4 » 13:44:30, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som att jag valt helt fel kompressor! Förslag på ett bättre val?
snowjim
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:31:19, 26-11-2017
Maskintyp: Ej angivet

jpd

#5 » 14:42:23, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag läser i svaren är
- fundering kring om säkringarna pallar
- lite om medföljande verktyg

Inget om att den inte skulle funka till dina tilltänkta användningsområden. Eller?
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Mattias Petterson

#6 » 14:49:39, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en motsvarande från bauhaus, köpte den till husbygget och den har varit kanonbra! Enda minuset är den höga ljudnivån.
Den har även varit runt till diverse grannar då den är relativt kraftig och enfas!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

torbjorn_forsman

#7 » 18:53:07, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Instämmer om oljesprutan från Kina, häller man lite för tjock olja i så kommer oljan ut genom luftningshålet och appliceras i ansiktet på ägaren istället för att komma ut genom munstycket.


Det gäller inte bara kinesiska oljesprutor utan även danska sådana "Air Boy" som såldes på 80- och 90-talet.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rospigg

#8 » 19:01:41, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har hört att det blåser ur avluftningshålet även på en spruta med monterad slang för rostskydd i hålrum-när slangen är vikt...
(var jag hört det? :mrgreen: )
/Rp

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Tycko Mikiasson

#9 » 15:58:26, 27-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte också en tvåcylindrig Stanley kompressor. Var väldigt rädd om den täcktes alltid över när den stod utomhus också vidare. Men kondensatorn sa upp sig och svällde upp. På jakt efter ny konding. Brukar fara på kommunens elektronik insamling och hämta nån kompressor. Oftast brukar dom fungera.
Tycko Mikiasson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 21-07-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Shaeff HS 40 Spindelgrävare Ford 4000 jordbrukstraktor ombyggd till Traktor grävare BM 230 Victor och en BM 35-36. och en Terrier

torbjorn_forsman

#10 » 16:06:20, 27-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycko Mikiasson skrev:Jag köpte också en tvåcylindrig Stanley kompressor. Var väldigt rädd om den täcktes alltid över när den stod utomhus också vidare. Men kondensatorn sa upp sig och svällde upp. På jakt efter ny konding. Brukar fara på kommunens elektronik insamling och hämta nån kompressor. Oftast brukar dom fungera.


Startkondensatorer till enfas asynkronmotorer brukar gå sönder emellanåt, så man kan nog inte säga att det är kvalitetsproblem på just den kompressorn.
Plastfoliekondensatorer (oftast plastkapslade) brukar knäckas av överspänningsspikar från åska, täta till- och-frånslag mm, medan oljeimpregnerade papperskondensatorer (oftast plåtkapslade) inte tycker om fukt. Speciellt tycker de inte om att stå oanvända och spänningslösa i fuktig miljö, de klarar sig bättre om det ständigt ligger spänning på.
På de senaste åren har jag fått byta startkondensatorer i bl a tre luftvärmepumpar, ett ventilationsaggregat och en tvättmaskin. Ventilationen och en värmepump hade plastfoliekondensatorer, de övriga papper. Liknande kondensatorer men med annan elektrisk uppgift (störningsskydd i en tyristorstyrning) bytte jag i ett hissmaskineri i höstas.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Tycko Mikiasson

#11 » 16:20:32, 27-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är en konding av samma kvalité som Clas Ohlson coltech kondensatorn i en annan tråd. Tänkte köpa en på lindareverkstan nästa gång jag far till Östersund.

1 person gillar det här inlägget.
Tycko Mikiasson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 21-07-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Shaeff HS 40 Spindelgrävare Ford 4000 jordbrukstraktor ombyggd till Traktor grävare BM 230 Victor och en BM 35-36. och en Terrier

gute84

#12 » 16:46:29, 27-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har samma model på kompressor fast min köptes på swedol kondensatorn paja efter en vecka det var 3 år sen nu köpte en ny kondensator nu på Clas Ohlson föra veckan
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

QV_

#13 » 17:22:50, 27-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Impulsköpte en mutterdragare från Swedol för några år sedan.
Råstark och jag byter 4 hjul utan att kompressorn startar 200L tank.

Är mutterdragaren klen så drar de luft. Är de starka drar de loss muttern direkt med låg förbrukning.
Det är min praktiska uppfattning om luftförbrukningen.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

4 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

snowjim (trådstartaren)

#14 » 23:27:18, 27-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har packat upp och provat kompressorn lite kort. Tyvärr har jag ingen direkt erfarenhet av hur de fungerar men med hjälp av manualen så kom man igång ganska snabbt.

Det jag funderar på är att den pumpar upp tanken till 10 bar på ca 1 min, släpper man då ut luften med pistolen så går baren ner till 6.5 då motorn startar och håller nivån!? Då undrar jag såklart om det ska vara så? Man säger att den ger 10 bar men det verkar bara vara den uppumpade trycket som snabbt går ner när man öppnar flödet. Vad jag förstår så är 6 bar standard för de flesta verktyg förutom då slipar och liknande så kanske är det inte ett problem? Men man undrar ändå, hur fungerar då en kompressor där man anger 6 eller 8 bar? Vad är det jag egentligen har betalar för?

Förövrigt tycker jag kompressorn känns rejäl! Verktygen som lämnas till känns såklart tvivelaktiga men de flesta fungerar säkert för enklare hobbybruk. Luftsputan läckte rätt bra med luft i kopplingen, man fick trycka o ha sig lite för att få det tätt.

Slangen som medföljer är på tok för kort vilket såklart är förväntat, vad bör man köpa för slang?

Någon sa något om att pumpen för däck inte visade rätt bar? Tänkte jag skulle kontrollera det mot en på macken, det är ju väldigt tråkigt om den är helt off.

1 person gillar det här inlägget.
snowjim
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:31:19, 26-11-2017
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#15 » 23:35:17, 27-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det man betalar för är luftflödet per minut.

Man brukar ha en tumregel att varje HK ger 100L/minut

Att komressorn slår av vid 10 och återstartar vid 6 är helt normalt och det kan man välja själv. Jag har valt 8 och 6kg på min
Att trycket inte ökar beror alltså på att blåsmunstycket förbrukar lika mycket luft som kompressorn ger. Ett väl avvägt munstycke alltså.

Jag vill blästra och köra slipmaskiner på luft och då anser jag att ett minimun är 5,5hk motor på kompressorn. Det är i princip max man kan köra på 3 fas 16 A säkring med tanke på startströmar.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se