Tänkte dra igång en liten tråd om motorbytet jag håller på med i min Panter 12a
påbörjad urrivning.
Tur man har rejäl bogserbil (LM840)
Här tittade överfallet ut
Systersonen är slaven
Samt en bild från i somras när hon blänker och är fin
Alla bilder jag hade för tillfället lägger in flera senare.
Motorn skulle har vart renoverad för flera år sedan men ej gått många timmar sedan dess. Förra veckan skulle jag koppla lös strängspridaren och koppla på sidovingen när det hände.
Står utanför och skruvar slang när den börjar tok-knacka springer in i hytten och drar i stoppen som jag fick i handen.. slog i växeln och skulle stänga den så small det till, där tittade vevstaksöverfall.. Det tråkiga är att raset berodde på för dålig dragna bultar.
Happ, bara dags att dra den till verkstan för att lyfta ur motorn. Tänkte passa på att modernisera lite vid motorbytet med tex td70 men fick då höra att sprängkåpan ifrån min d67 gör att detta inte är möjligt.
Har nu också upptäckt att det verkar vara svårt att få tag i en vettig d67 dessutom. Har fått tag i en nu som suttit i en Landsverk lingrävare men som stått ute länge så.. ja det är lite som att köpa grisen i säcken.. Men vad gör man inte om man skulle vilja ha igång skiten innan jul?
Problem nr två var att vevstaken hade sån j*vla fart ut genom blocket att tråget sprack med. Det är i gjutgärn så ids inte chansa och svetsa då det inte är så kul om den står och sölar olja hela tiden. Tråget på dessa är ju även motorfäste.
Så jag tänker använda vilket tråg som nu än sitter på den nya motorn och istället svetsa fast motorramen i själva hyvelramen, annars hänger motorn bara i sprängkåpan..
När jag lix hade isär allt så passade det bra att byta urtrampninglager som levt om ganska mycket på sistone och det var nog lika bra för herrejävlar va slut det var.
Tänkte även passa på att kasta på henne lite färg också.