Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Bromsok till Huddig 960 -87

30 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Stefan1972

#16 » 09:34:44, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är ju varför de spricker isåfall. Är det fasta ok och allt löper som det ska så ska det inte spricka. Låter mer som det är för klena ok till applikationen. Motsvarande ok på en VolvoBM av liknande karaktär är ju dubbelt så kralliga typ känns det som.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet



bengt jansson

#17 » 10:00:08, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är fasta ok och flitigt användande av grävbromsen och att intet köra ner stödbenen är enl. flera en anledning till haveri. Sedan förordar County Bruff shimsning mellan ok och kolv när beläggen börjar bli slitna. Troligtvis beror skadan på bilden på att kolven kommit för långt ut ur oket och sidokraften på kanten blivit för stor
Bild
Bild
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

bengt jansson

#18 » 10:07:31, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

borde det inte gå att bearbeta hålet och pressa / limma en 3 mm hylsa med spår för dammtätningen?
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

Stefan1972

#19 » 10:30:00, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok då förstår jag, trodde de sprack i fästen eller liknande.
I vilket fall som helst så är det ju fel ok för den applikationen. Det blir ju helt enkelt för dåligt stöd av belägget när man står och gräver och det rycker och sliter i det när bromsen ligger an.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#20 » 11:33:51, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja bästa är kanske o bygga om till enkelok. Eftersom det verkat fungera än till idag.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stefan1972

#21 » 11:51:47, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går nog att hitta bättre ok som passar, tittar man på bilderna så verkar de ju extremt grunda dessutom och kolvarna blir korta och det gör ju inte saken bättre direkt. Med djupare ok och längre kolvar tror jag problemet som sådant försvinner men tyvärr verkar det ju inte finnas plats för nå dylikt. Nån kanske designade bromsskivor och nav först och så kom de på sen att ojdå, vi ska ha dit nåt som bromsar också, vi tar det vi får plats med.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

CountyBruff

#22 » 12:35:40, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Huddig gick över till våta bromsar på senare 760 M4 ( de med Hurth axlar)
bland annat för att det krävdes för att få köra i skogen.
Även den stora har numera våta bromsar, vet ej när bromssystemen ändrades
då jag inte längre är i bytestankar.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Offside (trådstartaren)

#23 » 23:50:17, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för info.
Förra oket hade kanten för dammskyddet spruckit som på bilden några steg upp.
Senaste oket får jag inte ut kolvarna. Dammskyddet har släppt lite och det läckte bromsolja.
Hur får jag ut kolvarna?
Finns det nått trix, eller måste jag trycka ut dem med bromsolja?
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,

CountyBruff

#24 » 23:57:42, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du tillgång till tryckluft?
Annars är väl alternativet att koppla tillbaka till bromsledningarna
Läcker det under dammskyddet är risken stor att oket spruckit!
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

CountyBruff

#25 » 00:03:22, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan gå att bryta upp kolven med två mejslar i spåret till dammskyddet!
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Offside (trådstartaren)

#26 » 00:22:59, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack!
Ska prova.
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,

PJA

#27 » 01:08:59, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I med en fettnippel och pumpa ut den.

1 person gillar det här inlägget.
PJA
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:04, 24-01-2015
Ort: Tomelilla
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 2030
Leyland 154

Offside (trådstartaren)

#28 » 01:22:50, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra ide!
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,

bilmeken

#29 » 21:51:37, 18-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hugger mig in i gammal tråd, Jag ska renovera några ok till min Huddig 960 1425.
Den har vanlig hydraulolja i bromssystemet och antagligen bromsok med tätningar anpassade för detta.

Enligt allt man lärt sig och lärt vidare så är det förbjudet med "Olja" i bromssystemet för att packningarna sväller.
Ska endast användas bromsvätska av rätt sort. Men är det någon som vet ifall Hydraulolja skiljersig på något vis eller om dagens bromspackningar tål olja?

Det har skrivits lite om det i några trådar på forumet men ingen verkar veta eller testat en längre tid.
Tillgänglighet och pris är ju mycket bättre på vanliga renoveringssatser för bilar.
Användarvisningsbild
bilmeken
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:01:45, 09-12-2008
Ort: Kronobergs län
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Huddig 960
MF 50B - såld
MF 203 - såld

Stefan1972

#30 » 08:08:25, 19-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

nej du måste ha delar som är avsedda för mineralolja. Gummi som är i detaljer för bromsvätska sväller ganska omgående i kontakt med mineralolja så det blir ogjort ganska fort.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mattias_E, npj och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se