Tack TF
Där kom -äntligen- förklaringen till BMWs 13.7V. Den förklaringen har nog -stark- bärighet i TS tråd/frågeställning också.
Då tänker vi utanför boxen!
Har traktorn
hytt?
Kan man använda hytt taket för solceller?
Bör kunna ge 3-6A ngt extra
ström, som kan användas som ständig "underhållsladdning".
Skulle detta kunna tippa läget lagomt mycket ?
Om detta med att belysning är ett moderna påfund... njae... jag har trampcykel lampa från 30-talet. Dubbla glödlampor, för att kunna blända av vid möte. Drivs av en 6V däckdriven
dynamo. Ger -bra- med ström och strålkastaren -lyser upp- vägen. Endast sedan inträdet av batterdrivna LED så har cyklar fått mera ljus, men avbländning har ännu inte återkommit!
Så nog katten villa man ha ljus på den tiden med.
Karbidstrålkastarna gav väl mer ljus än dagens bästa LED, men reflektorerna gav inte så långa och smala ljuskäglor iof...
Jag vil ha minst 2st strålkastare framåt.
PÅ maskiner som kan backas vill jag ha det bakåt också.
=> 4 x X => Y W(att)...
130W minus tändning (ca 50W gissar jag - så på BMW, 2x6V's tändspolar), minus instrument (säg ytterligare 20-30W) => lämnar kanske i -bästa fall 50W att spela med till belysningen... 10W avgår till bakljusen... sitter alltså 2st 25W glödlampor i en traktorlykta... Var det 25/30W assymetrisk H4 ? För att ladda batterier brukar laddningsreläerna ge ca 4A "laddström". I min testanläggning har jag konstaterat att på samtliga batterier jag kört så -tar- batteriet det -det- vill ha och struntar fullständigt i resten av systemet... o belastar man då med mera än vad som finns för att mätta batteriet, så "stjäl" man ur batteriet...
Vid -start- så brukar batterierna kräva 8-15A i några sekunder till några min, för att sedan falla ned mot 5A i flera min tills dess batteriet är "fyllt" varpå kravet från batteriet kan sjunka ned mot 1A och ibland (riktigt fräscha batterier) under 1A.
Detta behov måste in i beräkningen.
Antingen måste batteriet fyllas på under stillestånd/parkering, eller så måste generatorn ha kapacitet nog att fylla det under drift.
=> ...130W räcker inte för driften... 200W kan ge en acceptabel grund nivå... skulle nog vilja ha 500W eller bättre att tillgå...
Stämmer detta hyfsat med TS's läge/problem?
SJM. Stefan Julsgårds Mekaniska, körde i R100 (BMW) i många år med ett 60Ah
batteri istället för originalets 28Ah. Detta gav honom ström nog under sina pendlingsresor, men krävde underhållsladdning; på jobbet och hemma över natten.
Så det -går- att ta för vana att alltid ladda batteriet när man parkerar - jag föredrar nog själv att generatorn skall klara det jobbet och att underhållsladdning skall vara i undantagsfall, men det är min preferens. Stefan köpte en K100 precis innan han skulle bygga om sin R100 med bilgenerator. Dvs han löste aldrig problemet med för lite el på sin bumse.
130W är för lite, hur man än ser på det.
Antar att det är magnet tändning och inte tändspolar därför
35A Bosch generatorn var en riktigt trevlig liten smäcker sak! Bytte bort en sådan med Alby Bil-El då han fixade
generator till min Suzuki GS850G (monterade en trimmad Nippon Densu) - kring 1992. Bob-cat har en smidig lite generator. Den har monterats på motorcyklar ff.a. i USA under minst de senaste 20-25 åren.
Med så lite originaleffekt som 130W så blir det som LA svarade mig:
LeifAndersson skrev:Generatoreffekten på likströmmaren är 130W som original !!
Så precis vad som helst är en förbättring!
Och med de förutsättningarna så är jag -helt- säker på att Maskinistens hjärntrust kan hjälpa TS få till ett riktigt bra kraftverk på sin
traktor