Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Erfarenheter av on-spot antislir utrustning

6 inlägg • Sida 1 av 1
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

qqq (trådstartaren)

#1 » 21:49:33, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är era erfarenheter av sådana ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet



Anders Berg

#2 » 22:41:29, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funkar jättebra. Man får ju komma ihåg att slå på innan det börjar slira, eller just innan man stannar så kedjorna är under hjulet innan man ska igång igen. Man ska inte använda den i högre farter heller för då nöter man nog upp grejorna fort. Satt monterat på FH:n då vi köpte den så vet ju inte om det är prismässigt försvarbart att skaffa sånt, man har ju klarat sej långt förut med att pressa boggin. Men jag tycker hursomhelst att det funkar fint.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

LeifAndersson

#3 » 22:48:16, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De är bra i de flesta fall, men ersätter inte snökedjor. Kör du stopp i en backe trotts kastkedjorna så får du förbereda dig på en riktig resa bakåt när det bär iväg! Bra som "greppförstärkare" men ersätter inte riktiga kedjor när det blir riktigt skarpt läge, men måste ha begränsningarna klart för sig vid körning, annars är de helt enkelt farliga! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Jonas A

#4 » 10:17:44, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med Leif. Dom ersätter absolut inte riktiga kedjor men kan vara guld värda ibland. T.ex om du parkerar på svagt lutande snöig/isig väg med varma däck kan det ju vara ett helsike att komma igång igen. Kommer man bara ihåg att trycka i onspoten innan man stannar så kedjorna ligger under hjulen e de bara å köra.
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91

Holger

#5 » 10:20:05, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det?
Är det kedjor som kastas ut vid behov?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Jonas A

#6 » 10:21:40, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se