Inspirerad av långtidstestet för RME så får jag väll öppna en tråd om DOT5
Jag har ju en Veteranbil och under des renovering av bromssystemet så vart det inspektion av de ingående detaljerna.
Huvudbromscylindern vart renoverad men allt övrigt var bytt till NOS eller nyproducerat.
Efter som jag är lat så vart det DOT5 i hopp om att det är mera underhållsfritt.
Bilen i fråga (en Amazon) har besutom enkrets bromssystem så man vill inte ha några missöden med just den detaljen.
Att bilen stanar under färd är OK men om bilen inte stannar när jag vill det så är det (mycket) fel.
Jag har lovat mig själv att inte låta de ingående gummidetaljerna bli äldre än 10 år, så minst vart 10 år skall systemet rivas och kontrolleras samt att alla gummidetaljer skall bytas.
Nu behöver inte ni vänta i tio år eftersom bilen vart tagen i drift 2007 så är det dags i vinter.
Rent praktiskt under dessa tio år så har jag kört 4200mil
Bakbromsar har justerats var 500 mil
Frambromsen (vänster sida) har rengjorts en gång för att kopparfettet vid "triangen" (sitter ovankant mellan bromsbanden) gjorde så den kärvade och därmed trilskande bromskraft.
Grafit skall enligt uppgift vara bättre än kopparpasta men det vart aluminiumpasta denna gång.