Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Sorgebarnet Berlingo.

135 inlägg • Sida 5 av 9
Diskutera bil-teman här

torbjorn_forsman

#61 » 21:42:57, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det går utmärkt. Men då får övre änden av fjädern knappt någon styrning i sidled, och lagret gör inte mycket nytta som lager.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



vazman 67

#62 » 16:52:42, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Är servooljan någotsånär ren och fräsch också? Igensatt sugsil i behållaren?


Har kollat,ser bra ut,klar och ren olja. Läste runt lite och såg att vissa haft problem med knuten i rattstången,oljade in den flitigt under en dag,och nu jäklar går den lätt styrningen..känns dock som att nästa problem dyker upp inom högst en vecka med en kvalitetsbil som denna :smile:

1 person gillar det här inlägget.
vazman 67
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:52, 03-11-2007
Ort: norrbotten
Sverige
Maskin: Belarus 505
O&K L5
Scania LB 80
Scania P92
Scania P113

Janson1 (trådstartaren)

#63 » 21:27:29, 08-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var det klippt igen... Nu rök kopplingswiren av för andra gången, (det måste vara en svår uppfinning) i Varberg stad. Min sambo ringde under tiden och jag instruerade hur hon skulle köra&växla för att komma hem igen. Efter ett tågstopp, nåt rödljus, nån stoppskylt och lite köbildningar lyckades hon köra runt lite kvarter och rondeller tills det blev tillräckligt ledigt för att kunna smita ut, utan koppling. Den gick väl i princip ända hem till kyrkebacken där jag stod och lämnade ut nästa bil... Det här med koppling på en bil, det är en ganska bra uppfinning ändå, även om den verkar krångla mycket, speciellt om det är en Berlingo?

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

rospigg

#64 » 21:36:03, 08-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fråga till er Berlingoägare:
Har det uppstått en slags hatkärlek till era Berlingobilar, att det är en vissen kvalitet på vissa bitar som man kan stå ut med bara för att den i övrigt är bra / praktisk / billig / charmig eller annat alternativ.
(En märkesfanatiker står ju oftast ut med vilka fel som helst bara den får köra "rätt" sorts fordon)
/Rp

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Janson1 (trådstartaren)

#65 » 21:55:06, 08-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I vårat fall så var det första cittran för min sambo (kanske den enda?) och har man nu köpt en så är och blir det billigast att laga den framför att köpa ett ev. annat problem. Sen kan man ju aldrig veta vad som skall gå sönder härnäst heller för den delen.
Men, om jag får gissa så blir det nog ingen mer Citroen... Jag är väl tveksam till min Peugeot med för den delen.
Men, en Berlingo är väldigt praktiskt, liten på utsidan, stor invändigt, bra lastutrymme, drar 0,6 l/milen (bensin), billig i skatt o försäkring, ungarna kan kräkas i den utan att elektroniken går sönder och framför allt: billiga reservdelar, om man orkar vänta... Men det här med att den skall krångla i tid och otid drar ju ner en del av helhetsintrycket.

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

jonnordvall

#66 » 00:24:32, 09-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste nog hålla med om påståendet hatkärlek. Hade min i över två år. Lagade bromsarna men annars gick den.
Oöm. Bekväm. Praktisk.hyfsat soppasnål. På något sätt mysig. Men eg alldeles för kort om plats för benen då jag är lång.
Kommentaren från en kompis som åkte med mig en gång den här åker man ju bra i, mkt bättre än den nya caddyn på jobbet"
Senast redigerad av jonnordvall 11:06:06, 09-12-2017, redigerad totalt 1 gång.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

MaChrill

#67 » 00:54:26, 09-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Meyle är inget skumt märke, premium 3 års garanti, OE på många bilar.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

torbjorn_forsman

#68 » 07:33:07, 09-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MaChrill skrev:Meyle är inget skumt märke, premium 3 års garanti, OE på många bilar.


Definitivt inte. Jag skulle nog vilja påstå att Meyle är ett bland andra märken som bara är ett "omstämplingsmärke" på mer eller mindre tvivelaktiga prylar av alla möjliga ursprung. Jämförbart med t ex sådana bildelar som Biltema säljer under eget namn, men ofta säljs de till mycket högre pris. Det finns flera fall där hjullager och framvagnsleder av det märket inte alls har hållit bra. Att en bildelstillverkare lämnar "garanti" är bara ett reklamtrick för att lura godtrogna kunder, så länge slutkunden är en privatperson går ju konsumentköplagen att tillämpa oavsett tillverkarens eventuella utfästelser. Hur som helst är ju en reklamation oftast för besvärlig för att någon ska bry sig om det då det är frågan om en del som är billig jämfört med arbetet att ta bort och sätta dit den, tiden och besväret som går åt för att reklamera och vänta på behandling av ärendet osv.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nordlander

#69 » 08:44:21, 09-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:En fråga till er Berlingoägare:
Har det uppstått en slags hatkärlek till era Berlingobilar, att det är en vissen kvalitet på vissa bitar som man kan stå ut med bara för att den i övrigt är bra / praktisk / billig / charmig eller annat alternativ.
(En märkesfanatiker står ju oftast ut med vilka fel som helst bara den får köra "rätt" sorts fordon)
/Rp


Har man inte möjlighet att skruva själv så är det absolut inte värt det. Något i framvagnen måste bytas varje år kan man räkna med. Sen är det ständiga småfel. Men fruktansvärt praktiskt och charmig bil annars. Bra som andrabil som ska köras av den som skruvar och har lite koll. Knappt jag kan låna ut min bil då det är lite för mycket "kom ihåg att tändningslåset kärvar, det funkar inte, du måste stänga dörren såhär" osv.

3 personer gillar det här inlägget.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

vazman 67

#70 » 13:21:09, 09-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:En fråga till er Berlingoägare:
Har det uppstått en slags hatkärlek till era Berlingobilar, att det är en vissen kvalitet på vissa bitar som man kan stå ut med bara för att den i övrigt är bra / praktisk / billig / charmig eller annat alternativ.
(En märkesfanatiker står ju oftast ut med vilka fel som helst bara den får köra "rätt" sorts fordon)
/Rp



Ligger nånting i det. Fullt medveten om att det är en 2-3:sorterings bil,delarna är billiga,får dock bytas ofta Jäkligt praktisk köra däck å annat bråte i,behagligt trött motor,skönt sladdriga växellägen,konstigt nog fungerande AC..inget för den kräsne :smile:

blir det nåt struligare haveri får den åka Scania till Kuusakoski

2 personer gillar det här inlägget.
vazman 67
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:52, 03-11-2007
Ort: norrbotten
Sverige
Maskin: Belarus 505
O&K L5
Scania LB 80
Scania P92
Scania P113

Janson1 (trådstartaren)

#71 » 14:29:31, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag fick Berlingon ny kopplingswire för andra gången. Skivorna från mr auto passade men inte beläggen... Styrstagsändan passade i alla fall. Men nu var vänster hjullager jätte mycket glapp i så det måste bytas igen. när jag kollar bakåt här i denna tråd så ser jag att jag bytte vänster hjullager i nu i år, våras, va f*n! det får nog bli en reklamation, (Biltema) jag gissar på att bilen gått max 1000 mil sen sist. Nu står den i mitt garage och väntar på nya delar/nya tag.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

igelkottar

#72 » 15:00:36, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:shake_hands: :shake_hands:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

MaChrill

#73 » 21:45:04, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
MaChrill skrev:Meyle är inget skumt märke, premium 3 års garanti, OE på många bilar.


Definitivt inte. Jag skulle nog vilja påstå att Meyle är ett bland andra märken som bara är ett "omstämplingsmärke" på mer eller mindre tvivelaktiga prylar av alla möjliga ursprung. Jämförbart med t ex sådana bildelar som Biltema säljer under eget namn, men ofta säljs de till mycket högre pris. Det finns flera fall där hjullager och framvagnsleder av det märket inte alls har hållit bra. Att en bildelstillverkare lämnar "garanti" är bara ett reklamtrick för att lura godtrogna kunder, så länge slutkunden är en privatperson går ju konsumentköplagen att tillämpa oavsett tillverkarens eventuella utfästelser. Hur som helst är ju en reklamation oftast för besvärlig för att någon ska bry sig om det då det är frågan om en del som är billig jämfört med arbetet att ta bort och sätta dit den, tiden och besväret som går åt för att reklamera och vänta på behandling av ärendet osv.

Håller inte med, Meyle är Mecas no,1 bland framvagn. Meca ägs av Mekonomen vilka är störst på eftermarknaden. att jämföra Meyle med Biltema är löjligt.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

torbjorn_forsman

#74 » 23:33:58, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MaChrill skrev:
torbjorn_forsman skrev:
MaChrill skrev:Meyle är inget skumt märke, premium 3 års garanti, OE på många bilar.


Definitivt inte. Jag skulle nog vilja påstå att Meyle är ett bland andra märken som bara är ett "omstämplingsmärke" på mer eller mindre tvivelaktiga prylar av alla möjliga ursprung. Jämförbart med t ex sådana bildelar som Biltema säljer under eget namn, men ofta säljs de till mycket högre pris. Det finns flera fall där hjullager och framvagnsleder av det märket inte alls har hållit bra. Att en bildelstillverkare lämnar "garanti" är bara ett reklamtrick för att lura godtrogna kunder, så länge slutkunden är en privatperson går ju konsumentköplagen att tillämpa oavsett tillverkarens eventuella utfästelser. Hur som helst är ju en reklamation oftast för besvärlig för att någon ska bry sig om det då det är frågan om en del som är billig jämfört med arbetet att ta bort och sätta dit den, tiden och besväret som går åt för att reklamera och vänta på behandling av ärendet osv.

Håller inte med, Meyle är Mecas no,1 bland framvagn. Meca ägs av Mekonomen vilka är störst på eftermarknaden. att jämföra Meyle med Biltema är löjligt.


Och då kan man fråga sig varför just Meyle är så överrepresenterat bland kortlivade hjullager. Jag gjorde själv misstaget att köpa ett Meyle-lager på Meca när ett bakhjulslager började låta illa på min Ford Focus, det började väsnas igen efter drygt ett år (kanske 2500 mil), varvid jag satte dit ett SKF-lager köpt på Autopartsmarket - billigare än Meyle-lagret var med verkstadsrabatt på Meca! Sedermera har jag bytt även det andra originalbakhjulslagret mot ett SKF, båda dessa har varit med 8000-9000 mil vid det här laget och sköter sig fortfarande bra.

Det som är gemensamt med Meyle och Biltema är framför allt att det inte finns någon egen fabrik som ligger bakom något av de varumärkena, utan det är bara frågan om grossiströrelser som gör tillräckligt stora beställningar hos sina underleverantörer för att kunna få sin egen märkning på prylarna, kartonger enligt egen spec osv. En helt onödig mellanhand som inte tillför något annat än att göra ett extra pålägg på priserna. Tror knappast man hittar några Meyle-stämplade komponenter fabriksmonterade i något fordon.

Meca och Mekonomen har expanderat i Sverige genom fula marknadsföringsknep och att avtalsvägen låsa fast verkstäder vid att bara handla av dem. Men det gäller bara den lilla svenska ankdammen, de försöker hålla sig kvar vid de prisnivåer och påslag som är många gånger högre än vad som gäller i många andra EU-länder.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nordlander

#75 » 06:01:09, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Meyle liksom biltema kan nog vara bra hälften av gångerna. Beror helt på vilken tillverkare som var billigast för dagen. Ibland kanske dom får tag i ett bra lager att sälja med sitt namn på men oftast är det nog lite sämre kvalitet.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se