Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Generatorbrand, vad gör ja?

140 inlägg • Sida 8 av 10
El/Elektronik i traktorer

63an

#106 » 16:43:48, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

105 inlägg nu för att byta denna generator :insomnia:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



Andreas.karlsson (trådstartaren)

#107 » 18:14:20, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:105 inlägg nu för att byta denna generator :insomnia:


Hur många tror du de blir, innan den är bytt? :cool: :skratta3:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#108 » 18:22:39, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svara i fel tråd.
Senast redigerad av Andreas.karlsson 19:39:10, 12-12-2017, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

dc_lindberg

#109 » 18:23:36, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:insomnia:
:lmao2:

IR's tips om remskivelåsar - den blir nu ett standardverktyg i min "verkstad".
Första gången jag skulle ha loss en remskiva undrade jag hur i ... man skulle låsa axeln; nu, att se lösningen, är det ju så självklart att man får ge sig självt ett :red_card:

Eftersom jag själv byter mina lager, så... tja... men varför riskera att skada när det är -så- enkelt att minimera risk att skada?

När TS fixar generatorn?
Tråden följdes med hög spänning. Tråden har ett växlande innehåll ;-)
Likväl, så kommer det i slutänden -att- lösa sig o traktorn kommer att få en riktig kraftstation!
Jag blev glatt överraskad av hur många olika och kraftfulla generatorer som BT tagit fram = ger ju bra valmöjligheter. Se'n åker man i alla fall till bilskroten å köper nått ur skrotlådan för en hundring eller så :bira:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#110 » 18:37:34, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Får jag gissa så gissar jag på 17mm, precis som du har.

Ring Biltema så får de skicka ut någon å mäta axeln åt dig ;-)
Har de missat datan på hemsidan, så är det precis som med allt annat man glömmer... "det hamnar i fötterna!" :skratta3:


Tack för ditt långa svar! :thumme: Jag tror också på 17mm, men Biltema har inte skrivit tillbaka....så de vill nog inte svara på de. Antagligen pga att det verkar sitta remskiva på alla, och de kan/vill väl inte lossa för att kunna ge mig ett svar.
Universal på 80A är så lik den kan bli, förutom att hålen i infästningarna är större.....men det går ju alltid att lösa! :thumme:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#111 » 18:42:50, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Verktyget som jag tänkte på kallas bl.a. remskivehållare. Det finns för olika remmar. https://www.esska.se/esska_se_s/Remskiv ... 20510.html

Det är ganska enkelt att göra ett eget av ett rör och en passande rem.

Slående mutterdragare verkar ha blivit ett universalverktyg när det ska skruvas om man tittar på amerikanska hojbyggare t.ex.. Så de flesta vet inte om att man kan skada lager och det gör inte så mycket om man ska leva på att serva fordon, man får bara lite mer att göra. Sedan så skyller man på dålig kvalite på lagret.


Tack för tips I.R! :thummar: .....de där med mutterdragare känner man ju igen... :vissla: Men det säger ju sig självt, om man tänker efter lite! Blir att tillverka ett verktyg helt klart! :grin:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

QV_

#112 » 21:26:04, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:När man använder tryckluft för att lossa eller dra åt muttrar där det finns lager är det en risk att man slår märken inne på lagerbanorna så att livslängden minskar.


Sitter och funderar på om detta är verklighet eller skröna.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Rubert

#113 » 22:08:23, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar lite som QV_ .
En mutterdragare ger väl ett moment som vill rotera arbetsstycket och det ger väl ingen eller en liten belastning på lagret.
Beroende på storleken av arbetsstyckets tröghetsmomentet så kommer det väl bara att rotera eller stå skaka.
Om mutterdragaren har en konstruktion som också genererar axiella krafter skulle det nog kunna skada lager.
Det blir ju lite som att slå eller pressa på ett lager via kulorna.
Axiella krafter lär ju för övrigt inte försvinna med ett verkyg som "håller fast" remskivan.

Tillägg:
En remskivehållare och handverktyg för att lossa/dra muttrar är säkert den bästa lösningen om det fungerar.
Senast redigerad av Rubert 22:18:50, 12-12-2017, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Ove.G

#114 » 22:16:04, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rubert skrev:Funderar lite som QV_ .
En mutterdragare ger väl ett moment som vill rotera arbetsstycket och det ger väl ingen eller en liten belastning på lagret.
Beroende på storleken av arbetsstyckets tröghetsmomentet så kommer det väl bara att rotera eller stå skaka.
Om mutterdragaren har en konstruktion som också genererar axiella krafter skulle det nog kunna skada lager.
Det blir ju lite som att slå eller pressa på ett lager via kulorna.
Axiella krafter lär ju för övrigt inte försvinna med ett verkyg som "håller fast" remskivan.
Helt rätt, jag använder mutterknacken alltid vid demontering o montering av rotorknivar för slipning eller byte, lnga lagerskador.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

torbjorn_forsman

#115 » 00:06:37, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en känsla av att man inte ska använda slående mutterdragare på muttrar i änden av "byggda" vevaxlar, i synnerhet inte om det tunga svänghjulet sitter i motsatt ände av vevaxeln mot den där man skruvar, så att alla presspassningsförband i vevaxeln utsätts för slag. En annan detalj är att på motorer med sådan vevaxel (alltså främst tvåtaktare), brukar vevlagren vara nållager som kanske inte mår bra för de krafter de utsätts för i detta fall.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ove.G

#116 » 10:32:42, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Jag har en känsla av att man inte ska använda slående mutterdragare på muttrar i änden av "byggda" vevaxlar, i synnerhet inte om det tunga svänghjulet sitter i motsatt ände av vevaxeln mot den där man skruvar, så att alla presspassningsförband i vevaxeln utsätts för slag. En annan detalj är att på motorer med sådan vevaxel (alltså främst tvåtaktare), brukar vevlagren vara nållager som kanske inte mår bra för de krafter de utsätts för i detta fall.
Vad skall användas för att lossa och dra muttern till renskriva på V70 tex vid kamremsbyte jag använder 3/4 knack.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

torbjorn_forsman

#117 » 10:38:02, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ove.G skrev:
torbjorn_forsman skrev:Jag har en känsla av att man inte ska använda slående mutterdragare på muttrar i änden av "byggda" vevaxlar, i synnerhet inte om det tunga svänghjulet sitter i motsatt ände av vevaxeln mot den där man skruvar, så att alla presspassningsförband i vevaxeln utsätts för slag. En annan detalj är att på motorer med sådan vevaxel (alltså främst tvåtaktare), brukar vevlagren vara nållager som kanske inte mår bra för de krafter de utsätts för i detta fall.
Vad skall användas för att lossa och dra muttern till renskriva på V70 tex vid kamremsbyte jag använder 3/4 knack.


Den motorn har väl vevaxeln smidd i ett stycke, så den är nog inte så känslig i det avseendet.
Annars går det väl att hålla emot genom att lägga en kasserad rem på remskivan, och utanpå den en kedjenyckel (om man kommer åt).
En klassisk metod i snöskotersammanhang är att vrida runt motorn så att kolven närmast den ände där man ska lossa skruven står i nedre dödpunkt, sen skruvar man ur tändstiftet och pular ner ett nylonrep i cylindern tills det är fullt. Det blir ett effektivt om än något fjädrande mothåll.
Om en skruv/mutter i vevaxelände är låst med Loctite, så bör man värma den ordentligt med gassvets så att låsningen släpper, innan man försöker lossa den. Risken finns att den som mekade förra gången tog till "stark" gänglåsning...
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ove.G

#118 » 13:41:26, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Ove.G skrev:
torbjorn_forsman skrev:Jag har en känsla av att man inte ska använda slående mutterdragare på muttrar i änden av "byggda" vevaxlar, i synnerhet inte om det tunga svänghjulet sitter i motsatt ände av vevaxeln mot den där man skruvar, så att alla presspassningsförband i vevaxeln utsätts för slag. En annan detalj är att på motorer med sådan vevaxel (alltså främst tvåtaktare), brukar vevlagren vara nållager som kanske inte mår bra för de krafter de utsätts för i detta fall.
Vad skall användas för att lossa och dra muttern till renskriva på V70 tex vid kamremsbyte jag använder 3/4 knack.


Den motorn har väl vevaxeln smidd i ett stycke, så den är nog inte så känslig i det avseendet.
Annars går det väl att hålla emot genom att lägga en kasserad rem på remskivan, och utanpå den en kedjenyckel (om man kommer åt).
En klassisk metod i snöskotersammanhang är att vrida runt motorn så att kolven närmast den ände där man ska lossa skruven står i nedre dödpunkt, sen skruvar man ur tändstiftet och pular ner ett nylonrep i cylindern tills det är fullt. Det blir ett effektivt om än något fjädrande mothåll.
Om en skruv/mutter i vevaxelände är låst med Loctite, så bör man värma den ordentligt med gassvets så att låsningen släpper, innan man försöker lossa den. Risken finns att den som mekade förra gången tog till "stark" gänglåsning...
Det är det,åtkommlighet och mycket kraftigt moment.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

Ove.G

#119 » 13:44:49, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ove.G skrev:
torbjorn_forsman skrev:
Ove.G skrev:[quote="torbjorn_forsman"]Jag har en känsla av att man inte ska använda slående mutterdragare på muttrar i änden av "byggda" vevaxlar, i synnerhet inte om det tunga svänghjulet sitter i motsatt ände av vevaxeln mot den där man skruvar, så att alla presspassningsförband i vevaxeln utsätts för slag. En annan detalj är att på motorer med sådan vevaxel (alltså främst tvåtaktare), brukar vevlagren vara nållager som kanske inte mår bra för de krafter de utsätts för i detta fall.
Vad skall användas för att lossa och dra muttern till renskriva på V70 tex vid kamremsbyte jag använder 3/4 knack.


Den motorn har väl vevaxeln smidd i ett stycke, så den är nog inte så känslig i det avseendet.
Annars går det väl att hålla emot genom att lägga en kasserad rem på remskivan, och utanpå den en kedjenyckel (om man kommer åt).
En klassisk metod i snöskotersammanhang är att vrida runt motorn så att kolven närmast den ände där man ska lossa skruven står i nedre dödpunkt, sen skruvar man ur tändstiftet och pular ner ett nylonrep i cylindern tills det är fullt. Det blir ett effektivt om än något fjädrande mothåll.
Om en skruv/mutter i vevaxelände är låst med Loctite, så bör man värma den ordentligt med gassvets så att låsningen släpper, innan man försöker lossa den. Risken finns att den som mekade förra gången tog till "stark" gänglåsning...
Det är det,åtkommlighet och mycket kraftigt moment.[/quote]Det är skillnad på motorer där man kan låsa svänghjulet och använda hylsa utan förlängare.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

torbjorn_forsman

#120 » 14:11:19, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om bilen har manuell växellåda räcker det ofta (åtminstone om inte kopplingen är totalt slut) att lägga i högsta växeln och låta en medhjälpare ställa sig på bromsen (eller dra åt handbromsen, om den verkar på drivhjulen). En annan möjlighet är att ta bort startmotorn och låsa med ett specialverktyg (ett slags kuggsegment) i startkransen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se