Michael Meier skrev:Jag tror Hansborg fokuserade på "under tank" och då vinglade hans tankar iväg
akkamaan, du menade "under tank" som ett beskrivande/definierat ord till skillnad mot "inuti tank" "ovanför tank" , vi tolkade det mer som om pumpen är under tanken behöver den större sugledning än om den var ovanför tanken ...
Lennie Vind skrev:Perfekt räknare det där Akkamaan. Du råkar inte ha en som man räknar ut pump storlek på pump och motor?
Tar pumpen skada om den kaviterar?
akkamaan skrev:Sen en helt annan sak, många hänger upp sig på att en t ex 1" sugledning inte hjälper om pumpen har en 3/4" anslutning, men det ör fel. Visserligen "stryper" 3/4" anslutningen men bara en kort sträcka så den relativa förlusten för 3/4" anslutningen är bara en mindre del av alla strämingsförluster i sugledningen. Därför hjälper det att ha en 1" sugledning på t ex 1m tillsammans med en 3/4" anslutning som är 5.7 cm, jämfört med om hela sugledningen skulle vara 3/4"....
QV_ skrev:akkamaan skrev:Sen en helt annan sak, många hänger upp sig på att en t ex 1" sugledning inte hjälper om pumpen har en 3/4" anslutning, men det ör fel. Visserligen "stryper" 3/4" anslutningen men bara en kort sträcka så den relativa förlusten för 3/4" anslutningen är bara en mindre del av alla strämingsförluster i sugledningen. Därför hjälper det att ha en 1" sugledning på t ex 1m tillsammans med en 3/4" anslutning som är 5.7 cm, jämfört med om hela sugledningen skulle vara 3/4"....
Drog upp 50 meter trädgårdsslang för att tvätta bilen en gång. Med 4 kg tryck vid pumpen blir det inte mycket kvar att tvätta med.
Bytte till 50 meter 1 tum och då fick man tryck vid bilen också fast det var 10 meter trädgårdsslang på slutet, så visst hjälper grövre slang "mitt på".
Återgå till [Allmänt] Hydraulik
Användare som besöker denna kategori: DLF och 24 gäster