Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Traktor startar ej efter torrkörning och gammal diesel

27 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Henrikbergman86 (trådstartaren)

#1 » 10:55:08, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi ska köpa en traktor som inte fungerar.
Tanken är att vi ska meka igång traktorn på plats och köra hem den.

Därför tänkte jag fråga om lite tips och råd.
Jag är van att meka med fordon men jag har väldigt lite erfarenhet av just traktorer.

Jag ska försöka förklara vad som är fel på traktorn och vad som kan ha orsakat felet.

Traktorn användes ofta för 10 år sedan. Mannen som ägde traktorn avled och traktorn blev stående i många år med diesel i tanken. För några år sedan startades traktorn och kördes torr på diesel.
Ny diesel hälldes i tanken och efter många om och men startade traktorn. Traktorn gick inte länge innan den lade av igen.
Enligt traktorns nuvarande ägare ska bränslesystemet troligen vara igenkladdat. Dom påstår att det ska vara något slags kladd i bränslesystemet.
Vad innebär det? Vart kommer kladdet från?

Dieseln som fanns i traktorn när den togs ur bruk för många år sedan kan ha varit vad som helst. Villaolja? Vad vet jag...


Hur ska vi börja felsöka? Vad ska bytas ut? Vad ska rengöras?
Alla tips om hur vi kan få igång traktorn igen mottages med glädje.
Då är vi förberedda och vet vad vi ska börja med när vi ska få liv i traktorn igen :)

Traktorn är en International från sent 70 tal.
Henrikbergman86
1 inlägg
 
Blev medlem: 10:11:36, 17-08-2017



SwedEh

#2 » 12:41:25, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Jag var i ungefär samma läge tidigare i år, och dieselfordon har jag sen tidigare väldigt begränsad erfarenhet av ... Men jag började med att läsa på lite om traktorn.. sen kolla att bränsle kommer fram som det ska. Kolla filter/silar och börja från tanken och sen vidare.... och lufta systemet. Finns ett antal ställen man kan lufta. På majoren är det två ställen på filtret, sen högtryckspumpen och sist vid spridarna.

Jag gick även igenom startmotorn så det blev bra snurr på den... och efter tio års vila hoppade den igång så fint så :)

Sen uppdagades andra problem, men det ska jag vid tillfälle berätta om i "majortråden" :smile:
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

Joe

#3 » 14:53:16, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en IH454 med samma fel, båda bränslefiltren nya, rengörning av sil i matarpump, 1 ny slangstump till matarpump, rengörning av sil i inlopp insprutningspump och en annan tank iform av en jeepdunk.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

bonnen513

#4 » 17:32:29, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur långt ska du köra Hem?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

ac tc

#5 » 18:59:35, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla vad det kostar att ta den med bärgare/ flak och få hem problemen på hemmaplan utan bekymmer.
- det är väldigt blodtryckshöjjande att få problem efter vägen.

3 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

bert

#6 » 20:18:29, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Första steget är väl å glo i tanken hur se ser ut och är det inte igenväxt alla filter nya +blås ledningar
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Kamis

#7 » 18:32:17, 01-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nyligen köpt en mf 765 med samma bekymmer. Traktorn har stått i två år gamla ägaren försökte starta på gammal diesel och när den inte startade gjorde han rent glaskopp samt tank utan resultat. Det var någon form av sedimentering i både tank och glaskopp sen fick jag köpa den. Nu är alla filter utbytta och allt luftat dock utan resultat.. jag får ingen diesel genom spridarpumpen. Är det bara att nöta på med startmotorn eller kan man med enkla medel öppna någon skruv för att tvinga dieseln genom pumpen? Jag har erfarenhet från gamla radpumpar på bilar att de kan vara väldigt envisa att få luftade.
Kamis
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:16:01, 21-12-2017
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nyss köpt mf 765 -61 Men kört allt från dexta till senare modeĺler av john deere

lesse

#8 » 18:51:36, 01-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hadde samma problem med min mf765,det var högtrycks kolvarna i insprutningspumpen som va fastbekade av bakterie kladd från dieseln.Tog isär å renjorde.
lesse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:20, 01-02-2010
Ort: söderköping
Sverige
Maskintyp: Lastbil

torbjorn_forsman

#9 » 19:35:15, 01-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Första åtgärden om man misstänker svårigheter med luftning bör vara att läsa på i instruktionsbok/verkstadshandbok för traktorn (kolla om det finns under Downloads på detta forum), om det inte går att hitta exakt rätt så läs på i dokumentation för någon annan maskin av samma fabrikat, som har snarlikt bränslesystem och framför allt samma typ och fabrikat på insprutningspumpen.
Skriv gärna i tråden vad det är för slags pump det är frågan om, det bör finnas en typskylt med en del intressanta uppgifter.

Tänk på att startproblem också kan bero på att pumpen suger luft genom någon otät slang. Metallomspunna slangar är speciellt lömska, gummit inuti en sådan kan vara hur dåligt som helst utan att det syns utanpå. Om det finns en separat matarpump så är den också misstänkt, men det bör vara lätt att kolla att den fungerar genom att se om det är bra tryck på bränslet som kommer ut genom luftnipplar efter den. Ofta sitter en fjäderbelastad ventil i kopplingen till returledningen från insprutningspumpen, om den skulle ha fastnat i öppet läge så kan det bli omöjligt att lufta och få igång systemet.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kamis

#10 » 08:46:09, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jädrar va grymt snabba svar.
Jodå jag ska försöka se om jag får fram något från typskylten på pumpen den är väldigt skitig eller beläggning.
Jag har kollat trycket från matarpump och det kommer jättebra ur luftskruvarna när jag drar runt motorn. Obs drar ihop skruven innan jag stannar starten.
Jag försöker hitta en sprängskiss på spridarpumpen men det verkar som att de skisserna inte finns.
Det är en massey fergusson 765 och allt på den lyser genom att den är byggd på en mf 65.
Kamis
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:16:01, 21-12-2017
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nyss köpt mf 765 -61 Men kört allt från dexta till senare modeĺler av john deere

torbjorn_forsman

#11 » 10:42:06, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst borde det vara en CAV "DPA" -pump då? Dem går det lätt att hitta information om, om man bara söker på pumpens beteckning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Zukram

#12 » 11:48:37, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

DPA är fördelarpump va?

Om det är samma som 165 är den ganska känslig för torrkörning. Får du ingen diesel ur någon av spridarna när du lossar anslutningsmuttrarna och kör på starten?

Risken är att det är samma fel som på min, dvs att pumpelementet skurit, då är det inget annat att göra än renovera pumpen eller att byta pump. Man kan kolla genom att öppna gaveln på pumpen (rengör innan) i fördelaränden, det är där bränslet kommer in. Om inte förpumpen roterar när motorn gör det är det något fel, förmodligen axelbrott i pumpen. Jag fick renoveringen gjord för kring 7000, men då var det inkl. moms, delar och även genomgång av spridarna.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Zukram

#13 » 11:51:22, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.youtube.com/watch?v=h26p78YZIr4

En bit in lossar han bakänden...

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Kamis

#14 » 09:31:21, 03-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om dpa pump är samma som han renoverar är svaret ja.
Jag hittade mindre droppar av diesel på matarpumpen så en ny sådan är beställd och skall monteras innan fler försök görs.
Sedan ska jag testa om det kommer någon diesel ur spridarpumpen om inte annat gör jag rent skruvar av baksidan kollar ifall det roterar.
Jag kollade på filmen och det ser onekligen lätt ut det han gör men misstänker att många saker kan hamna fel ändå inuti. Men är pumpen trasig så tror jag ett försök ändå är värt.
Jag skrapade försiktigt på typ skylten och det dök upp en massa siffror vet inte riktigt hur jag ska tolka dessa men tänkte försöka hitta någon form av rep-sats till pumpen som jag hoppas innehåller allt tiĺl pumpen.
Håller på att försöka orientera mig runt här på sidorna för att hitta bra reservdelsförsäljare...
Kamis
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:16:01, 21-12-2017
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nyss köpt mf 765 -61 Men kört allt från dexta till senare modeĺler av john deere

Zukram

#15 » 14:15:07, 03-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte den mest ovanliga pumpen i världen heller.
Om priset är rätt och traktorn i övrigt är riktigt tycker jag nog du kan bekosta en renovering. Ifall den är trasig alltså.
När man byter pumpelement och axel är det betyyydligt mer jobb med inställningar o dylikt.
Varningens finger dock. Försök inte med startgas om det inte verkligen kommer fram soppa till pumpen. Använd luftningsnipplarna. Det ska i princip SPRUTA ur dem när du kör startmotorn. Om jag inte missminner mig räcker det med att lufta på den nedre luftskruven för att få igång maskin.

På min visade sig symptomet på att det bara kom ur en av spridarrören när jag vevade runt motorn, för själva fördelarpumpen stod ju still. Jag tycker personligen det är en effektiv och (som det känns) hyfsat skonsam metod att veva igång motorn med lite hjälp i form av bensin från en färgspruta. Det knackar mycket mindre elakt än när man kör med startgas, och är betydligt billigare också. Men då måste du verkligen se till att det kommer diesel innan, för annars kan pumpen mycket väl skära som min gjorde.

Jag vet inte om jag själv sabbade pumpen, eller om den redan var paj när jag började, men jag hade flera olika läckor i systemet som släppte in tjuvluft, igenkleggade filter OCH den matarpump som var full i skit och inte fungerade. Förmodligen kan du får ordning på din matarpump bara genom att ta isär och göra rent, men jag kan inte din traktor i detalj, så jag kan inte säga säkert. En matarpump är dock inte raketvetenskap, ett membran och ett par backventiler bara, och ett FILTER, som är det första bränslet passerar igenom, så där hamnar allt skit från tanken.

/m

1 person gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: teliahunter och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se