Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Traktor startar ej efter torrkörning och gammal diesel

27 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Kamis

#16 » 21:58:26, 03-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det där med startgas är inget att rekomendera i något läge om man inte är helt säker att mtorn ska starta och sedan gå med diesel.
Matarpumpen borde komma imorgon och bara skruva dit sedan pumpa bort all luft inför prov för att se om matarpumpen kanske inte gav tillräckligt.
Är det fortfarande antiklimax så lyfter jag baksidan på pumpen och plirar lite.

Det känns som en väldig tur man hittade hit även om man skruvat bilar och all annan skit så står man sig slätt ibland med ovana saker.
Tack för det starka tålamodet
Återkommer när jag brukat startmotorn på min MF.
Kamis
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:16:01, 21-12-2017
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nyss köpt mf 765 -61 Men kört allt från dexta till senare modeĺler av john deere



Kamis

#17 » 20:20:11, 08-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering. Matarpump utbytt och den startade inte då heller. Så jag provade ta bort baksidan och kollade den där sk kulan. Den satt fast i sitt läge men har fixat den och försökt en gång till utan att lyckas så nu har jag beställt en ny packningssats och ska plocka isär pumpen åtminstone så jag kommer åt själva pumpdelen för att se om den också sitter fast. Jag ska se om det inte kan komma någon bild på pumpen.
Kamis
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:16:01, 21-12-2017
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nyss köpt mf 765 -61 Men kört allt från dexta till senare modeĺler av john deere

Zukram

#18 » 14:58:36, 09-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kulan? Om du lossar bakre gaveln på pumpen så ser du matarpumpten. Om den inte roterar så har pumpaxeln gått av, (eller splinesen, men oftast axeln).

Alltså det finns två matarpumpar. Den ena sitter inne i "pumpen" det är den jag pratar om, den höjder trycket till högtryckspumpen. Förmodligen är det den senare som skurit. Om inte matarpumpen rör sig alltså.

Då är det helrenovering, eller utbyte som gäller. Renovering KAN man göra själv, men man bör ha tillgång till en dieselprovbänk.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Kamis

#19 » 16:57:47, 15-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Matapumpen läckte dvs droppade diesel så jag utgick från att den kunde suga in luft den vägen och lika gärna tappa kraft i matningen.
Provbänk har jag tyvärr inte tillgång men vad menas med provbänk?
Är det något som man kan simulera en matarpump och driva pumpen så man ser att pumpen tillverkar högtrycket till spridarna?
Jag har snurrat pumpen förhand och den skvättar diesel ur rören (de som sitter skruvade på själva pumpen)
kanske inte det räcker för att se om den funkar?
Om inte annat så har jag åtminstone försökt att fixa pumpen själv och får lämna in den istället.
Jag kan iallafall säga det var skit i den så inre pumpen satt fast och gick inte mot nockarna som den skulle.
Så fort jag är frisk så ska jag prova montera den se om sanningen biter mig i baksidan. :klia:
Kamis
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:16:01, 21-12-2017
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nyss köpt mf 765 -61 Men kört allt från dexta till senare modeĺler av john deere

Zukram

#20 » 09:47:40, 16-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det skvätter diesel ur samtliga rör, så har den inte havererat - grattis :-)
Hm. Eh. "Satt fast" !? Menar du att lamellerna satt fast?

Mitt råd är att INTE plocka isär något inne i själva pumpen som behöver justeras, då är du rökt.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Kamis

#21 » 19:53:05, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ej plockat isär själva pumpen dock så har jag gjort rent dessa delar så själva rullarna började röra på sig igen.
Jag började med bräckleen sedan massor med tunn lochtite smörja när allt gick lätt så lade jag grejjerna i en bunke diesel så det fick gotta in sig överallt i alla hål och spår som finns i den.
Gjorde rent allt bytte packningar plockade ihop den kollade så allt gick lätt o fint. Fyllde den med diesel sen drog runt den med fingrarna och pumpen passade på att spotta på mig.
Jag kollade på filmen som är postad i tråden och gjorde som han sade men misstänker att allt är inte visat av honom.
När sjukdomen började lägga sig passade snön på att komma.
Så nu får jag skotta fram traktorn istället för att använda den att skotta med. :snow: :driver:
Kamis
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:16:01, 21-12-2017
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nyss köpt mf 765 -61 Men kört allt från dexta till senare modeĺler av john deere

Zukram

#22 » 10:03:51, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kommer nog att funka.

/m

1 person gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Kamis

#23 » 06:38:37, 02-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering. Jag har diesel fram till spridarna men frågan kvarstår. 1 är det tillräckligt med tryck av pumpen.
2 är spridarna igen bekade. Tänker ta loss en spridare för att se om den funkar. :klia:
Vet någon om en bra dieselverkstad och skrot för att ev köpa div beg delar?
Kamis
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:16:01, 21-12-2017
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nyss köpt mf 765 -61 Men kört allt från dexta till senare modeĺler av john deere

ls76

#24 » 23:02:05, 02-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dieselmeken i Aneby Tel. 0380 41100
Brånstorp Maskinservice Tel. 0380 81034
Hälsn.
Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

Zukram

#25 » 11:59:07, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du diesel fram till spridarna, så är det en fråga om varvtal. Kolla att det verklien kommer till alla spridare och i rätt tändordning.

Man brukar inte rekommendera startgas, men det fungerar. Jag tycker dock att en dieselmotor låter mycket mindre knackigt och hårt om man blåser bensin i insuget med en färgspruta... Dessutom är det billigare.

Men har du kommit sådär långt, så borde det som sagt bara vara en fråga om att få tillräckligt med snurr på spisen. även om man luftar blir det ofta en liiten luftbubbla i spridaren och det kan behövas mera varv för att pressa ut den än vad startmotorn orkar ge.


/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Zukram

#26 » 12:03:31, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag har råkat köra slut på soppa på min traktor (med samma pump) så är det lögn i helvete att få igång den utan startgas eller bensindimma, det går bara inte. Jag brukar lossa överfallsmuttrarna på två a spridarna (det räcker) och veva runt tills det kommer diesel, och sen dra åt och sedan startgasa (eller bensindimma om jag är nära kompressorn).

Dra åt så fort du får en tändning. Det kritiska är att du VET att det kommer diesel fram till spridarna, för går de där pumparna torr med startgas, då är det ajöken. (vis av erfarenhet). Har du bara diesel fram, så är det ofarligt för pumpen med starthjälp. Däremot tar ju lagren stryk om du startgasar för hårt.. Men prova som sagt bensindimma, de går myyycket mjukare på det.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Kamis

#27 » 19:52:58, 17-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer nu uppdatering. Svaret är torrkörning och föregående ägare låtit den stå utan soppa. Pumpen ren erat av el & diesel i örebro. Jag skruvade dit pump och spridare luftade en spridare i taget tills samtliga hade diesel fram till spridaren. Bytte batteri så det blev ordentlig snurr i spisen. Ca 1varv sen startade den och ynnest fint. Tänkte bifoga bild på min lilla ugly duckling men tydligen så gillade min telefon inte det. Nu ska den köras hem på lastbil sen ska den få en riktig genomgång alla leder och oljor.
Det jag lärt mig är att låt aldrig pumpen stå för länge utan att ha bakteriedödande medel i sig och blanda gärna lite tvåtaktsolja med i soppan så går motorn riktigt fint.
Tack alla som skrivit och delgivit sina kunskaper. Ni är guld värda. :shake_hands:

3 personer gillar det här inlägget.
Kamis
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:16:01, 21-12-2017
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nyss köpt mf 765 -61 Men kört allt från dexta till senare modeĺler av john deere


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Gigered och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se