Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Död temp och tankmätare på Case CX 70

3 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

busse (trådstartaren)

#1 » 14:20:28, 04-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har lite elproblem med instrumenteringen på min CX70, har varit så ett längre tag. Temp och tankmätarna är totalt döda, vore väl lite otroligt om bägge givarna skulle gett upp samtidigt så det är väl troligt att det är nåt annat fel. Har även ett till fel och det är att den orangea varningslampan blinkar konstant och det har den gjort i en massa år, blinkade redan under garantitiden för snart 20 år och dom var och fixade den då men felet kom tillbaka igen och tillslut har man bara struntat i den blinkande lampan då det inte verkar vara nåt fel.

Nån som har tips på problemen, eller vet var man hittar elschema till Case CX70 från 1998, hade varit skönt att en gång för alla försöka få till dessa problem? Känns lite så där att vara utan tempmätare, och bränslemätaren är ju inte heller fel att ha.

CX70 är ju en jäkla modellbeteckning vid googling med tanke på att Volvo har en bil som heter XC70
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960



torbjorn_forsman

#2 » 20:03:13, 04-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om mätarna är bimetallinstrument, så matas de förmodligen via en gemensam spänningsstabilisator som sitter någonstans i eller i närheten av instrumenteringen. Om båda mätarna lade av samtidigt så är det mest troligt att det är den som har gått sönder eller att matningen till mätarna saknas av någon annan anledning.
Ta några bilder på vad som finns bakom instrumenteringen, så kanske det går att komma med några tips.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

busse (trådstartaren)

#3 » 17:55:41, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får kolla vidare lite men det får nog vänta till det blir riskfritt för snöfall, måste ju vara nåt fel i panelen.

Fick tag på schema men det verkar inte finnas nåt om själva panelen utan bara kopplingsplintarna för anslutningen till den är med på schremat. Har hyfsat koll på elektronik så är det inte allt för jäkligt ska det nog gå att lösa det hela, har som hobby att bygga gitarrförstärkare ;)
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se