Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

Motorbyte Nordverk Panter 12, D67 -> TD67

83 inlägg • Sida 3 av 6
Diskutera väghyvlar här

mf354

11:30:38, 28-12-2017

Gösta Karlsson skrev:Jag har en TD67 som står :grin:



Nämen kolla.. Skicka mig ett PM med info och pris på denna :hurra: :hurra: :hurra:



InläggDetta inlägg har raderats av mf354 den 11:32:42, 28-12-2017.
Anledning: dubbelpost

mf354

13:19:17, 28-12-2017

Hej igen, dök över en TD47 idag, någon som vet vad som skiljer den åt jämfört med 67orn? Enligt han som har 47an ska de vara identiska förutom slagvolym.

TD47 är ju rätt likt effektmässigt med D67 så de lär nog funka

Turbodiesel

17:57:18, 28-12-2017

D47 blocket passar troligen inte mot 67:ans svänghjulskåpa, även svänghjulet bör skilja. Ungefär som mellan D50-60 & D70, det skiljer för mycket i storlek för att något ska passa bolt-on.

Personligen tycker jag att ska du bygga om en massa, så bör det vara till en motormodell med tillgängliga reservdelar.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

mf354

23:55:38, 28-12-2017

Turbodiesel skrev:D47 blocket passar troligen inte mot 67:ans svänghjulskåpa, även svänghjulet bör skilja. Ungefär som mellan D50-60 & D70, det skiljer för mycket i storlek för att något ska passa bolt-on.

Personligen tycker jag att ska du bygga om en massa, så bör det vara till en motormodell med tillgängliga reservdelar.


Okej tyckte också de lät skumt.


Ja självklart så måste man börja bygga om för att genomföra ett motorbyte blir de naturligtvis en D70 med tanke på reservdelar och tillförlitlighet

mf354

17:11:57, 30-12-2017

Uppdatering.

Fått tag i en motor nu som jag hämtar nästa vecka! Äntligen !!!

6 personer gillar det här inlägget.

mf354

11:47:02, 05-01-2018

Fick tag på en till synes fin TD67 av Gösta här på forumet! (som för övrigt hade en väldigt fin maskinpark)

Så, rullade in gamla 67 blocket för att flytta över lite kringutrustning!
Bild
Här är den nya skönheten, från en Viking
Bild
Getingbo i kopplingskåpan :lmao:
Bild
Kvällens skruvarhjälp, mina två schäfrar :smile:
Bild
Sådär, det mesta överflyttat. tex svänghjul koppling oljepåfyllning. Ny olja och filtrena bytt. Pumpen uppsmord. Bara dit med generatorn och motorramen så är det dags att lyfta i
Bild
Volvo Orginal utbytes, kanske inte gått så mycket ändå?
Bild

Hon ser lite frusen ut, Pantern... :skratta3: :skratta3: :skratta3:
Bild

Det va som hanns med igår. Idag ska jag dra in den i värmen och påbörja ilyft av motorn imorgon

14 personer gillar det här inlägget.

mf354

20:25:16, 06-01-2018

Har hållit på halva dagen med att försöka få in motorn. Det blir komplicerat när kopplingskåpan tar i växellådslocket. Och nu när den väl klev över så är sista 8mm.. ja just nu känns dom omöjliga men får ta nya tag imorgon.

Antagligen beror det sistnämnda på taskigt centrerad lamell.

kmracing

10:47:52, 09-01-2018

Har du använt svänghjulskåpan från hyvelns originalmotor också? Det finns ju ett antal varianter på dessa beroende på vad motorn suttit i tidigare.
//Kjelle

mf354

19:43:30, 10-01-2018

Sådär, då var operationen gjord. Hade massa bilder tagit med telefonen men den är helt svart just nu så de bilderna är väl borta i guess. Backade de första metrarna idag i verkstaden och de känns bra!

Det som är kvar att göra är bygga ihop med befintliga luftburk :arrow: turbo. Anslutningen på turbon än 3" och luftburken har 2,5", såg att biltema hade förminskningslang eller vad man ska kalla det så ska dit till helgen och handla lite.
Samt bygga avgassystem. blir en rak 3" eller 4" direkt ifrån turbon. Vart köper man 4" 90gradare måntro?

Hon låter verkligen mysig med denna Ebersprächer turbo, ljudet påminner lite om amerikanska lastbilars turbotjut.


Ska se om inte det går att få ut bilderna på något vis ur telefonen iaf. Kanske kan finnas nått svar på någon funderation hos någon annan som ska göra samma procedur! :bira:

7 personer gillar det här inlägget.

mf354

19:45:12, 10-01-2018

kmracing skrev:Har du använt svänghjulskåpan från hyvelns originalmotor också? Det finns ju ett antal varianter på dessa beroende på vad motorn suttit i tidigare.


Yes det gjorde jag, när man ska över växellåds-locket tar det i som fan när man ska in med motorn. Såpass mycket att jag inbilla mig att centrering på lamellen for åt h-vete

1 person gillar det här inlägget.

MN

08:05:36, 11-01-2018

DO88 för siliconslang i div former och övergångar
avgas http://www.simons.se/produkter/fabriksf ... mm-/-4/425

MN

kmracing

08:25:36, 11-01-2018

På Autoparts i Umeå hade dom 4" avgasdelar på hyllan för ett par år sedan iaf. om man vill köpa över disk.

http://www.autoparts.se/sv/articles/2.9 ... -1016mm-90
//Kjelle

Åsa-Nisse

10:04:51, 11-01-2018

Knalla in till en rörmokare som sysslar med fjärrvärme. De har både tubrör och böjar med lite bättre material i.

BM425

10:21:48, 11-01-2018

Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"