Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Behöver tips på "stoppet" på motorn // Motor Rusar

31 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera hjullastare och minilastare här

NickeLöfgren (trådstartaren)

#1 » 00:28:22, 09-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en BM4400 å jag tror det är en TD60 motor

Har fått ett lite problem, någon som har tipps hur man kan åtgärda problemet.
När jag har dragit i stopp för att stanna motorn å trycker tillbaka spaken är det inga problem.
Men när jag skall starta så går det inte, vajern är tillbaka men det känns som det är inne i "klumpen" (vad nu den heter :lmao: )
Har tagit fram varmluftspistolen å värmt runt axeln å då känns det som något går tillbaka inuti och jag kan starta.

Är det något man kan plocka isär å smörja upp?
Senast redigerad av NickeLöfgren 13:33:39, 13-01-2018, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
NickeLöfgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:19:31, 17-01-2014
Ort: Örnsköldsvik / Själevad
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM4400



LeifAndersson

#2 » 16:14:18, 09-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova att trycka fotgasen i botten en gång innan du startar maskinen så ska den starta även om det kärvar lite i regulatorn när det är kallt.
Och du, öppna inget och försök fixa något i pumpen!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

NickeLöfgren (trådstartaren)

#3 » 21:16:59, 09-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK!!

Tack för tipset :shake_hands:

Läste VHB oxo, såg att det var inte bara skruva lös den å rengöra :svettas:
Användarvisningsbild
NickeLöfgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:19:31, 17-01-2014
Ort: Örnsköldsvik / Själevad
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM4400

NickeLöfgren (trådstartaren)

#4 » 23:37:36, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag hände det något som fick mig å halv dö!! :sad:

Minus 20 grader å ska använda "Bettan" Den startar som en klocka men typ 30sek efter start (lung tomgång) Helt plötsligt börjar motorn varva mer å mer..... Ska försöka stänga av med stoppen!!! Går INTE Motorn tokvarvar å jag får panik typ, Dubbelhandsfattning så lyckas jag få upp stoppen!! PHuuuuuuu

Värmer pumpen lite men tanke på att stoppen har fastnat, Testar å startat,Hur bra som helst motorn går lungt å fint i ca 2min.
Sen hör jag hur motorn ökar sakta så jag går mot den. När jag kommer närmare så blir varven högre å högre, tänker hoppa in i hytten men dörren har frysit!! Nu bara ökar varven å jag rusar å försöker stanna den manuellt direkt på pumpen, det går INTE...Springer runt stänger huvudbrytare å fort tillbaka. NU lyckas jag stoppa motorn manuellt

Va kan ha hänt?? Blir ju dö rädd att motorn skulle "flyga i luften" :insomnia: :insomnia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
NickeLöfgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:19:31, 17-01-2014
Ort: Örnsköldsvik / Själevad
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM4400

LeifAndersson

#5 » 23:54:22, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något har "ballat ur" i insprutningspumpens regulator, blir nog till att se över insprutningspumpen! Försök inte starta igen utan att ordna så du kan strypa luften till motorn, bäst är att ta bort slangen mellan luftrenaren och turbon så du kan strypa luften in till turbon med en kraftig skiva eller liknande. Och ta dig en ordentlig funderare innan du provstartar på egen hand igen! Ren tur att du inte sköt motorn! En tokvarvande dieselmotor är det värsta man kan råka ut för om man inte är förberedd och vet vad man ska göra.
Och stäng ALDRIG huvudströmbrytaren med motorn igång! Det brukar kosta en växelströmsgenerator. Tokvarvar den så är huvudströmbrytaren det sista du ska fundera på! Finns inget elektriskt som får stopp på den motorn!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

NickeLöfgren (trådstartaren)

#6 » 00:20:16, 13-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabbt svar!!

Tar åt mig dina råd :thummar:

Varför jag stängde brytaren var bara tanken som kom i huvud den sekunden, i efterhand vet jag att motorn går utan "ström"

Ska oxo hänga tillbaka luckor på motorhuven så jag får värmen å stanna inne i motorrummet när jag kör motorvärmaren.
Ifos så har jag den på fjärrstyrning (telefon) å slår bara på den ett par timmar innan en körning
Användarvisningsbild
NickeLöfgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:19:31, 17-01-2014
Ort: Örnsköldsvik / Själevad
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM4400

MN

#7 » 08:09:10, 13-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skall skicka pumpen till en dieselverkstad omgående innan du kör mer för det där kommer inte reparera sig själv. Leif skojar inte om att motorn motorn kan varva ihjäl sig till småbitar!!! Läs en gång till om att du MÅSTE kunna strypa luften OMGÅENDE om varvet drar iväg - det duger inte att hoppa ur hytten och börja fumla med ngr luckor osv.

MN

2 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

LeifAndersson

#8 » 10:10:14, 13-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och värm inte pumpen med varmluftpistol. Det gör bara att det samlas kondens i pumpen som kan skada framförallt regulatorn! Fryser något i pumpen så beror det på kondens och det förvärras med rasande fart om du går på delar av pumpen med varmluftpistol! Nu vet jag inte hur kallt du har haft, men köra motorvärmaren ett par timmar på en så stor motor gör kanske att den startar när de övre regionerna blivit kylslagna, men resten av motorn och utrustningen omkring utsätts fortfarande för en regelrätt kallstart! Vi kallare än -15 kör vi motorvärmaren natten före en kallstart, och naturligtvis med motorluckorna på plats. Och vid högre temperatur minst 4-5tim. Annars är motorvärmaren till mer skada än nytta! Du skulle knappast drömma om att kallstarta din maskin utan värmare när det är låt oss säga -20 grader, ändå är det just det du gör om du kör värmaren för lite. Köra värmaren en kort stund kan nästan jämföras med att använda startgas på en kall motor, den startar men inget är förberett för start! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

bonnen513

#9 » 10:25:04, 13-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

NickeLöfgren skrev:Idag hände det något som fick mig å halv dö!! :sad:

Minus 20 grader å ska använda "Bettan" Den startar som en klocka men typ 30sek efter start (lung tomgång) Helt plötsligt börjar motorn varva mer å mer..... Ska försöka stänga av med stoppen!!! Går INTE Motorn tokvarvar å jag får panik typ, Dubbelhandsfattning så lyckas jag få upp stoppen!! PHuuuuuuu

Värmer pumpen lite men tanke på att stoppen har fastnat, Testar å startat,Hur bra som helst motorn går lungt å fint i ca 2min.
Sen hör jag hur motorn ökar sakta så jag går mot den. När jag kommer närmare så blir varven högre å högre, tänker hoppa in i hytten men dörren har frysit!! Nu bara ökar varven å jag rusar å försöker stanna den manuellt direkt på pumpen, det går INTE...Springer runt stänger huvudbrytare å fort tillbaka. NU lyckas jag stoppa motorn manuellt

Va kan ha hänt?? Blir ju dö rädd att motorn skulle "flyga i luften" :insomnia: :insomnia:


Sånt måste du ju filma o lägga ut till allmän beskådan

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

NickeLöfgren (trådstartaren)

#10 » 11:38:01, 13-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Du skall skicka pumpen till en dieselverkstad omgående innan du kör mer för det där kommer inte reparera sig själv. Leif skojar inte om att motorn motorn kan varva ihjäl sig till småbitar!!! Läs en gång till om att du MÅSTE kunna strypa luften OMGÅENDE om varvet drar iväg - det duger inte att hoppa ur hytten och börja fumla med ngr luckor osv.

MN


Jag har fattat... :driver:

Angående luckorna. Det var en tanke att montera tillbaka dom så det blir ett "varmare" utrymme när motorvärmare är på.
Jag tänkte inte fumla med några luckor vid ev varvtals rusning

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
NickeLöfgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:19:31, 17-01-2014
Ort: Örnsköldsvik / Själevad
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM4400

NickeLöfgren (trådstartaren)

#11 » 11:41:53, 13-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Och värm inte pumpen med varmluftpistol. Det gör bara att det samlas kondens i pumpen som kan skada framförallt regulatorn! Fryser något i pumpen så beror det på kondens och det förvärras med rasande fart om du går på delar av pumpen med varmluftpistol! Nu vet jag inte hur kallt du har haft, men köra motorvärmaren ett par timmar på en så stor motor gör kanske att den startar när de övre regionerna blivit kylslagna, men resten av motorn och utrustningen omkring utsätts fortfarande för en regelrätt kallstart! Vi kallare än -15 kör vi motorvärmaren natten före en kallstart, och naturligtvis med motorluckorna på plats. Och vid högre temperatur minst 4-5tim. Annars är motorvärmaren till mer skada än nytta! Du skulle knappast drömma om att kallstarta din maskin utan värmare när det är låt oss säga -20 grader, ändå är det just det du gör om du kör värmaren för lite. Köra värmaren en kort stund kan nästan jämföras med att använda startgas på en kall motor, den startar men inget är förberett för start! :sad:



TACK, mycket kloka och lättförstått ord du skriver till mig!!

Jag rättar mig in i ledet :rock_on:
Senast redigerad av NickeLöfgren 23:08:06, 13-01-2018, redigerad totalt 1 gång.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
NickeLöfgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:19:31, 17-01-2014
Ort: Örnsköldsvik / Själevad
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM4400

magirus

#12 » 12:51:30, 13-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

NickeLöfgren skrev:Jag rättar mig in i ledet :rock_on:


Gott! :buga: Vi vill ju inte förlora en trådskapare som framgent kan förse oss med läsning o bilder :thummar:

Lycka till :shake_hands:
magirus
 

Loke

#13 » 13:44:08, 13-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En väldigt klen tröst men du är i alla fall inte ensam om eländet.

En som går en stund innan det bryter loss:
https://m.youtube.com/watch?v=3NRaqgab0_w

En höjdare:
https://m.youtube.com/watch?v=vbiNndfNNKI

Som Leif nämner förbered ordentligt innan nästa provstart så du kan få stopp på maskin innan den kommer i närheten av toppvarv.

Själv är jag orolig varje gång jag startar lastbilen på morgonen, går inte att trycka ned kopplingen innan lufttrycket stigit så det går ju inte att få i en växel och bromsa stopp om motorn skulle börja rusa.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

NickeLöfgren (trådstartaren)

#14 » 14:12:12, 13-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressanta film snuttar!! :shake_hands:

Bra att sånt här lyfts fram för amatörer som jag :mrgreen: :mrgreen:

Jag kan säga att det hann aldrig bli sådana varv på min :???: Långt ifrån tom. Men jag kommer ta hjälp av ett proffs vid nästa start och sen kommer jag lämna in pump för genom gång
Senast redigerad av NickeLöfgren 23:09:08, 13-01-2018, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
NickeLöfgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:19:31, 17-01-2014
Ort: Örnsköldsvik / Själevad
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM4400

Blommas

#15 » 14:24:49, 13-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skit i att starta den på nytt. Lämna in pumpen direkt istället.

2 personer gillar det här inlägget.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se