Vilken vanlig modern bilmotorolja som helst är många gånger bättre än alla oljor som fanns då instruktionsboken skrevs.
En billig mineralolja SAE 10W-30 eller 10W-40 duger utmärkt. Om du misstänker att motorn är mycket igengrodd och behöver en
olja med bra sotlösande egenskaper kan det vara idé att köpa billigast möjliga helsyntetolja. Då får man förmodligen på köpet en olja som är mer tunnflytande i kyla, om den heter t ex 5W-40, och därmed bättre kallstartmöjligheter.
Byt oljefilter också när du ändå håller på!
Så gott som alla moderna växellådsoljor är av multigradetyp, brukar heta 80W-90 eller 75W-90. Se bara till att inte få en olja märkt GL5, de kan angripa brons- och mässingsdelar som finns i en del gamla Volvo/BM-växellå
dor (t ex hjulväxlarna i T31 m fl). GL1, GL4 eller möjligen GL4/5 går bra.
Numera används inte SAE-klassningen längre för hydrauloljor utan istället ISO-systemet. Förmodligen fungerar en mineralbaserad VG46
hydraulolja utmärkt, om systemet är slitet och har stort inre
läckage kanske det går bättre att hålla nödtorftigt igång med en mer trögflytande VG68, om det inte är så slitet men du däremot vill att hydrauliken ska fungera bra i sträng kyla kan du eventuellt fundera på en mer tunnflytande VG32.