Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Nyförvärv: Kockums 414B

924 inlägg • Sida 43 av 62
Diskutera dumprar här

uppland2

#631 » 22:11:59, 08-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kollar kunders VAT-nummer via EU:s VIES-tjänst. Där står hur formatet på numren ser ut:

VAT identification number structure
Member State Structure Format*
AT-Austria ATU99999999 1 block of 9 characters
BE-Belgium BE0999999999 1 block of 10 digits
BG-Bulgaria BG999999999 or
BG9999999999 1 block of 9 digits or1 block of 10 digits
CY-Cyprus CY99999999L 1 block of 9 characters
CZ-Czech Republic CZ99999999 or
CZ999999999 or
CZ9999999999
1 block of either 8, 9 or 10 digits
DE-Germany DE999999999 1 block of 9 digits
DK-Denmark DK99 99 99 99 4 blocks of 2 digits
EE-Estonia EE999999999 1 block of 9 digits
EL-Greece EL999999999 1 block of 9 digits
ES-Spain ESX9999999X4 1 block of 9 characters
FI-Finland FI99999999 1 block of 8 digits
FR-France FRXX 999999999 1 block of 2 characters, 1 block of 9 digits
GB-United Kingdom GB999 9999 99 or
GB999 9999 99 9995 or
GBGD9996 or
GBHA9997 1 block of 3 digits, 1 block of 4 digits and 1 block of 2 digits; or the above followed by a block of 3 digits; or 1 block of 5 characters
HR-Croatia HR99999999999 1 block of 11 digits
HU-Hungary HU99999999 1 block of 8 digits
IE-Ireland IE9S99999L
IE9999999WI 1 block of 8 characters or 1 block of 9 characters
IT-Italy IT99999999999 1 block of 11 digits
LT-Lithuania LT999999999 or
LT999999999999 1 block of 9 digits, or 1 block of 12 digits
LU-Luxembourg LU99999999 1 block of 8 digits
LV-Latvia LV99999999999 1 block of 11 digits
MT-Malta MT99999999 1 block of 8 digits
NL-The Netherlands NL999999999B998 1 block of 12 characters
PL-Poland PL9999999999 1 block of 10 digits
PT-Portugal PT999999999 1 block of 9 digits
RO-Romania RO999999999 1 block of minimum 2 digits and maximum 10 digits
SE-Sweden SE999999999999 1 block of 12 digits
SI-Slovenia SI99999999 1 block of 8 digits
SK-Slovakia SK9999999999 1 block of 10 digits

Remarks:
*: Format excludes 2 letter alpha prefix
9: A digit
X: A letter or a digit
S: A letter; a digit; "+" or "*"
L: A letter
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212



ja-bond77 (trådstartaren)

#632 » 22:17:27, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De håller på med nåt slarvstrejkande på gasfabriken så det dröjer med kåpexperimentet...

Men har i varje fall knäppt av nån bild på det här drulleprojektet... Att man aldrig lär sig... Det här blev mycket mer invecklat än vad jag hade tänkt... Precis som vanligt alltså. :ohnej:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

29 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

scania1982

#633 » 22:31:24, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det?
scania1982
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:35:41, 30-11-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA-20

ja-bond77 (trådstartaren)

#634 » 21:07:26, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå... Fortfarande utan gas. Ger det en vecka till, sedan får man väl krypa till konkurrenten...

Slänger in lite på ratten ännu. Lite hög, kanske närmare 10 cm högre, men valde att göra så för att kunna använda en del originalkomponenter. Inte hela världen att slimma ner den om det visar sig senare. Tror dock det kan funka så här också, speciellt om jag klarar mig med en valtraratt. Valtraratt är väl ett sånt etablerat begrepp så den biten behöver jag väl inte förklara... 11cm teleskoplängd blev det, 8cm på Valtra...

Reglagen på Kockum har alltid varit lite aviga. Den fasta ratten har varit relativt långt fram så att man emellanåt slog knäskålarna i orbitrolkonsolen. Har hyvlat av den fem centimeter nu. Vidare har växelspakarna på högersidan varit lite långt tillbaka för att vara helt bekväma. För att inte tala om tippspaken där bakom. Nu kan jag flytta bak sitsen närmare 10cm till sitt bakre läge och fortfarande ha helt bra åtkomst till gas- och bromspedal.



Bild
Bild

Tiltspärrmekanismer är jag inte så bekant med men det verkar som haken borde löpa i en hylsa i radiell riktning mot tiltleden. Jag byggde min hake på en ledad sak med ledpunkten en bit på sidan om. Detta leder till "fullständig" låseffekt åt ena hållet, men åt andra(uppåt-framåt) så har ratten lite spärrskaftsfunktion... Inget som besvärar normalt, det krävs ändå en viss kraft för att det ska rappla över men i varje fall... Har inte maxat fjädern ännu heller... Glidhylsa är nog the way to go... Så är det på Lännen, vet inte hur det är på Valtra, syns inte utan att riva kåpor...

Här nedan skulle det behövas lite tillsnyggning ännu. Har en gummidamask jag tänkte ha där runt tiltleden. Men det är inte så viktigt så det får lämna på framtiden...

Bild
Bild

Nu gäller det att planera slangdragningen på ett smart sätt. Inte så enkelt att dra upp tumsslangar, fem stycken dessutom... Ja, eller det blir nog 3/4" till A/B portarna... Egentligen borde väl T också klara sig med 3/4"... Ja det skulle väl vara den sällsyntaste av situationer då då dumpern lägger in rakt i en vägg med ena framhjulet i full fart... Chockflödet där kanske blir en del... :mrgreen:

Bild

Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

17 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

63an

#635 » 21:27:45, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag med! 218 skulle haft samma system på ratten, ingen kalaskula här men nog fastnar man i snabbkula jämt på ratten! Har väl varit rundabordskonferens om att flytta snabbkulan 180 gradermen de får stå till sommarväder nån natt :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

ja-bond77 (trådstartaren)

#636 » 21:49:25, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tysklandsventilen kom också häromdan. Lite tveksam till lasthållningsventilen i inloppet, för att täta kulan är hålet nere på... var det 14-15mm nånting... :klia: Skulle ha lust att borra upp lite men kanske man ska man hejda sig lite medan man är på plus...

Bild
Bild
Bild
Bild

Hittade en fyrvägshistoria lämplig för T-kanalsförgrening. Måste komplettera lite...

Bild

Nu ska det byggas fästen för den här klimpen då...

Bild
Bild

Blir kanske att fundera på denna klimp i morgon... Jac fegade ur och tyckte vi ska montera en extern övertrycksventil i alla fall. Fast det finns en reglering inbyggd i orbitrolen men tanken är att den kan ha en viss dämpning/fördröjning... Så då är det bäst att lyssna på proffsen. Men det där jädra alu-blocket vill jag inte med... Det blir slangar alldeles tillräckligt så nån form av block ska nog till.... 3-4 portar för P, patronventilen med övergång till en T-port... :klia:

Bild
Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Jac

#637 » 01:40:35, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra fart i verkstaden som vanligt, ska bli väldigt intressant att höra om resultatet. :thumme:
14mm strypning ger bara 3,3 bars tryckfall vid 170lpm. Det tar ca 1 kW effekt från motorn som blir till värme i oljan, inte hela världen.
Detta gäller alltså för en strypning (ett rör med längden 0) så tryckfallet över hela ventilen blir ju mer.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

ja-bond77 (trådstartaren)

#638 » 09:49:24, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant. Hur funkar det med strypningsberäkningar, matar jag in 170 liter, 14mm, längd 0,02m får jag 0,08 bar i tryckfall under "rörberäkningar"? :klia: Blir en strypning mindre för att den är längre? Antar viskositetstalet är det som står på burken, 46?

http://calculate.pmcgroup.se/sv/ror
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Jac

#639 » 10:24:46, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tryckfall i rör beror på vätskans friktion mot rörväggen pga av viskositet.
Tryckfallet i en dysa kommer av den energi som går åt för att accelerera upp vätskan i tillräckligt hög hastighet för att få den genom strypningen. Eftersom rörväggens längd är noll i en dysa så blir tryckfallet oberoende av viskositeten.

Edit: Däremot påverkas tryckfallet över en dysa av densiteten på vätskan (det handlar ju om rörelseenergi och den beror på massa).
I verkligheten så minskar inte bara viskositeten när oljan blir varm, även densiteten minskar så det blir nog lite skillnad på varm och kall olja iallafall.
Viskositetsoberoende gäller inom rimliga gränser, det går ju inte att trycka asfalt genom en dysa i samma hastighet som olja.


Sidan 9 här: http://www.du.se/contentassets/3681eb2f ... ng2008.pdf
Det finns formel för rörstrypning också (alltså en strypning med längd större än 0) som kombinerar bägge principerna men jag har inte riktigt blivit vän med den formeln än.

Dessa formler är bra för att jämföra dimensioner men i ett hydrauliksystem blir det även mycket tryckfall över kopplingar, 90 gradare och annat. Det ända man kan vara säker på är att det blir mer tryckfall än man tror.

4 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#640 » 11:36:16, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När vi först är igång med rörströmning så är det lika bra att ta upp turbulent strömning också. Om strömningshastigheten är tillräckligt hög, viskositeten tillräckligt låg och rördiametern tillräckligt stor så övergår den ordnade, laminära strömningen till kaosartad turbulent strömning. Formeln är annorlunda för turbulent strömning. Tryckfallet ökar snabbare med ökat flöde för turbulent strömning jämfört med laminär strömning. I utgångspunkt försöker man undvika turbulents strömning.
https://www.youtube.com/watch?v=rn9y1CSoFZs
https://www.youtube.com/watch?v=BBiR6FWmyv4

Reynolds tal används för att räkna ut hur "turbulensbenägen" en viss rörflödessituation är. Den förra formelsamlingen jag postade nämner inte nåt Reynolds tal för omslag mellan laminär och turbulent strömning så här kommer en bättre formelsamling: https://www.iei.liu.se/flumes/tmhp51/fi ... sPneum.pdf

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

ja-bond77 (trådstartaren)

#641 » 22:21:48, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ändå minskad viskositet kontra sämre avkylningsförmåga vid varm väderlek? Svaret på den gåtan tack... :smile:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Jac

#642 » 00:28:08, 20-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ha ha... är det varmt så blir det varmt. :smile:
Lägre viskositet ökar ju risken för turbulens och då går det tyngre igen... :huh: :vissla:


Det är mycket som sker med oljan i ett hydrauliksystem.
När temperaturen stiger så minskar viskositeten och densiteten. Även värmeledningförmåga och värmelagringsförmåga (värmekapacitivitet) ändras men åt vilket håll vet jag inte. När oljan sedan utsätts för tryck så ökar såklart densiteten men även viskositeten ökar. Och värmeledning och värmelagring förändras igen.

Vid vanlig grovräkning på hydraulik bortser man från dessa fenomen, effekterna är inte så stora. Tror knappt det finns några kompletta oljemodeller i vanliga hydrauliksimuleringprogram heller. Kanske nåt multiphysics simuleringsprogram kan hantera det men jag vet inte vem som behöver räkna så noggrant.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Lars.A

#643 » 19:02:04, 23-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grymt impad av all kunskap du och alla andra här på forumet besitter!
Alltid lika intressant att läsa vad du bygger om å förbättrar!
:thummar: :thummar: :shake_hands:

La
Kan något gå sönder!.... är det bara att vänta.......

5 personer gillar det här inlägget.
Lars.A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:03, 09-11-2014
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: HYMAS H52 83:a ( Såld 2022 )
Volvo V70 D4 16
Volvo V70 D5 02:a
Volvo 940 91:a
Brofjord 36 ( Motorseglare )
Bala Agri 321 P ( Vedmaskin )

Sparrow

#644 » 19:07:20, 23-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med dig Lars. Finns många med professors kunskaper. En annan känner sig som man knappt börjat förskolan (kunskapsmässigt)

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

ja-bond77 (trådstartaren)

#645 » 20:04:22, 25-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha... Blocket var det ja. Här ska de båda pumparna förenas till en gemensam utgång upp mot orbitrolen, totalt 3 portar. Samtidigt ska övertrycksventilen integreras över till en tankkanal med 3 portar(en reserv). Vidare ska jag ha en intern iskruvbar plugg mellan överströmmarens utgång och tankkanalen så att vi i sann maskinistanda kan forska fram orbitrolens funktion via ett extra spilluttag, behövs den överströmmaren kontinuerligt eller bara ibland eller aldrig? Med pluggen i tar jag ut ventilspillet i en skild slang i en oljeburk.

Den här klimpen ska man börja nöta på då... :svettas:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Det var omöjligt att mäta ut så att man skulle slippa fila mellan kanalerna utan att förstöra tätningsytorna. Så det var bara att rigga upp luftfilen och gå in nära på blint...

Bild

Det lyckades rätt bra faktiskt! Lite väl nära O-ringsläget kom jag men det ska nog gå. Återstår att svetsa dit gängstolparna i ramen. Men det vågar jag nog inte innan motorväxellådan sitter monterad...

Bild

Bild på den interna pluggen mellan kanalerna. Den här tar jag permanent bort efter provkörningen.

Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

19 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se