Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Volvo 4200B Cassette

76 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera hjullastare och minilastare här

EmilEkenberg (trådstartaren)

#1 » 18:23:58, 23-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har man köpt ett objekt att sätta tänderna i igen :grin: sålde min Case 580g i våras då jag tyckte jag använde den för lite men suget efter maskin vart stort! Dock kände jag inte för traktorgrävare igen då jag kan låna maskiner om jag behöver gräva.

Så efter mycket kollande på blocket på diverse olika maskintyper hittade jag denna 4200B med stum motor förra veckan. Enligt säljaren hade den stått ute oanvänd och var helt stum när dom skulle använda den. Vi får väl se vad nästa ledig vecka bjuder på för överraskningar. Har dock demonterat motorn nu i veckan mellan allt extra jobb jag hade tagit på mig innan jag vart maskinägare igen :cool:

Här kommer lite bilder på maskinen och lite demonteringsbilder. Skall försöka knäppa kort när jag gör olika ingrepp på maskinen och lägga upp här. Prio 1 blir att få igång maskinen sen får man ta det kosmetiska eftersom. Kom gärna med tips och råd angående maskin och renovering om ni ligger på nåt bra :vissla:

Bild
Bild
Bild
Här är jag påväg hem från Grödinge till Söderhamn
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Ganska tät kylare :vissla: gissningsvis lite oljeläckage, damm och några år utan rengöring
Bild

Bild
Bild
Bild

27 personer gillar det här inlägget.
EmilEkenberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:17, 01-08-2013
Ort: Söderhamn Gävleborgs län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Case 580G SÅLD
Volvo BM 4200B



EmilEkenberg (trådstartaren)

#2 » 20:41:06, 26-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hann demontera lite till innan arbetsveckan rullade igång får fortsätta när jag kommer hem på lördag. Men det var väl ungefär som jag trodde. Vatten MYCKET vatten vart som Niagarafallen när jag tog loss grenröret och resten säger väl bilderna. Återstår att se hur mycket jobb detta innebär!

Bild
Bild
Bild
Bild

15 personer gillar det här inlägget.
EmilEkenberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:17, 01-08-2013
Ort: Söderhamn Gävleborgs län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Case 580G SÅLD
Volvo BM 4200B

td70

#3 » 20:45:12, 26-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna tråd ska följas
Kom ihåg att ta mycket bilder :photograph:

Skickat från min K10000 Pro via Tapatalk
td70
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:31, 04-03-2016
Ort: Nedervetil
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kör med: Valmet 8400, Valtra 8150, Valmet 6300, Volvo BM 400, Åkerman H9, Volvo BM s830, Lännen t14, vw caddy, Volvo V70 mk2

vaniljmunken

#4 » 20:51:09, 26-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med föregående talare, mycket bilder uppskattas! Kör hårt! :)
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30

EmilEkenberg (trådstartaren)

#5 » 21:18:16, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag har jag jobbat lite med motorn målet med dagen var att få lös kolvarna! Började med att ta bort tråget för att se om jag kunde komma åt skruvarna på vevaxeln men det vart negativt. Tog bort balansvikterna och silen till oljepumpen så jag hade fri sikt. Började fundera på hur i hela friden jag skulle få lös kolvarna och vilken eller vilka som satt fast. Åkte till min far för att se om han hade nån idé. Vi testade att fylla loppen med syra för att få avlagringar och rost att släppa i fall vi skulle ha tur att få lös prylarna. Efter lite lunch så tillverkade jag två mothåll att sätta fast på svänghjulet medans min far åkte hem till sig och hämtade lite längre 3/8" skruvar att sätta fast mothållen med. Sen vart det ett spett från varje håll och börja dra fram och tillbaka.
Jag hade precis gett upp hoppet när det började ge med sig. :thummar: :hurra:
Det var bara en kolv som var riktigt stum så vi fick med hela fodret upp! Dom andra tre gick ju alldeles fantastiskt att få upp. Nu börjar det väl bli dax att beställa lite prylar :skriva2:

Om någon av er har bra tips på riktigt bra rengöringsmedel att tvätta alla delar med mottages det tacksamt!

Här kommer några bilder :grin:
Syrabad :mrgreen:
Bild
Bild
Min hund var nyfiken på vad vi höll på med!
Bild
Bild
Bild
Bild

11 personer gillar det här inlägget.
EmilEkenberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:17, 01-08-2013
Ort: Söderhamn Gävleborgs län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Case 580G SÅLD
Volvo BM 4200B

JHM

#6 » 21:34:12, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade en motor som satt fast, då svarvade jag en spridaratrapp som jag anslöt tiill portopover pumpen. lossade vipparmsbryggan å pumpade i ett lopp där kolven stod högt, den lossnade väldigt enkelt. inbillade mej att det var ett ganska skonsamt sätt.

2 personer gillar det här inlägget.
JHM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:57, 30-03-2008
Ort: västerbotten
Maskintyp: Ej angivet

EmilEkenberg (trådstartaren)

#7 » 21:40:14, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

JHM skrev:Jag hade en motor som satt fast, då svarvade jag en spridaratrapp som jag anslöt tiill portopover pumpen. lossade vipparmsbryggan å pumpade i ett lopp där kolven stod högt, den lossnade väldigt enkelt. inbillade mej att det var ett ganska skonsamt sätt.

Kul med input det lät mycket smart !
Jag våldade inte heller direkt men det var lite oroligt innan det började röra sig.
EmilEkenberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:17, 01-08-2013
Ort: Söderhamn Gävleborgs län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Case 580G SÅLD
Volvo BM 4200B

qqq

#8 » 22:59:30, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för syra och koncentration ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

EmilEkenberg (trådstartaren)

#9 » 22:30:49, 29-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta ett sent svar från min sida. Jag använde Brex som är ett saltsyrebaserat lösningsmedel som jag vanligtvis använder för att ta bort kalk och betong från maskiner på mitt ordinarie jobb.
EmilEkenberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:17, 01-08-2013
Ort: Söderhamn Gävleborgs län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Case 580G SÅLD
Volvo BM 4200B

EmilEkenberg (trådstartaren)

#10 » 23:04:31, 29-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har gått lite trögt för mig med maskinen ett tag men jag hoppas på att göra en del denna ledig vecka även om jag tagit på mig lastbilskörning fyra kvällar till veckan. Har dock hunnit tvätta en del både på maskinen och små delar. Toppen fick ligga och gosa sig i cocosavfettning några dagar det var riktigt effektivt. Testade att svarva till ett dorn för att slå ut vetiltätningarna fick till det även om man inte är direkt svarv kunnig. Har inte en aning om man gör rätt eller fel men svarven och verktyg var i alla fall hela när mitt lilla dorn var klart. Skulle helt klart vilja lära mig fullt ut hur man svarvar. Här Kommer några bilder som utlovat :smile: .
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

11 personer gillar det här inlägget.
EmilEkenberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:17, 01-08-2013
Ort: Söderhamn Gävleborgs län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Case 580G SÅLD
Volvo BM 4200B

EmilEkenberg (trådstartaren)

#11 » 18:19:13, 16-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går sakta framåt för mig även om jag skulle vilja öka på takten lite! Men många andra projekt skall också avverkas när man har ledig vecka från jobbet. Men har hunnit med lite grann i alla fall spridarhylsorna är på plats likväl nya ventilstyrningar och ventiler. Jobbigt när man blir osäker på att man gör rätt då det är första gången jag renoverar en motor. Men den som lever får se om den startar om ett tag :help:
Kollade spridarna idag och det visade sig att öppningstrycket var helt okej enligt verkstadshandboken ca 240bar men det som inte var så bra var att det bara var en som "duschade" från två punkter och enligt boken skall det vara flerhålsspridare. Hur många hål det är vet jag ej men det kanske det är någon som har koll på annars får jag försöka ta reda på det imorgon. Men dom andra tre "duschade" bara ur ett hål dock fint och jämnt. Troligen har väl vattnet gjort sig påmint även på spetsarna då dom inte är alltför vackra. Kollade på Oie och där fanns nya spetsar att köpa återstår bara att se om jag kan få fram det stansade numret på mina.
Här är lite bilder igen :photograph:
Bild
Denna var riktigt stygg fick klyva fodret för att dela på den !
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

15 personer gillar det här inlägget.
EmilEkenberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:17, 01-08-2013
Ort: Söderhamn Gävleborgs län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Case 580G SÅLD
Volvo BM 4200B

rospigg

#12 » 22:11:03, 16-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
Fortsätter du på samma vis så får du en bra kompis i den lastmaskinen!
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

EmilEkenberg (trådstartaren)

#13 » 22:26:46, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till följd av att jag inte riktigt hinner med det jag vill så kände jag mig tvungen att göra ett litet tak över maskinen för att slippa ha snö överallt den dagen jag kan sätta i motorn. Grannen kom som vanligt och inspekterade vad jag gjorde :djaevul:
Jag hade hjälp av både frun och min far för att fixa till detta så det vart klar under gårdagen :thummar:
Bild
Bild

12 personer gillar det här inlägget.
EmilEkenberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:17, 01-08-2013
Ort: Söderhamn Gävleborgs län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Case 580G SÅLD
Volvo BM 4200B

EmilEkenberg (trådstartaren)

#14 » 21:00:15, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har gått jäkligt tungt att komma ut till garaget ett tag nu men gjorde ett ryck på några timmar ikväll. Rengöring stod på listan som vanligt, kan man sig säga om denna aktivitet. Började dock byta ramlager men gick stopp på nr3. Lagerhållaren var inga problem att få bort inte heller tryckbrickorna dock så lyckas jag inte pilla ur det övre lagret ur lagerskålen när jag inte har någon oljekanal att sätta en styrpinne för att vrida ut det med :-( Gjorde nummer 5 och 4 utan nåt problem men nu får det vila till inorgon och hoppas jag kan lura IT nåt. Känns tråkigt att ta ner veven! Om någon har erfarenhet av detta mottager jag tacksamt tips.

Fick låna hållare till indikator klockan av en åkare jag brukar köra extra för :-)

Bild
Bild

Bild
Bild

9 personer gillar det här inlägget.
EmilEkenberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:17, 01-08-2013
Ort: Söderhamn Gävleborgs län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Case 580G SÅLD
Volvo BM 4200B

EmilEkenberg (trådstartaren)

#15 » 22:58:19, 23-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter lite pyssel är nu ramlagren bytta allt blev mycket enklare när man såg vad man gjorde! Räddade en gammal motorlyft ur skrotcontainern på jobbet förra veckan och efter några förstärkningsplåtar tyckte jag den dög för att prova hemma. Det gjorde susen att lyfta av motorn av min hemma gjorda motorbock och lägga den på sida! Så efter lite mixter så är nu lagren bytta och motor upplyft på bocken igen. Konstruktionen med hållaren för oljepumpen var ju rätt intressant då man enligt vhb skulle ta bort transmissionskåpan för att ta ner oljepumpen. Men det gick att ta bort den utan att göra denna manöver när jag hade motorn på detta vis :hurra:
Här kommer nån bild som vanligt :photograph:
Bild
Bild

10 personer gillar det här inlägget.
EmilEkenberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:17, 01-08-2013
Ort: Söderhamn Gävleborgs län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Case 580G SÅLD
Volvo BM 4200B


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se