Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Huddig 960 grävrörelser

45 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

guzzi (trådstartaren)

#1 » 14:15:37, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på oss!

Har vi någon här ute som har koll på vad som reglerar grävrörelserna, alltså när jag tex. drar in bommen och samtidigt vill dra in stickan eller ändra skopa, rototilt mm? Är inte människa att få min att göra två saker samtidigt. Några ideer?? Håkan E kanske, du brukar ha koll på det mesta på dessa pärlor. :idee3:
guzzi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:03, 09-12-2012
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960



Jac

#2 » 15:08:47, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker detta låter bekant... Har du nåt hydraulikschema till maskinen?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

guzzi (trådstartaren)

#3 » 15:22:26, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo någon typ av hydraulschema finns ju i ”handboken” till maskinen. Dåligt kopierade blad i en pärm. Visserligen läste man ju lite hydraulik en gång i tiden på grävmaskinskursen men det var ju på hedenhös tid, detta säger mig inte mycket idag tyvärr. Samt symboler och text är inte det bästa. Vet ju att förra ägaren skruvade som en tok på potentiometrarna till Ehc:n när han inte fick igång gräveleganten, suck! Men det var ju bara en magnetventil som jag böt när jag köpte den, kan det va där kanske att han ställt alla pottar helt tokigt?
guzzi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:03, 09-12-2012
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960

Jac

#4 » 15:50:50, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du finner tag i socknens bästa kamera eller scanner och lägger upp bilder av hydraulikschemat på Downloads så hade det varit supert! :)

Att posta direkt i tråden ger oftast alltför dålig kvalitet på hydraulikschema för att det ska vara läsbart.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

OLA56

#5 » 18:50:56, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tidig Huddig 960??
Årsmodell?? - tillverkningsnummer??

Från ca 1993 fick Huddig lastkännande hydraulsystem.
Tidigare hade "vanligt" rundpumpsystem - med dubbelpump.

Är det en tidigare - fungerar dubbelpumpen som den skall ??

1 person gillar det här inlägget.
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

guzzi (trådstartaren)

#6 » 19:24:21, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jomenvisst kan jag försöka peta in di dålige schemana på download, är ju inte världsbäst på sånt där men de ska nog gå.

Jodå det är en tidig 960, nummer 1433. Dubbelpumpen verkar funka tycker jag då den ger mer när man slår över brytaren och skulle man glömma brytaren kvar så stejkar resten av systemet när man vill köra. Men det e ju klart jag vet ju inte hur mycket den ger, ska väl va mätuttag men har inte grejor till sånt.
guzzi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:03, 09-12-2012
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960

Jac

#7 » 20:02:37, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

guzzi skrev: Men det e ju klart jag vet ju inte hur mycket den ger, ska väl va mätuttag men har inte grejor till sånt.


Att testa en pump är svårare än man tror. Trycket säger ingenting, det är flödet vid arbetstryck man måste mäta upp:
Jac @ [Traktorer] Test av hydraulpump
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

guzzi (trådstartaren)

#8 » 16:34:12, 29-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jadu Jac, så är det väl. Men vem har sagt att det ska vara lätt;) Det är väl som allt annat skruvande bilar eller annat, till att köpa nya grejor och sätta dit. Nähä det var inte den, köp nåt annat nytt och testa sig fram tills börsen är tom och felet kvarstår. Det då alltså kunna vara att pumpen inte ger tillräckligt för att driva båda rörelserna samtidigt menar du? Samtidigt verkar ju maskinen stark i rörelserna och alla behöver ju inte lika mycket olja/tryck för att utföra sitt jobb typ, bommen behöver myckt medans rototilten inte kräver lika mycket och kör man dessa båda samtidigt borde ju det vara lättare för pumpen att klara än om man kör bom och sticka samtidigt. Eller är jag helt ute och seglar? Det ska ju gå att justera trycket/hastigheten på rörelserna ( i Ehc:n kanske? ) vad jag hört, kanske där då finns nån strypning även på användningen av rörelserna samtidigt. Inte lätt för en gammal lastbilschaufför att begripa, ha ha.
Lite därför jag dryftar det hela här i kunskapens källa.

Skulle ju se om jag kunde lägga ut hydraulschemat på download, men ser att det är ju samma somm redan ligger där på download instruktionsboken 960, så det blir ju lite kaka på kaka.
guzzi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:03, 09-12-2012
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960

Jac

#9 » 17:09:06, 29-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se där ja, det fanns redan: Huddig 960 bruksanvisning

Trots att pumpen har en LS-regulator så tror jag att köregenskaperna på det här systemet blir mer likt ett OpenCenter system, ventilpaketet har nämligen mer gemensamt med ett opencenter system än med LS.

På opencenter går oljan den lättaste vägen och man får själv parera med spakarna om man vill köra en tung och en lätt funktion samtidigt. Om det är värre än vanligt på din maskin kan jag dock inte avgöra. Jag håller på med hydraulik men jag har aldrig pillat på eller spakat en Huddig.

Det borde finnas en del Huddig 960 förare här som säkert kan ge lite input på körbarheten.


Skickar man pumpen till rätt firma så kan man få den ordentligt testad.


Edit: ser nu att om elventil 5 på schemat inte öppnar så går maskinen bara med en pump istället för två. Det borde vara enkelt att kolla.
Edit2: LS-regulatorn på den variabla pumpen kan också ge upp och då gör inte pumpen det den ska. Relativt billig fix men inte säker på hur man kollar det.
Senast redigerad av Jac 17:40:52, 29-01-2018, redigerad totalt 1 gång.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

guzzi (trådstartaren)

#10 » 17:34:22, 29-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som vi är i samma sits Jac, jag har heller inte kört eller mekat med Huddig tidigare, bara nån gammal Volvo 6300 och nyare Lännen. Men som du skriver så borde här ju finnas några som kört och mekat lite med de här pärlorna :)

Vad tror du om en sån här ventil till lastaren som läcker, kan man tro att det bara är att skruva av den och byta tätningarna utan behöva tömma hela systemet på olja?
Har man den som gårdsmaskin så är där inte riktigt råd att lasta den på en maskintransport till närmsta Huddigverkstad var och varannan vecka ;)
Bild
Bild
guzzi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:03, 09-12-2012
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960

Håkan.E

#11 » 21:35:51, 29-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en sån här som förra ägaren skruvade på?
Bild
I så fall så har du instruktionerna här.
Bild
Dom där skulle man inte skruva på sa Huddigmeken åt mig, men då var det redan för sent.
Vet inte vad det beror på att du inte kan köra flera funktioner samtidigt.
Angående ventilerna fram så skruvade jag bort mina och det rann lite olja så man får ha en balja under, lossa lite försiktigt så märker du om det kommer mycket olja.
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96

guzzi (trådstartaren)

#12 » 22:02:38, 29-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Håkan,tyvärr har jag den gamla modellen, men kanske det går att köra samma inställning på den. Är ju uppbyggd på nästan samma sätt. Såhär ser min ut.
Å tack för tipset om ventilen, jäkla irriterande när resten av maskinen är torr.
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
guzzi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:03, 09-12-2012
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960

Jac

#13 » 23:52:33, 29-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På schemat är det hydrauliska joysticks. Har du elektriska eller hydrauliska?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

guzzi (trådstartaren)

#14 » 00:11:52, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är elektriska på min, apskallar. Den bruksanvisningen som är på download och den jag har fått med till min är inte rätt enligt serienummer på maskinen. Min är en 1433, så jag har inte mycket att gå på när det gäller elschema, hydraul mm. Mycket gissande, tur att åtminstone alla elkablar är svarta, ha ha. Så ni blir säkert utsatta för mer terror från min sida när det gäller den här gamla kärran.
guzzi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:03, 09-12-2012
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960

Henrik Bergstrand

#15 » 01:19:18, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De tidiga 960 klarar inte köra bom och sticka samtidigt.. Inte dom jag provkört iallafall innan jag köpte 6300 istället så huddigarna var tokslöa i hydraliken :/
Den som gräver en grop åt andra svartjobbar i 9 fall av 10 ;)
Henrik Bergstrand
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:54, 12-01-2010
Ort: Olofström
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 -90


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bmrobban, PO, Åmotar´n och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se