kenneth1212 skrev:Ska du tömma i sprit (T-röd) i ett bränslesystem måste du kolla att alla delar tål det. Bara för att det tål diesel betyder inte att det klarar alkohol.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
torbjorn_forsman skrev:kenneth1212 skrev:Ska du tömma i sprit (T-röd) i ett bränslesystem måste du kolla att alla delar tål det. Bara för att det tål diesel betyder inte att det klarar alkohol.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
I praktiken så tål åtminstone alla plast- och gummimaterial som rimligtvis kan förekomma i ett bränslesystem, även de flesta olika alkoholer.
Problemen är på en annan nivå:
1) Som redan sagt i tråden, så blandar sig inte etanol (T-sprit) och diesel. Ska man få en alkohol, med förmågan att blanda sig med vatten och hindra isbildning, att också blanda sig med diesel, så får man antingen ta en annan än etanol (kanske kan fungera med t ex isopropanol, butanol eller någon slags glykol), eller komplettera den med andra tillsatser (s k emulgeringsmedel, alltså i princip diskmedel eller flytande tvål).
2) Dieselpumpar är beroende av vanlig dieseloljas smörjande egenskaper. Om man råkar få in vatten eller T-sprit på fel ställe, så är risken stor att saker skär ihop.
3) Gamla söndervittrade gummidelar (slangar, matarpumpsmembran mm) håller ofta ganska tätt mot dieselolja ändå, tack vare att porerna i det gamla dåliga gummit är fyllda med hartser från åldrad dieselolja. De flesta alkoholer löser upp de där hartserna, och när de är borta märker man plötsligt att gummidelar börjar läcka som såll eller falla sönder, fastän gummit egentligen har varit lika dåligt i många år.
4) Om det ingår delar av kork i systemet (t ex om det av någon anledning finns en korkflottör någonstans) så kan den eventuellt vara skyddslackad med en fernissa som löser sig i sprit. Korkpackningar brukar dock inte vålla några problem.
Så om man har problem med kondensvatten och isbildning i diesel, är det bättre att hälla i något frysskydd som är avsett att blandas med diesel än första bästa sprit man har på hyllan.
Den bästa lösningen vore ju annars att förebygga kondens i tanken helt och hållet, det borde vara lätt att göra med ett torkfilter på tankventilationen. Med torr luft i tanken slipper man också problem med alger och annan ohyra i bränslet.
Tack för era svar, mycket intressant. Det kan med andra ord vara min egna iver att hälla T-röd i tanken som orsakat problemet eller åtminstone en del utav det? Är nog inte så många som vet om det där med T-röds "biverkningar" med tanke på att många säger att "he ä ba häll ne te tanken".
Tror tankventilationen är i tanklocket på den här.