Följer tråden på lite avstånd...
Har en liten kommentar om funktionen på den här ackumulatorn som kanske inte alla känner till...
Norrlänningen skrev:Det jag är lite osäker på är hurvida den lilla ackumulatorn fortfarande kommer att ha den funktion den har idag...
Kul att se kunniga tillverkare, eller åtminstone erfarna...
Har också "haft" en
ackumulator på tankledningen men det var på en närmare 20 meter lång 1/4" dräneringsledning från en sågmotor på ett fällhuvud på en skördare, men anledningen är i princip densamma....
Att förhindra att något går sönder....
I mitt fall var det en lösning som förhindrade att sågmotorns axel-packbox trycktes ut. När sågkedjan var vass och träden var normalt grova så kunde den klena dräneringsledningen ta undan läckoljeflödet. Men när kedjan var litte slö och det var grova träd så gick sågningen så tungt (högre sågmotortryck) att läckoljeflödet blev större än 1/4"-ledningen kunde ta undan och packboxen trycktes ut. efter att ett 10-tal packboxar bytts under maskinens första 2-3 månader så löstes problemet med en lite 1-liters lågtrycksackumulator (lägre
tryck än vad packboxen lovade hålla för) ute på fällhuvudet.
Jag antar att den här ackumulatorn har en liknande funktion. Att se till att inte baktryck byggs upp på chockventilerna genom att returledningen till tank inte hinner ta undan när plogvingen oförutsett slår i en "trottoarkant" i hög fart. Stordelen av chockoljan från cylinderns plussida går ju tillbaka till minussidan, men kolvstångens volym måste gå till tank väldigt snabbt vilket den kanske inte kan, och ackumulatorn tar upp den oljevolymen temporärt, och skickar sen oljan till tank i "lugn och ro"...
Kolvstångsvolymen ser ut att vara på "1" liter vilket ackumulatorn också ser ut att vara....
Om kolven trycks in på 1 sekund så blir flödet till tank "1" l/s....
Kör man lite fortare när man plogar så går det kanske på mindre än en 1/2 sekund och flödet blir större än 2x"1" l/s...
Antagligen så har ackumulatorn blivit ditsatt efter att praktisk plogning visat på "problem"....kankse spräckta ventilblock....