Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Massey Ferguson 44B går ej fram eller bak

36 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Tbgabatnir (trådstartaren)

#1 » 15:16:16, 28-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min hjulastare en Massey Ferguson 44B går varken framåt eller bakåt. Det blir inget tryck på transmissionen så den står bara still men fungerar ibland. Då det fungerar går det att köra men när man startar nästa gång är det lika illa. Alla som kan något om dessa traktorer säger att det är funktionen på den vänstra bromspedalen som kopplar ur driften och bromsar samtidigt som är problemet Pedalen är inte fastrostad. Vet någon hur den kopplar ur driften? Det verkar inte bara hydrauliskt via huvudbromscylindrarna från dem går det bara rör till bromsarna. Jag har bytt transmissionsolja och transmissionsfilter och tömt lufttrycksystemet på vatten och skit. Har någon svaret på hur jag fixar detta blir jag mycket tacksam. Det är antar jag en ganska ovanlig traktor men transmissionen är identisk med Massey Ferguson 33 som verkar mer vanlig.

Mattias Byström Sundsvall
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tbgabatnir
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:11, 15-01-2018
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Massey Ferguson 44B



Turbodiesel

#2 » 16:03:51, 28-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vanligaste om det är transurkoppling och luftsystem är att den kopplar ur med lufttryck. Normalt sitter då en liten luftcylinder vid ventilpaketet för fram/back och växlarna, antingen utanpå eller halvt inbyggd. Har du någon information om vad det är för växellåda, eller ett gäng bilder på densamma?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Tbgabatnir (trådstartaren)

#3 » 16:56:51, 28-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Växellåda transmission bilder.pdf
Jag har bra bilder från en reservdelskatalog. Skickar det som kanske kan vara av värde. Delarna är benämnda typ "valve" "pin" "plug" i katalogen men hur dem samverkar och fungerar och har för funktioner är svårt att förstå för mig, det är första gången jag mekar med en traktor så det lilla jag vet har jag fått googla mig till.

Mattias Byström Sundsvall
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tbgabatnir
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:11, 15-01-2018
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Massey Ferguson 44B

Turbodiesel

#4 » 17:05:07, 28-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Clarklåda alltså, pinnen trycks ned av tryckluften från bromskretsen, flyttar sliden och dumpar kopplingstrycket. Fjädern under sliden ska trycka upp den igen när lufttrycket försvinner (bromsen släpps)

Misstänker du denna funktion eller ventil så kolla att den rör sig som den ska, och koppla ur & plugga luftledningen till den.

Har du kollat sugsilen i botten på växellådan, nummer 47? Växellådans oljepump misstänker jag sitter på momentomvandlarhuset tillsamman med övriga pumpar, om jag tolkar konstruktionen rätt enligt bilderna.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Tbgabatnir (trådstartaren)

#5 » 17:40:36, 28-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Transmission Control Valve.pdf
Kan det vara del 19 på denna bild? Det som är benämnt 3 är det mekaniska som styrs av spakarna bredvid ratten "fram/back" och "växlar" Den verkar inte styras mekanisk i alla fall, kan nr 26 vara en koppling till tryckluft? Sugsilskoll innebär det att man tömmer hela systemet på transmissionsolja eller går den att kolla ändå? Avtappningspluggen sitter ju alldeles bredvid.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tbgabatnir
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:11, 15-01-2018
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Massey Ferguson 44B

Turbodiesel

#6 » 17:43:34, 28-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

#19, 15 & 16 är till transmissionsurkopplingen, så 26 är luftingången.

För att kolla sugsilen måste oljan tappas ur först.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Tbgabatnir (trådstartaren)

#7 » 18:13:56, 28-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket för din hjälpsamhet Turbodiesel. Synd att denna del är den mest svåråtkomliga på hela traktorn tror jag, men jag kan ju börja med att koppla ur den i andra änden vid bromspedalen och se vad som händer.

Mattias Byström Sundsvall

1 person gillar det här inlägget.
Tbgabatnir
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:11, 15-01-2018
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Massey Ferguson 44B

Tbgabatnir (trådstartaren)

#8 » 21:39:32, 03-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Transmissionsurkopplingen är genomgången och rengjord, inget fel där. Sugfiltret till transmissionen är rengjort. Väldigt lite smuts överhuvudtaget i dessa delar även om traktorn i övrigt inte verkar ha underhållits på åratal. Ibland blir det tryck på tramsmissionen och då går mätaren i botten men när man sen försöker köra tapper den trycket till noll. Helt plötsligt fungerade det för en vecka sen och jag körde en halvtimme runt, runt men dagen efter när jag startade rörde den sig inte ur fläcken igen. Finns en del som heter "pressure regulating valve" som sitter på converterhuset ( vet inte om det kallas så men den del som sitter ihop med motorn och via en axel går in i växellådan) Det går en slang från denna del (pressure regulating valve) till "transmission control valve". Enligt en servicehandbok jag hittade på Maskinisten är den näst vanligaste orsaken till lågt transmissionstryck ( i mitt fall inget tryck alls) fel på denna ventil. Är det någon som vet hur fel på denna del brukat uppenbara sig eller har något annat tips om vad som är fel är jag tacksam då jag snart nått vägs ände för vad jag kan komma på att åtgärda för att få igång traktorn. Givetvis fick vi den värsta snöstormen på åratal här i Sundsvall för ett par dar sen då inte traktorn fungerade...

Mattias Byström
Tbgabatnir
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:11, 15-01-2018
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Massey Ferguson 44B

Tbgabatnir (trådstartaren)

#9 » 11:58:51, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pipings Transmission.pdf
Nu har jag gått igenom och kollat "pressure regulating valve" utan att hitta något fel förutom en halvtaskig o-ring som jag bytt. Jag har fortfarande inget tryck på transmissionen. Provade att skruva ur en plugg ur tryckoljefiltret som ligger högst upp i systemet direkt efter pumpen men det kom inte en droppe olja (traktorn var igång). Det borde betyda att felet finns från sumpen i växellåden upp till pumpen. Kollapsad sugslang är det enda jag inte kollat eller om det finns luft i systemet. Är det någon som har tips om hur man enklast kollar att det inte är luft från sumpen i växellådan till pumpen som sitter på converterhuset tar jag gärna emot det. Det märkliga är att det blir tryck ibland så pumpen kan inte ha pajat helt och hållet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tbgabatnir
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:11, 15-01-2018
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Massey Ferguson 44B

Björn.O

#10 » 13:31:18, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det nån tätning/ o-ring på ledningen mellan sugsil och transmissionspump ? Ett läckage där kan ju göra att pumpen får väldigt svårt att suga olja.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Tbgabatnir (trådstartaren)

#11 » 14:16:06, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pipings Transmission.pdf
Det finns en o-ring där slangen går in i växellådan (nr 32 på bilden, nr 34 & 8 är anslutningarna till pumpen), det läcker dock inte där men det kan kanske suga luft ändå på något konstigt sätt. Kollapsad slang finns som ett möjligt fel om man tittar i instruktionsböcker, vet inte om man alltid kan avgöra det genom att titta på utsidan av slangen. Kanske får koppla loss slangen och kolla det och o-ringen så jag vet att det inte sitter där, trist att behöva tappa ur transmissionsoljan ytterligare en gång men jag börjar kunna det nu så det går ganska fort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tbgabatnir
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:11, 15-01-2018
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Massey Ferguson 44B

Turbodiesel

#12 » 08:18:18, 13-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du bekväm med jobbet kan du plocka isär transmissionspumpen och kolla dess skick, speciellt dess axeltätning. Samtidigt kollar du splinesens skick på pumpaxel och kraftuttaget på convertern där den är monterad.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Tbgabatnir (trådstartaren)

#13 » 09:11:09, 13-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Converter Charging Pump.pdf

I alla instruktionsböcker står det att om det är fel på pumpen ska man byta ut den i sin helhet. Det är den enda del på traktorn tror jag som dem inte ens har gjort sig besvär med att ta med en bild av i reservdelskatalogen och det finns inga reservdelar med nummer till den. Pumpen är nummer 39 på bilden. Den är rätt lättåtkomlig och om man tar bort den kan man kanske se om det är något fel på den. En del av dem delar du talar om kanske är några delar med nummer 29-38? Det finns en liten skruv på pumpen men om det är en avluftning vet jag inte.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tbgabatnir
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:11, 15-01-2018
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Massey Ferguson 44B

Tbgabatnir (trådstartaren)

#14 » 22:24:56, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu kollat sugslangen från sumpen i växellådan till pumpen verkar inte vara något fel på den. Provade att fylla transmissionsoljan i påfyllningspluggarna på växellådan istället för i den påfyllning som finns i ett rör vid converterhuset men ingen skillnad. Fyllde olja från filtret (högsta punkten) i en tanke att det skulle ta bort luften ur pumpen och slangarna ner till växellådan utan resultat. Så helt plötsligt när jag startade traktorn blev det tryck på transmissionen och jag kunde köra. Först gick tryckmätaren i botten men sjönk efter ett tag. När jag körde gick det väldigt segt, fick varva mycket för att den skulle röra sig och då mycket långsamt. Varje gång jag gasar på går tryckmätaren i botten, känns inte riktigt rätt. Har snart slut på ideer och bara pumpen återstår att kolla men jag vill helst inte skruva lös den innan jag vet att det är den som är problemet. Det enda märkliga jag såg när den gick var att axeln mellan coverterhuset och växellådan gick väldigt långsamt på tomgång, ett varv tog typ 5 sekunder, vet inte hur fort den ska gå. När jag gasade på gick den fortare.
När jag stannade efter en timme väntade jag en halvtimme och startade och då var det inget tryck igen, frustrerande.
Tbgabatnir
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:11, 15-01-2018
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Massey Ferguson 44B

Turbodiesel

#15 » 22:37:56, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer det ingen olja alls vid filtret och motorn igång har du nog ringat in pumpen ganska tydligt, plockar du isär den så håll reda på detaljerna hur dom satt. Det verkar finnas nya liknande Clarkpumpar att få tag i, ganska dyra tyvärr. Eventuellt går det att montera en modern standardpump, men det kräver anpassning av idag okänd omfattning.

Axeln mellan converter och växellåda är ju den utgående från converterns turbinhjul, med stillastående maskin & växel i så rör den sig inte alls. Är oljan kall i växellådan och neutralläge så roterar den mycket sakta eftersom oljan på lamellerna bromsar rätt bra i lådan.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mauritz Lahti och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se