kretslopp skrev:En liten fundering bara. Sitter det verkligen en ackumulator på utgång T?
Jac skrev:kretslopp skrev:En liten fundering bara. Sitter det verkligen en ackumulator på utgång T?
Jac @ [Traktorer] Bm641 hydraulsystem
Norrlänningen skrev:Det jag är lite osäker på är hurvida den lilla ackumulatorn fortfarande kommer att ha den funktion den har idag...
En dubbelverkande cylinder eller en sk differentialcylinder kan inte ha en chockventil med en "oventilerad" (tankansluten) återfyllnadsfunktion. Tror ingen konstruktör bygger på det viset...kretslopp skrev:Alltså, all olja ska över till minussidan när chockventilen aktiveras. Dumt!
Det andra tyska märket hade som sagt chockventiler på en annan funktion där cylindrarna var enkelverkande och exakt samma volym flyttades till den andra cylindern. Smart!
Man ser den ena sidans enkelverkande cylinder nederst i bild mellan band och schaktblad.
https://goo.gl/images/w6Jwu9
kretslopp skrev:Alltså, all olja ska över till minussidan när chockventilen aktiveras. Dumt!
akkamaan skrev:En dubbelverkande cylinder eller en sk differentialcylinder kan inte ha en chockventil med en "oventilerad" (tankansluten) återfyllnadsfunktion. Tror ingen konstruktör bygger på det viset...
kretslopp skrev:Det andra tyska märket hade som sagt chockventiler på en annan funktion där cylindrarna var enkelverkande och exakt samma volym flyttades till den andra cylindern. Smart!
akkamaan skrev:Man kan ha dubbelverkande cylindrar som ger samma funktion genom att man korskopplar dem. Då får varje funtionsriktning en plus och en minussida som är identiska i volym. Chockventiler kopplade till en såån installation kallas ofta "cross-over"-ventil. Men man brukar likväl här oftast ventilera den trycklösa sidan av crossoverventilen till tank för att undvika kavitation om nån kolvtätning eller kolvstångstätning skulle läcka.
kretslopp skrev:Man ser den ena sidans enkelverkande cylinder nederst i bild mellan band och schaktblad.
https://goo.gl/images/w6Jwu9
akkamaan skrev:Ser ut att vara en differentialcylinder som iofs kan vara kopplad som enkelverkande, men då måste kolstångssidan vara ventilera (tlll tank).
Björn.O skrev:För att återgå till plogen ovan så finns ju ingen tankledning utan bara en dubbelverkande funktion från lastmaskinen. Ackumulatorn får ta hela kolvstångens oljevolym.
Vid praktiskt arbete är det dock osannolikt att hela slaglängden går åt vid en påkörning. Det brukar bli att cylindern åker in en liten bit och maskinen sladdar till och stannar eller hoppar i sidled.
Återgå till [Allmänt] Hydraulik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster