Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Konvertera detta från två till fyrslang? (bild och beskrivning finns)

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Norrlänningen (trådstartaren)

#1 » 14:35:05, 20-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

Har en plog som är tvåslangad (fanns ej att köpa i fyrslang), och jag är trött på elventilen samt att jag har 4e hydraulfunktion på hjullastaren.

Kort funktionsbeskrivning:

Om ingen spänning ligger på till plogens elventiler så påverkas endast den vänstra vingen och inget annat.
När man spänningssätter den ena elventilen så påverkas endast den högra vingen.
När man spänningssätter den andra elventilen så är tanken att båda vingarna skall röra sig samtidigt, men detta fungerar dåligt och är något jag aldrig använder.

Jag undrar om jag helt enkelt kan göra såhär:

Jag plockar bort elventilernas kablar så att den alltid är i sitt opåverkade läge, och sedan monterar jag två T-rör mellan ventilblocket och slangarna till den högra cylindern. Från T-rörets avstick drar jag två slangar som jag kan ansluta på lastmaskinens 4e-funktion.

Detta kommer ju säkert att fungera så att den vänstra vingen rör sig när jag rör på den ena spaken, och den högra när jag rör på den andra.
Det jag är lite osäker på är hurvida den lilla ackumulatorn fortfarande kommer att ha den funktion den har idag om jag gör såhär, och jag skulle gärna vilja att någon med bättre kunnande än jag själv kikar lite på detta innan jag gör något som blir tokigt.

Här finns en länk till schema och funktionsbeskrivning på befintlig ventil. Det är den vänstra ventilen i beskrivningen (E32x2PV) som det gäller.
http://www.piippohydraulic.com/wp-conte ... 1PV-Se.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Norrlänningen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:57, 03-03-2013
Maskintyp: Ej angivet



kretslopp

#2 » 14:15:59, 28-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ser ingen grund till att det inte skulle fungera som du har tänkt. Du kommer kunna köra båda funktionerna samtidigt med de två reglagen, men det kan bli lite konstigt om du skulle köra den högra på schemat plusfuntion och den andra minusfunktion samtidigt, men det är kanske inte helt vanligt att du behöver göra.
Chockventilerna bör fungera som normalt vilket jag förstår är vad du är ute efter.

En liten fundering bara. Sitter det verkligen en ackumulatorutgång T? Vanligtvis hade väl den utgången varit spillolja som går till tank från chockventilerna. Kanske är vanligt att göra så på plogar vad vet jag.
Sen en kommentar angående din ritning med pilar. Du kallar slangarna från lastaren tryck och retur och visar med pilar hur flödet går. Båda slangarna är tryck och retur och flödet går åt varsitt håll beroende på vilket håll cylindern ska gå.
Tryck och retur går till en riktningsventil efter det får man väl kalla det funktion A och B.

Vad är det egentliga problemet? Is som hänger på kablarna och sliter sönder dem?
Enligt bilden hänger de för sig själv. Dessa hade med fördel kunnat stripsas fast längs slangarna som går från hjullastaren och problemet hade varit åtgärdat kanske.
kretslopp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:54:27, 30-03-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

igelkottar

#3 » 14:19:06, 28-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis kretslopp :bira: :bira:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Jac

#4 » 14:24:02, 28-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kretslopp skrev:En liten fundering bara. Sitter det verkligen en ackumulatorutgång T?


Jac @ [Traktorer] Bm641 hydraulsystem
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

kretslopp

#5 » 14:44:45, 28-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
kretslopp skrev:En liten fundering bara. Sitter det verkligen en ackumulatorutgång T?


Jac @ [Traktorer] Bm641 hydraulsystem


Jaha, ja då klarnade det lite. Förutom en detalj. Hur ackumulatorn dräneras till tank enligt din ritning? [EDIT] hoppsan, misstolkade backventilen till höger. :)

1 person gillar det här inlägget.
kretslopp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:54:27, 30-03-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#6 » 14:53:57, 28-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När cylindern körs ut så är ju stångsidan kopplad till tank. Då dräneras ackumulatorn genom backventilen.

Skulle tro det är samma princip för Piippoventilen även om jag inte har analyserat alla 8 ventilpositioner.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#7 » 01:51:18, 31-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Följer tråden på lite avstånd...
Har en liten kommentar om funktionen på den här ackumulatorn som kanske inte alla känner till...
Norrlänningen skrev:Det jag är lite osäker på är hurvida den lilla ackumulatorn fortfarande kommer att ha den funktion den har idag...


Kul att se kunniga tillverkare, eller åtminstone erfarna...
Har också "haft" en ackumulator på tankledningen men det var på en närmare 20 meter lång 1/4" dräneringsledning från en sågmotor på ett fällhuvud på en skördare, men anledningen är i princip densamma....
Att förhindra att något går sönder....
I mitt fall var det en lösning som förhindrade att sågmotorns axel-packbox trycktes ut. När sågkedjan var vass och träden var normalt grova så kunde den klena dräneringsledningen ta undan läckoljeflödet. Men när kedjan var litte slö och det var grova träd så gick sågningen så tungt (högre sågmotortryck) att läckoljeflödet blev större än 1/4"-ledningen kunde ta undan och packboxen trycktes ut. efter att ett 10-tal packboxar bytts under maskinens första 2-3 månader så löstes problemet med en lite 1-liters lågtrycksackumulator (lägre tryck än vad packboxen lovade hålla för) ute på fällhuvudet.

Jag antar att den här ackumulatorn har en liknande funktion. Att se till att inte baktryck byggs upp på chockventilerna genom att returledningen till tank inte hinner ta undan när plogvingen oförutsett slår i en "trottoarkant" i hög fart. Stordelen av chockoljan från cylinderns plussida går ju tillbaka till minussidan, men kolvstångens volym måste gå till tank väldigt snabbt vilket den kanske inte kan, och ackumulatorn tar upp den oljevolymen temporärt, och skickar sen oljan till tank i "lugn och ro"...
Kolvstångsvolymen ser ut att vara på "1" liter vilket ackumulatorn också ser ut att vara....
Om kolven trycks in på 1 sekund så blir flödet till tank "1" l/s....
Kör man lite fortare när man plogar så går det kanske på mindre än en 1/2 sekund och flödet blir större än 2x"1" l/s...
Antagligen så har ackumulatorn blivit ditsatt efter att praktisk plogning visat på "problem"....kankse spräckta ventilblock....
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

kretslopp

#8 » 17:47:34, 31-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant anekdot.

Jag har tänkt på detta i några dagar och i mitt tidigare yrke som mekaniker på pistmaskin satt det på schaktbladet vingar och ett av märkena hade chockventiler på just vingcylindrarna, det andra märket hade chockventiler på den funktionen som vi kallade för vridning av hela bladet. Alltså att ytterkanterna på bladet röres framåt och bakåt. Finns säkert någon som har ett bra ord för det.

I alla fall.

Emellanåt hände det sig att vingcylindrarna på det italienska märket svällde upp, delar av kolvtätningen satte igen chockventilen och det börjar kosta pengar.
Det sitter bara två slangar till de cylindrarna. Alltså, all olja ska över till minussidan när chockventilen aktiveras. Dumt!

Det andra tyska märket hade som sagt chockventiler på en annan funktion där cylindrarna var enkelverkande och exakt samma volym flyttades till den andra cylindern. Smart!
Man ser den ena sidans enkelverkande cylinder nederst i bild mellan band och schaktblad.
https://goo.gl/images/w6Jwu9

// Benjamin
kretslopp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:54:27, 30-03-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#9 » 17:53:44, 31-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte att cylindrarna på båda sidor rör sig lika långt pga geometrin, kan bli farligt höga tryck då. Om skillnaden är väldigt liten så kan man kanske ignorera den.
Jag räknar med att det är testat men den som har lust kan ju dra några streck i ACad eller liknande och kolla.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#10 » 18:16:49, 31-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kretslopp skrev:Alltså, all olja ska över till minussidan när chockventilen aktiveras. Dumt!
En dubbelverkande cylinder eller en sk differentialcylinder kan inte ha en chockventil med en "oventilerad" (tankansluten) återfyllnadsfunktion. Tror ingen konstruktör bygger på det viset...
Det andra tyska märket hade som sagt chockventiler på en annan funktion där cylindrarna var enkelverkande och exakt samma volym flyttades till den andra cylindern. Smart!

Var detta enkelverkande cylindrar där kolvstången har samma diameter som kolven, eller rättare sagt det finns ingen egentlig kolv bara en kolvstång och en glid-fläns som gör att kolvstången inte kan komma ut.
Man kan ha dubbelverkande cylindrar som ger samma funktion genom att man korskopplar dem. Då får varje funtionsriktning en plus och en minussida som är identiska i volym. Chockventiler kopplade till en såån installation kallas ofta "cross-over"-ventil. Men man brukar likväl här oftast ventilera den trycklösa sidan av crossoverventilen till tank för att undvika kavitation om nån kolvtätning eller kolvstångstätning skulle läcka.
Man ser den ena sidans enkelverkande cylinder nederst i bild mellan band och schaktblad.
https://goo.gl/images/w6Jwu9

Ser ut att vara en differentialcylinder som iofs kan vara kopplad som enkelverkande, men då måste kolstångssidan vara ventilera (tlll tank)
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

kretslopp

#11 » 18:50:11, 31-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kretslopp skrev:Alltså, all olja ska över till minussidan när chockventilen aktiveras. Dumt!

akkamaan skrev:En dubbelverkande cylinder eller en sk differentialcylinder kan inte ha en chockventil med en "oventilerad" (tankansluten) återfyllnadsfunktion. Tror ingen konstruktör bygger på det viset...


Tyvärr måste jag insistera på att det faktiskt var så det var kopplat. Nu försöker jag få upp hydraulschemat i minnet men slangarna gick från cylinder till riktningsventilen och vidare till spaken i hytten. Det var en rätt så gammalmodig maskintyp.
Eller, vänta......
Nuuu kommer det tillbaka. :)

Det satt ju fem snabbkopplingar på det schaktbladet.
2 till varje cylinder och en retur. :buga:

kretslopp skrev:Det andra tyska märket hade som sagt chockventiler på en annan funktion där cylindrarna var enkelverkande och exakt samma volym flyttades till den andra cylindern. Smart!

akkamaan skrev: Var detta enkelverkande cylindrar där kolvstången har samma diameter som kolven, eller rättare sagt det finns ingen egentlig kolv bara en kolvstång och en glid-fläns som gör att kolvstången inte kan komma ut.


Ja. En låsring är det som håller den inne. Ibland hände det att maskinföraren körde in i berg eller liknande och då gav sig chockventilen och hann föraren inte få stopp var det vanligt att kolvstången ploppade ut. Ska egentligen inte gå iom att den andra kolvstången är maximalt inne i cylindern och agerar stopp men det måtte väl ha flexat bra mycket.

akkamaan skrev:Man kan ha dubbelverkande cylindrar som ger samma funktion genom att man korskopplar dem. Då får varje funtionsriktning en plus och en minussida som är identiska i volym. Chockventiler kopplade till en såån installation kallas ofta "cross-over"-ventil. Men man brukar likväl här oftast ventilera den trycklösa sidan av crossoverventilen till tank för att undvika kavitation om nån kolvtätning eller kolvstångstätning skulle läcka.


Det du beskrev här ovan var faktiskt exakt så som det tyska märket kopplade sina skevningscylindrar för schaktbladet som var dubbelverkande.

kretslopp skrev:Man ser den ena sidans enkelverkande cylinder nederst i bild mellan band och schaktblad.
https://goo.gl/images/w6Jwu9

akkamaan skrev:Ser ut att vara en differentialcylinder som iofs kan vara kopplad som enkelverkande, men då måste kolstångssidan vara ventilera (tlll tank).


Nej, det är som du antog tidigare. en cylinder med en kolvstång som är ihålig. Slanganslutningen sitter i framkant och var ibland på cylindern och ibland på kolvstången nära kolvörat.

1 person gillar det här inlägget.
kretslopp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:54:27, 30-03-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Björn.O

#12 » 19:14:35, 31-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att återgå till plogen ovan så finns ju ingen tankledning utan bara en dubbelverkande funktion från lastmaskinen. Ackumulatorn får ta hela kolvstångens oljevolym.
Vid praktiskt arbete är det dock osannolikt att hela slaglängden går åt vid en påkörning. Det brukar bli att cylindern åker in en liten bit och maskinen sladdar till och stannar eller hoppar i sidled.

1 person gillar det här inlägget.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

akkamaan

#13 » 19:18:45, 31-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kretslopp skrev:Nej, det är som du antog tidigare. en cylinder med en kolvstång som är ihålig. Slanganslutningen sitter i framkant och var ibland på cylindern och ibland på kolvstången nära kolvörat.

OK...
Det finns många varianter på hur hydraulcylindrar är "portade"...
Det fanns på 1970-talet en skogsmaskin, en sk fällare-läggare, en Kockums 880 som hade en dubbelverkande lyftcylindrar vars båda "portar" satt i yttre änden av kolvstången, dvs ingen slang ansluten till sjäva cylinderröret...

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

akkamaan

#14 » 19:27:43, 31-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:För att återgå till plogen ovan så finns ju ingen tankledning utan bara en dubbelverkande funktion från lastmaskinen. Ackumulatorn får ta hela kolvstångens oljevolym.
Vid praktiskt arbete är det dock osannolikt att hela slaglängden går åt vid en påkörning. Det brukar bli att cylindern åker in en liten bit och maskinen sladdar till och stannar eller hoppar i sidled.

Så kan det ju vara...
Har letat en returslang på bilden...
Den kan ju iofs gå från själva ventilblocket men det är isf svårt att se den...
Kanske Kretslopp kan verifiera detta i så fall...
Det är inte ovanligt att chockventiler är ställda på betydligt högre tryck än det aktuella pumparbetstrycket och då skulle ju nte en retur vara direkt nödvändig...
Men om chocktrycket är i närheten av eller under arbetstrycket så behövs definitivt en retur...
Om det inte är någon retur så måste ackumulatorn dräneras till tank när plogbladet återställs framåt...
Men det sköter då själva ventilsystemet om i ventilblocket...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

kretslopp

#15 » 20:54:34, 31-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är lite svårt för mig att verifiera en sådan uppgift då det faktiskt inte är jag som startat tråden och är den ursprungliga frågeställaren. :)

:back_to:

1 person gillar det här inlägget.
kretslopp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:54:27, 30-03-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se