Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Kraftöverföringen slirar?

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Johanbacken (trådstartaren)

#1 » 16:38:32, 06-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

jag har en volvo BM 650 och har nyligen köpt en snöslunga. Problemet är bara att snöslungan stannar när den fylls med snö. Av mina efterforskningar här på maskinisten att döma, kan detta bero på att kraftöverföringen (lameller?) slirar. Det uppstår mycket riktigt ett surrande ljud när snöslungan stannar, så det kan stämma. Jag har också förstått att lamellerna kan "spännas" genom att dra åt de två skruvar som sitter över och under varandra till vänster om kraftuttaget. Nu har jag dragit åt dessa skruvar så gott jag kan, men slungan stannar ändå när den fylls för snabbt med snö. Min kamrat som har en likadan traktor och en liknande snöslunga säger att traktormotorn nog snarare bör stanna innan kraftöverföringen stannar (han har med andra ord inte samma problem som jag har).


Vad ska jag göra? Kräver de två justerskruvarna specialverktyg (det ser ut lite som ett nyckelhål i botten av skruven)? Kan jag på annat sätt göra att kraftuttaget inte slirar? Eller är det något helt annat som är felet...?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Med vänlig hälsning,
Johan på Johanbacken, Strömsunds kommun


Gå till lösningen
Johanbacken
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:48, 02-02-2018
Ort: Strömsunds kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650



ls76

#2 » 17:01:11, 06-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ett PM.
Hälsn.
Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

LeifAndersson

#3 » 17:05:57, 06-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De skruvar du talar om är pluggar som gör att du kommer åt justeringen under. Hur hårt du drar pluggen har ingen betydelse. Men tyvärr har du nog bränt lamellerna när du testat att köra med feljusterad koppling. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Johanbacken (trådstartaren)

#4 » 17:15:49, 06-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:De skruvar du talar om är pluggar som gör att du kommer åt justeringen under. Hur hårt du drar pluggen har ingen betydelse. Men tyvärr har du nog bränt lamellerna när du testat att köra med feljusterad koppling. :sad:


Hej!
Jaha, då kanske jag hellre skulle ha skruvat ut dessa och försökt bilda mig en uppfattning om vad som befinner sig under. Vad trist om jag bränt lamellerna.... Men då tänker jag att jag provar att skruva loss pluggarna och spänner vad som nu måtte befinna sig innanför pluggarna (medsols?) och sedan testar att köra. Om det då fortfarande slirar, så måste lamellerna vara brända alltså?

Med vänlig hälsning,
Johan
Johanbacken
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:48, 02-02-2018
Ort: Strömsunds kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650

LeifAndersson

#5 » 18:35:40, 06-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får den att dra riktigt bra om du justerar anliggningskraften i kopplingen, men har den gått varm blir det problem med att den inte kopplar ur riktigt i stället. Men den kommer säkert att dra din snöslunga, men du kan få slå av motorn för att få i kraftuttagsväxeln.
Tillägg: Har du anvisningar hur man justerar kopplingen, annars kan jag kopiera det avsnittet i VHB och skicka till dig.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Ingoberra

#6 » 20:39:30, 06-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kraftuttagsaxeln brytbult eller smatterkoppling?
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

eqlazer

#7 » 21:30:43, 06-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med gången brytpinne så hade det ju inte gått att köra den igen utan att byta pinnen. Och smatterkoppling hade definitivt hörts.
Det kanske sitter lamellkoppling på slungan? Men om kraftöverföringsaxeln är helt still när slungan stoppar så är problemet i traktorn.
eqlazer
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:25, 06-01-2015
Ort: Göteborg / Lysekil
Sverige

Johanbacken (trådstartaren)

#8 » 13:33:29, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Du får den att dra riktigt bra om du justerar anliggningskraften i kopplingen, men har den gått varm blir det problem med att den inte kopplar ur riktigt i stället. Men den kommer säkert att dra din snöslunga, men du kan få slå av motorn för att få i kraftuttagsväxeln.
Tillägg: Har du anvisningar hur man justerar kopplingen, annars kan jag kopiera det avsnittet i VHB och skicka till dig.


Hej! Ja skicka gärna anvisningarna...

Har skruvat bort pluggarna och tittat innanför nu. Det syns inte omedelbart ngn annan justeringsmöjlighet. Tog ngr bilder! Men ser inte hur jag lägger in dem här på forumet...
Johanbacken
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:48, 02-02-2018
Ort: Strömsunds kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650

LeifAndersson

#9 » 14:08:03, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här bilden från 350/600 illustrerar bäst hur det går till.
Du lägger lamellkopplingens spak i urkopplat läge: Sedan trycker du in det fjädrande låsstiftet #A med ett lämpligt verktyg genom det övre plugghålet, sedan rullar du hjulet som stiftet låser uppåt ett antal "snäpp" och kollar hur spaken känns i inkopplingsläget. När du känner ett distinkt motstånd när lamellen kopplas i med spaken så är du nära. Justera så du får ta i "lagom" när spaken går i läge för drift och stannar där, lika så ska det vara "lagom" kraft för att lossa lamellen. Det där med fjädervågar och sådant är inte tillämpligt på så här gamla traktorer, sådant funkade når alla leder var nya och allt gick lätt. Vi justerar med en momentnyckel på axeln ur kraftuttagshuset, men det är överkurs "till vardags"!

Tillägg: För att få låset i läge som på bilden får du vrida tappen tills du ser samma sak som på bilden genom plugghålen!



Bild


Detta inlägg har valts som lösning

Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Johanbacken (trådstartaren)

#10 » 17:15:53, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

TUsen tack Leif! Jag tror fasen jag fick till det! Provade efteråt ta riktigt mkt snö i slungan och inga tecken på att kopplingen slirar. Motorn sackade till och med lite. Perfekt!

4 personer gillar det här inlägget.
Johanbacken
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:48, 02-02-2018
Ort: Strömsunds kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Mustangboss och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se