Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Volvo BM 650 bromsar

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

anders@je-janssonsakeri.se (trådstartaren)

#1 » 16:29:06, 29-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har försökt att justera bromsarna på gårdens Volvo BM 650 -71. Höger broms fullgott resultat. Vänster broms känns väldigt ”svampig” när man trycker ned pedalen och är svår att justera så den tar lika bra som höger broms då pedalerna är sammankopplade. Bromsar man enbart med vänster pedal så vill den gärna låsa sig men släpper då man backar lite. Känner någon till problemet och även lösningen.
Tack på förhand.
anders@je-janssonsakeri.se
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:14:53, 27-11-2017
Ort: Åkersberga
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650



Knut Klinghjert

#2 » 20:01:46, 31-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har också haft en 650 och det här var normaltillståndet på den genom åren, med några högst tillfälliga break i samband med verkstadsbesök.
Det går att åtgärda, jag vet inte hur, och det varar kanske tills du är hemma med traktorn igen, om det inte är allt för långt till verkstaden.
Här finns säkert många som kan tipsa om hur man gör, men räkna med att det behöver ligga en gubbe där under och skruva kontinuerligt om det ska fungera problemfritt.
Användarvisningsbild
Knut Klinghjert
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:48, 25-08-2010
Ort: Varberg Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder - Munktell
Valtra
MF

Göran Ekman

#3 » 21:10:26, 31-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan finnas några trådar på forumet som avhandlar hur det ska se ut med prylarna som bromsar en 650i .
För egen del har jag lyckats förtränga hur det såg ut. Men söker du på forumet efter bromsar 650, då borde det bli några träffar.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Hjulspinn

#4 » 16:04:37, 09-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag tror att det inte finns andra utvägar än att öppna den vänsta bromsen och se efter vad som hänt. Kör du vidare med den skadade bromsen så finns det en risk att du skadar även andra delar i bromshuset i onödan.

I mina öron låter ditt problem som att det skulle kunna vara något fel med expandern av järn som ligger mellan bromslamellerna, kan den ha spräckts?

Jag spräckte nämligen själv den ena expandern i min BM700 (på grund av att bromsarna högg så infernaliskt) och resultatet var en mycket svampig känsla I pedalen och bromsen blev helt omöjlig att justera till rätt bromsverkan. Bara att riva upp och byta.

Som andra säger här, så kräver denna typ av bromsar nog en hel del omsorg för att fungera någorlunda gott.

Jag blev less på bromsarna I min egen BM 700, och eftersom jag inte hittade svar på de problem som jag själv hade så jag startade en egen tråd I ämnet, kanske du kan få något tips därifrån: [Traktorer] BM 700 Bromsproblem


Mvh,
Mikael
Hjulspinn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:08:41, 11-06-2012
Ort: Österbotten, Finland
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 700 1982
Fordson Super Major 1962

Bygert

#5 » 18:19:45, 09-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riv isär, byt bromsbelägg och BYT FÖR ALL DEL RETURFJÄDRARNA. Och putsa till anliggningsytorna i ytterkant och kullägena och ha ytterst lite kopparfett på dem. Och ta båda hjulen samtidigt. Problemet med bromsarna är att man lätt glömmer handbromsen och då blir det varmt och det tar fjongen ur returfjädrarna och följaktligen orkar det inte dra ihop det hela utan bromsen låser i stället. Inget man gör för nöjes skull och det kan sitta ett rör ivägen som måste bort men det är inte komplicerat alls, bara ett tråkigt pyssel.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

anders@je-janssonsakeri.se (trådstartaren)

#6 » 18:42:34, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för alla råd.

Vänliga hälsningar
Anders
anders@je-janssonsakeri.se
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:14:53, 27-11-2017
Ort: Åkersberga
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650

DJ55

#7 » 11:28:11, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag ska renovera bromsarna på min Volvo BM 650 från -71. Jag började med vänster sida och har tömt tanken, demonterat röret och lossat på bromshuset, men jag får inte ut det då jag inte får loss reglerstången. Några tips?

MVH, Dan
DJ55
1 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:56, 13-08-2018
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: akerqvist, qqq och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se