Det ser ut som en Lucas likströmsgenerator.
Polarisera om generatorn brukar man aldrig behöva göra så länge den är i normal drift. Enda gångerna man kan behöva göra det är om den har varit isärplockad (fältlindning och polskor bortplockade ur huset), om den av någon anledning har fått fältström med fel polaritet, eller om man har byggt om den för att ändra polaritet eller rotationsriktning.
Om den laddar dåligt kan det lika väl vara problem med kablage eller laddningsregulator, som med generatorn själv. Kolla t ex efter brända spolar eller kontakter i laddningsregulatorn, dåligt jordad
regulator, spänningsfall i kablar mellan
generator, laddningsregulator och batteri.
Och om du är säker på att det är generatorn som det är fel på, så plocka isär den och avsyna innan du börjar köpa reservdelar.
Om du t ex skulle hitta brända lindningar i rotorn eller andra tecken på fel där (enstaka brända lameller i kollektorn t ex) så är nog bara att byta generator.
Ska du beställa kol och andra reservdelar, så gå på generatorns nummer hellre än på uppgifter om vilken slags maskin den sitter i. Då är chansen större att man får delar som passar. Om du har någon gammal bilelektrisk verkstad på orten, så åk dit och ta med de gamla kolen och alla uppgifter om generatorn.
Om den har glidlager i kollektoränden så kan det nog vara dags att byta den lagerbussningen när man ändå håller på. Likaså att se över kullagret i drivänden och svarva kollektorn.