Tack för länkarna Bond, Interesant läsning
Tog itu med ena cylindern ikväll, hade förberett mig på att den kunde sitta ihop rejält, men det var "bara" att skruva itu den. Med tvättning och gängraspning av
skruv och
mutter som håller ena kolvsrångsörat så tog det en timme innan den var helt isär. Tog bort cylindermuttern med rörtång och
kolvstång snutten med en rejäl
skiftnyckel och det släppte väldigt snällt. Lite bilder.
Ser inte så illa ut, tätningarna verkade bra ut och det har nog hållit tätt mellan + och - sida.
Syns att denna gått utan ledlager.
Avstrykaren har helt klart gjort sitt.
Mutter låst med
fjäder sprint. Muttern satt inte jättehårt, frågan om man skall dra ihop den likadant eller försöka få dit ett
shims. Hade gärna fått sitta lite hårdare, är rädd kolven kanske rör sig men det borde man väl sett isåfall? Kanske bara skall dra dit muttern med låsvätska.
Kolvstång med skador
Detta var lite drygt att se. Man ser tydligt hur många skador det är nu när kolstången är ute. Många är lite dåligt lagade gamla skador. Jag hade tänkt hårdlöda i mässingslod och sedan svarva och slipa ned men vet inte om det är någon idé. Helst skulle jag haft ny kolvstång. Två nya kolvsränger från BA Trading, tätningar,
ledlager och 4expandrar går på ca 15-20% av vad hela maskinen är värd så vill försöka hålla ned kostnaderna så gott det går. Tar gärna emot tips på vad som kan vara bästa lösningen.
Cylinderör såg vid första anblicken fin ut.
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.