Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Har skaffat en dumper BM 860S

126 inlägg • Sida 7 av 9
Diskutera dumprar här

Turbodiesel

#91 » 07:35:19, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svetsa skadorna med en klen rostfri 309 pinne på låg ström, eller UTP65D om du råkar ha sådana liggandes. Hårdlödning ger stor värmepåverkan vilket kan stressa kromet runtom. Smårepor räcker att dra av med fin smärgelduk, eller någon scotchbrite så de inte skär i tätningen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


ErikPetersson (trådstartaren)

#92 » 11:31:09, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för tips, då gör jag nog så. :thumme:
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.
Användarvisningsbild
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

Stridis2

#93 » 22:32:08, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har aldrig svetsat kolvstänger själv men hört att det ska vara en bra lösning. Var för första gången inne på BA idag (vet egentligen inte varför jag aldrig varit där innan :klia: ), och, hu, vilka priser!
Det finns företag som handlar med lösa kolvstänger. Det kan kanske vara ett alternativ.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Turbodiesel

#94 » 22:43:48, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

BA gör i alla fall så gott dom kan när det gäller att skaffa/tillverka och lagerhålla delar till lite äldre volvomaskiner, och är sällan dyrare än Swecon i den mån det finns att köpa där. Mycket går ju att hitta på andra håll lite billigare, men när det gäller vilja & servicenivå är de ganska oslagbara.

De använder Volvos listpriser som grund, med varierande rabattsats.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Stridis2

#95 » 23:49:18, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och det ska BA ha all cred för! Mitt inlägg ska snarare ses som att det kanske finns ett billigare sätt om man vill fixa nya kolvstänger, framför allt om man kan göra jobbet själv och inte värdesätter sin egen tid.

Men det var faktiskt lite chockerande (och förvånande) att se att de sålde ny motor för det facila priset av 100.352 SEK eller en transmission för 48.090,40 SEK. Jag tror jag ska leta begagnad i alla fall ett liiiitet tag innan jag beställer ny om jag någon gång behöver detta. :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ErikPetersson (trådstartaren)

#96 » 00:03:08, 16-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har handlat en del prylar av BA Trading och upplever inte att de tar ut några överpriser. Var inte meningen att klaga över deras prissättning i tidigare inlägg, utan var mera ett konstaterande att det är dyra leksaker att hålla igång. Jag fick inte tag i några speciella kolvstångspinnar idag, däremot blev jag lite otålig och fann några rostfria pinnar jag prövade med. Såklart glömt vad de heter nu. Det verkar gå ok att laga med dessa.



Första 2 bilderna är samma lagning.

Bild




Bild





Lite andra lagningar.... Mycket fila blir det.

Bild





Bild




Sen märkte jag även ytterligare ett fel, den har fått lite banansjuka. Det borde kunna botas i hydraulpressen så inte hela världen


Bild
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

Turbodiesel

#97 » 00:06:29, 16-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Renovera (inte blunda och reparera tills vidare) motor är ju ganska tråkigt om det ska göras efter boken, "renoveringssatsen" kostar 10-12lök, slutsumman brukar inte stanna vid 60-100k. Det förutsätter dessutom att inga tunga bitar är bortom räddning, oljepump för 22k , vevaxel för 50k t,ex.

Nog om det :grin:

Kolvstångsrepet ser bra ut, så länge det funkar så där bra har du rätt elektrod, oavsett vad de heter..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

ErikPetersson (trådstartaren)

#98 » 00:23:14, 16-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Turbodiesel, jag tycker med det verkar lovande.




....det var lite mysko på kolvstång No 2, sprinten var ute en bit och ca 0,5 mm spel i kolvkronan, axiellt. Får väl dit med en bricka. Det verkar inte ha tagit någon skada av det.



Bild
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.
Användarvisningsbild
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

Turbodiesel

#99 » 00:27:57, 16-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det möjligt så dra åt muttern som den ska, och borra ett nytt hål för rörstiftet. Det är egentligen inte tänkt att använda befintligt hål igen, det viktiga är att du drar åt ordentligt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

ErikPetersson (trådstartaren)

#100 » 00:32:09, 16-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det går nog fint. Var faktiskt inte klar över att man inte skulle återbruka låshålet. Då kör jag på den lösningen med nytt hål och sprint såklart :thumme:
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

Jim_the_one

#101 » 15:58:23, 16-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten snabb tanke. Vänd på muttern och se om hålet stämmer bättre. Går det att använda samma hål är det väl det bästa tycker jag
Sen kan det tänkas att kolvstången ser för jävlig ut om den är inne på 3e tätningsbytet och ändå måste bytas.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

ja-bond77

#102 » 21:09:00, 16-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast enklast är väl nog ändå shims. Om man har nåt lämpligt...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Turbodiesel

#103 » 21:20:02, 16-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låshålet ska normalt inte återanvändas, om det inte råkar passa exakt vid rätt/hård åtdragning förstås.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

ErikPetersson (trådstartaren)

#104 » 23:25:19, 16-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har provat att vända muttern men det fungerade inte. Finns inget bra att göra shims av heller. Det skall nog gå fint att göra nytt hål med ny sprint. :thumme: Inget svetsande och slipande idag. Det kan uppenbarligen trilla ned en del sten på kolvstängerna, så ett skydd vore inte helt fel. Tänkte prova med detta tunnväggiga röret och något för det att glida på. Teflonklackar kunde väl vara lämpligt. Det kunde varit tjockare men då hade jag inte kunnat banka ut det så det passade (nåja... :razz: ) över cylindern och det skall nog skydda en del.


Rostfritt rör, här lite för långt ännu.

Bild




Bild




Bild





Bild






Bild

Har tänkt få på teflonklackar på cylinderröret som den glider på och ordna något bra fäste i kolvstångsörat.
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

ErikPetersson (trådstartaren)

#105 » 12:21:35, 27-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är äntligen allt isvetsat och filat/slipat. Tror det skall hålla någorlunda tätt. Nu skall de bara sättas ihop med. En tänke jag haft kring muttern, det går inte med stark gänglåsning? Tål det inte oljan? Eller vågar man inte chansa på det? Jag kan nog få dit nytt hål som nämnts tidigare men gänglåsning vore ju smidigast.
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.
Användarvisningsbild
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: albin och 0 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates