Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Spekulation om scania nyheter till hösten.

24 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna diskussioner om Scania

qqq

18:15:12, 18-02-2018

Det här än så längre ren spekulation, men jag tror att scania till hösten kommer ut med en lastbilsmotor på runt 760-800 hk.
Användningsområdet blir troligen i extra tunga gruvlastbilar. Totalvikt upp till 52 ton. Motorn uppfyller euro 6 har ev dubbelturbo... :rock_on:



robin.gustavsson

21:08:40, 18-02-2018

Jo att en r800 ligger i pipeline är väl knappast nån högoddsare. Sen när den kommer återstår väl att se men till hösten lät trevligt. Och hur många veckor det tar innan volvo knäpper dom på fingrarna?

Skickat från min F5321 via Tapatalk

osla

21:36:15, 18-02-2018

robin.gustavsson skrev:Jo att en r800 ligger i pipeline är väl knappast nån högoddsare. Sen när den kommer återstår väl att se men till hösten lät trevligt. Och hur många veckor det tar innan volvo knäpper dom på fingrarna?

Skickat från min F5321 via Tapatalk


Spelar ingen roll vad Volvo gör, dom kommer aldrig kunna knäppa Scania på fingrarna ändå, om än dom skulle komma med en större spis än scania

3 personer gillar det här inlägget.

LeifAndersson

22:12:54, 18-02-2018

Större och större? Båda har ju 16 liters motorer, så den som för stunden har mest effekt får väl anses som "störst"!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

MN

08:51:41, 19-02-2018

Det där är ju mest larv, Scania har 3 V8:or i marinutförande som ger 1000 hk eller mer och för generator drift upp till 800kVA. I lastbilarna har man bara klippt vridmomenttoppen för att transmissionerna inte pallar mer. Det där kan man naturligtvis styra med max tillåten effekt på resp växel.

autorep

09:37:35, 19-02-2018

En 8 är alltid 2 cylindrar mer än en 6a.
Behöver inte säga mer :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek

8 personer gillar det här inlägget.

osla

20:39:12, 19-02-2018

LeifAndersson skrev:Större och större? Båda har ju 16 liters motorer, så den som för stunden har mest effekt får väl anses som "störst"!

Jo de är ju givet, men i sammanhanget så är ju mest effekt/vrid de som gör den ena "större", om än de är samma volym.

Ett vinkeljärn är alltid ett vinkeljärn, och alltid bättre än en rak spis

robin.gustavsson

20:58:00, 19-02-2018

Den dan nån av tillverkarna lyckas göra en lastbil som håller 100k mil utan nå större haverier så är det den som vinner tävlingen punkt.

Skickat från min F5321 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.

MN

21:28:50, 19-02-2018

Hur många av första ägarna behåller bilarna 100 000 mil?

cad59

23:59:29, 19-02-2018

Varför 8 när man kan ha sex?

2 personer gillar det här inlägget.

Björn.O

00:46:55, 20-02-2018

Konstruktörerna på Scania verkar ha tappat verklighetsuppfattningen totalt. Där jag jobbar körs det med tunga bergbilar och på dom senaste Scaniabilarna så går det inte att lägga i en växel när hydraulpumpen är på. Följden blir att för att tippa ett lass så måste man göra följande: Slå på pumpen, upp med lucka och flak, slå av pumpen, i med växel och åka fram från lasset, ur med växel, slå på pumpen, ner med flak och stänga lucka, slå av pumpen, klart att åka...
Omständigt så in i helvete och man funderar hur idioterna tänker när dom bygger bilarna !

magloman

09:16:10, 20-02-2018

Låter som en skrivbordslösning påhittad av konstruktörer utan verklighetsförankring! Sånt ser man mer o mer utav.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.

MN

10:27:59, 20-02-2018

är det så korkat gjort eller har ngn inköpare/påbyggare tänkt fel?

autorep

10:49:07, 20-02-2018

När jag skruvade scania runt 2000 så hade scania motorer med över tusen hk i mariutförande men släppte
bara en med 580 efter som man ansåg att det behövs ej mer och att drivlinan inte pallade mycket mer just då.
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek

Bygert

13:03:04, 20-02-2018

Vilket skulle egentligen få resultatet mest last flyttat på kortast tid, ett par hundra häst till i motorn eller samma effekt nedskalad i en lättare motor så det blir utrymme att för lite mer lastvikt? Beror naturligtvis på typ av körning men ändå intressant att fundera på.

Åtta är mer än sex. Även när det gäller antalet saker som kan krångla.