valberga skrev:Detta experiment väckte en tanke hos mig. När det gäller oljekylda transformatorer så sitter det en andningsburk vid sidan av transingen. Denna är fylld med något vi kallade sillekallege. Små korn 6mm som tog åt sig luftens fuktighet när oljan sjönk höjdes, beroende av temperaturen. Den var blå när den var torr o blev rosa när den var förbrukad, (gick o torka). Kunde man inte ha detta i vanliga fordonstankar, Då blir ju inte luften fuktig som kommer in i bränsletankarna. Skulle faktiskt vara trevligt att göra samma expriment som trådskaparen o då med sillekallege burkar i andningsluften.
torbjorn_forsman skrev:valberga skrev:Detta experiment väckte en tanke hos mig. När det gäller oljekylda transformatorer så sitter det en andningsburk vid sidan av transingen. Denna är fylld med något vi kallade sillekallege. Små korn 6mm som tog åt sig luftens fuktighet när oljan sjönk höjdes, beroende av temperaturen. Den var blå när den var torr o blev rosa när den var förbrukad, (gick o torka). Kunde man inte ha detta i vanliga fordonstankar, Då blir ju inte luften fuktig som kommer in i bränsletankarna. Skulle faktiskt vara trevligt att göra samma expriment som trådskaparen o då med sillekallege burkar i andningsluften.
Silicagel eller kiselgel heter det. För mycket länge sedan (30-40-talet) använde man kalciumklorid (vägsalt) istället.
Jag har propagerat länge för att man ska sätta just den sortens torkfilter på ventilationen till dieseltankar. I synnerhet i fuktigt klimat, t ex till sjöss.
Towil skrev:Tillgång till luft "syre" är kanske för dålig i tät burk.
Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster