Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Någon som vet något om gammal JCB grävare.

17 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Mattias Åkerlind (trådstartaren)

#1 » 19:37:14, 11-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag köpte för ett par månader sen en JCB traktorgrävare. Har haft mycket att göra så jag har inte haft tid med den förrän nu. Jag undrar vad det är för modell på den och årsmodell. Det sitter en fyrcylindrig nuffieldmotor i den.

Undrar oxå varför den är så klen. Den orkade knapt komma upp på maskintrailern när jag skulle ta hem den, trots låg etta. Orkar bara lyfta upp grävagregatet (ställer ju ner hela agergatet på marken när man ska gräva, inga stödben) om man tar det liten bit åt gången. Något bränsle knas? Bränslepumpen?

Tacksam för svar för nu ska det byggas verkstad.Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Mattias Åkerlind
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:23:58, 12-11-2007
Maskintyp: Traktor



dea

#2 » 19:40:04, 11-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla även så inte luften är igensatt.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Anton

#3 » 19:48:16, 11-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kanske är en 4C från 74-75?? Kolla på Downloads där finns en del JCB. Kanske Du hittar Din modell.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Robban_C

#4 » 22:13:11, 11-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Åkerlind skrev:... Undrar oxå varför den är så klen. Den orkade knapt komma upp på maskintrailern när jag skulle ta hem den, trots låg etta. Orkar bara lyfta upp grävagregatet (ställer ju ner hela agergatet på marken när man ska gräva, inga stödben) om man tar det liten bit åt gången. Något bränsle knas? Bränslepumpen? ...
Beskriv närmre symtomen.
Suckar puffran eller behåller den varvtalet när den belastas?
Vad är det för låda (converter eller manuell)?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Mattias Åkerlind (trådstartaren)

#5 » 23:30:39, 11-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är manuell växellåda. Blir ingen speciell rök. Bara sjunker i varv om det blir för hög belastning och lägger av om man inte koplar ur eller släpper hydraulspakarna. :???: Den startar ganska lätt i alla fall.
Användarvisningsbild
Mattias Åkerlind
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:23:58, 12-11-2007
Maskintyp: Traktor

Robban_C

#6 » 23:42:24, 11-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla (?) traktorer orkar gå även om hydrauliken belastas för fullt.
Och alla (?) traktorer orkar vad man än gör på lågettan så att säga.
Därför skulle jag vlja påstå att nåt är fel på din puffra, troligen i bränsleförsörjningen. Man kan tänka sig att den får för lite sås, ex vis pga igensatt bränslefilter, fel i regulator eller nåt sånt. Tyvärr vet jag inte så mycket mer men tipset är att börja med det enkla, dvs filter. Lossa och se om det kommer soppa ordentligt till insprutningspumpen.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

rolsie

#7 » 16:23:42, 14-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut som svängkransen är under grävaggregatet? I så fall senare än 1968. Att det är fyrkantiga lyktor tyder också på en MK2'a, om det nu är orginal.
Har du något serienummer? Det skall sitta en stor plåt till höger om frontlastarns hydraulspak.
På bilden ser det ut att vara ett lång arm på grävaggregatet, kännetecknar 4C/D.
Projekt är kul!
JCB 3C-67
MF 65 -63
rolsie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:05:30, 12-03-2006
Ort: Simrishamn

Mattias Åkerlind (trådstartaren)

#8 » 11:22:52, 18-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, har undersökt den lite nu. På stora skylten i hytten står det ju faktiskt att det är en JCB 4C. Står också C15934 instansat + lite mer svårläsligt vad det nu är för något. Lyktorna är inte orginal.

Ja, svängkransen är under grävaggregatet. Så den bör alltså vara yngre än -68?

Har i alla fall skaffat ny matarpump och bränslefilter som jag ska prova med i helgen. Hoppas på en förbättring.
Användarvisningsbild
Mattias Åkerlind
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:23:58, 12-11-2007
Maskintyp: Traktor

Mattias Åkerlind (trådstartaren)

#9 » 13:02:43, 29-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir lite fundersam angående årsmodell.

Svängkransen är under grävaggregatet. I så fall ska den vara senare än 1968.

Men enligt modelproduktionsdatumen gjordes JCB 4c 1962-1966.

Efrersom det är nuffieldmotor borde den vara yngre än 1965.

Då skulle jag gissa på att min är en 1966:a. Men då stänner ju inte det med svängkransen. :uupps:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mattias Åkerlind
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:23:58, 12-11-2007
Maskintyp: Traktor

Mattias Åkerlind (trådstartaren)

#10 » 16:51:01, 29-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte förresten matarpump. Blev ingen större skilnad annat än att den inte läckte längre. Fortfarande seg. Har provat gräva lite och det funkar ju även om man skulle önska lite mer kraft. :???:
Användarvisningsbild
Mattias Åkerlind
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:23:58, 12-11-2007
Maskintyp: Traktor

xm122

#11 » 23:27:56, 19-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Nuffield motorerna har ju ett standardfel som är att smörjoljan i insprutningspumpen tar slut då funkar inte regulatorn och motorn orkar ingenting alls, kolla det och eller byt fyll på !!!

MVH Hans-olof
xm122
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:15:44, 21-01-2008

Mattias Åkerlind (trådstartaren)

#12 » 22:19:20, 21-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

xm122 skrev:Hej
Nuffield motorerna har ju ett standardfel som är att smörjoljan i insprutningspumpen tar slut då funkar inte regulatorn och motorn orkar ingenting alls, kolla det och eller byt fyll på !!!

MVH Hans-olof


Tack för tipset, synd att jag inte hann prova bara.

Grävde lite för två veckor sedan. Gick bra i 20min. Sedan nöp motorn. Någon som har en motor nuffield 10/60 över? Vet inte om jag har tid för den nå mer.

Har börjat gräva för hand nu blir klar i helgen. Ibland har man nytta av alla timmar man varit på gymmet. Inte så mycket jord som ska bort, ca 4-5 ton så det funkar och så kostar det gratis. Skönt med lite ordentilgt arbete ibland.
Användarvisningsbild
Mattias Åkerlind
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:23:58, 12-11-2007
Maskintyp: Traktor

valberga

#13 » 22:27:11, 19-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

:wave: Hej jag såg att du hade köpt en JCB grävare.Jag kan bara beklaga köpet.Har själv haft en JCB 3C årsmodell -68 Årsmodellen på din maskin vet jag ej .Jag totalrenoverade min TOTALT alltså.Endast för att ha något att skruva i .jag skulle ha den som gårdsgrävare.Det ända som inte behövde renoveras var hydraliken.Bortsett från en del packningsbyte och slangbyte.Maken till klumpig och obalanserad maskin får man leta efter.
När det gäller orkeslösheten finns det nog flera förklaringar.Om den startar bra är det nog bränslet som du skall kolla.Kolla om matarpumpen är igensatt.(OBS ej insprutningspumpen) gör rent denna.Byt bränslefilter.Var MYCKET noggrann med hygienen det får inte komma in någon smutts i insprutningspumpen.Lämmna in spridarna till en diselverkstad för rengöring och inställning.Om inte detta hjälper är nog motorn slut och får renoveras som min var.Dyr historia men roligt.Tyvärr kan nog insprutningspumpen vara slut Lycka till Leif
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

zero

#14 » 10:31:21, 31-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej jag såg att ni pratade om oljan i insprutningspumpen.
jag tittade på min JCB3C och det som kom ut ur min pump var diesel.
skall prova att byta....till motorolja...vet ej om det är det som är felet.
men jag tycker inte att regulatorn jobbar som den ska.
H/Peter
zero
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:54:03, 31-01-2008
Ort: Sthlm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX 151
Liebherr 400
JCB 3C
JCB 3C MK2
Scania

mimeck

#15 » 16:14:11, 22-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade det här gamla inlägget och blev nyfiken eftersom vi hade en sån här grävare i typ 10år eller nåt. Hur gick det med den?

Vår grävare gick nästan prickfritt hela tiden förutom att bakaxeln gick av och vattenpumpen fick jag byta.
Sålde den eftersom dom nästan måste ha en hårdgjord yta för att ta sig fram med det tunga aggregatet bak. "Klumpfoten" ställer till det när det lutar. Jag tyckte hela maskinen var ganska stark. Grävaggregatet var nästan överdrivet starkt förutom svängfunktionen ("kuggstång"). Man fick se till att stå ganska plant för att det skulle orka svänga med aggregatet långt ut. Det var lätt att få motorstopp om man drog för hårt i spakarna men om man tog det lugnt så orkade den vad som helst. Vid lyftning av aggregatet hjälpte det att gasa en aning och sedan sakta lyfta "klumpfoten".

Köpte sedan en ford 4000 grävare av ungefär samma årsmodell och nu letar jag lite efter en JCB 3cx eller nåt liknande. Har någon nåt tips om fallgropar eller andra modeller av JCB,Case, MF eller nån annan liten traktorgrävare?
Senast redigerad av mimeck 17:37:18, 22-10-2011, redigerad totalt 1 gång.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: fredriksberg och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se