Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Dieselvärmare Opel Combo

42 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bil-teman här

Bygert

#16 » 14:40:10, 19-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avdelningen idiotfel som nån kanske vill slippa åka till verkstad med: avgasröret (från värmaren) hopklämt efter besök i snödriva eller nåt sånt. Värt att kolla innan man demonterar halva bilen.

3 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160



magirus (trådstartaren)

#17 » 21:15:01, 19-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jepp, avgasröret, i detta fall en sån platt ljuddämpare, är kollad o befunnen öppen :thummar:
Även intaget för förbränningsluft kollat o befunnet öppet :thummar:

Detta är bra tips då det är lika vanligt som att många ringer TV-reparatör men glömt sätta i kontakten! :mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Blockstens trollet

#18 » 22:34:46, 19-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undra om det sitter termosäkring typ kaffebryggare kejell&company har sådana sitter i gamla webasto
jag vet ej hur det är eberspresch och de är den där jag har chemat under 2m snö ja funderar inte på
gräva fram det . Mvh Trollet på N.S.G.AB
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

torbjorn_forsman

#19 » 23:26:14, 19-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många äldre värmare har en termosäkring med omvänd funktion, dvs det blir kortslutning i den vid övertemperatur, och då ska en vanlig bilsäkring lösa ut så att bränslepumpen stannar. Men jag tror framför allt det förekommer på värmare där bränslepumpen sköter sig själv (t ex Webasto WP1021), det är sällsynt på modernare värmare med doseringspump.

Ett klassiskt fel på en del värmare är att fläkthjulet i förbränningsluftfläkten fryser fast, och sen brinner fläktmotorn när man försöker starta värmaren.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magirus (trådstartaren)

#20 » 23:29:19, 19-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Well, de ä mycke på ett järnspett som man int begrip sej på! :lmao:

Hursom, jag har nosat runt litt för o se om jag kan finna en sån Eber-läsare som man kopplar rakt på värmarens kopplingsstycke, men de går inge vidare...
Kan nån Maskinist hjälpa mej att finna? Går de köpa t Webasto borde de väl g´å att handla en t Eber??
magirus
 

AN

#21 » 00:01:00, 20-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna har du väl sett?
https://www.butlertechnik.com/technical ... c-d3wz-d65

Är kanske inte till hjälp, finns väl som vanligt olika varianter, och den man själv har brukar ju vara den enda som det inte står nåt om :sad:

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

magirus (trådstartaren)

#22 » 19:17:58, 20-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga:
Hehe, hittade manualen men tänkte int på att kolla diagnosgrejorna!! Tack!! :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

magirus (trådstartaren)

#23 » 20:37:38, 13-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

YES!! Om nu allt går som de ska kommer det en hemlig låda och dito operatör i morgon o ser vad en sån dator har att berätta :hurra:
Återkommer med resultat isf :thummar:

4 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

VonKasta

#24 » 12:55:38, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antingen kärvande förbränningsluftfläkt eller igentäppt emulsionsrör skulle jag tro. Försöker den starta men misslyckas?
VonKasta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:18, 03-03-2018
Ort: Vadstena
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Iseki TS2220

magirus (trådstartaren)

#25 » 22:33:02, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

VonKasta skrev:Antingen kärvande förbränningsluftfläkt eller igentäppt emulsionsrör skulle jag tro. Försöker den starta men misslyckas?


Tack för tips!
Nope, stendöd. Inte ett liv :huh:

Hemliga lådan o dess domptör var förbi i dag o det gav nada... :ohnej: men "inget" är ju också ett resultat :vissla:

Nu blir det att fara till Stora Människobyn o hälsa på bekant med grejor att läsa själva värmarn samt beställa lite reservdelar till de 2 andra värmarna :grin:
Torde bli dyrt med reservdelarna :ohnej:
magirus
 

mathiast

#26 » 22:46:06, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ebern bruka låsa sig efter ett par misslyckade startförsök och sedan krävs diagnosverktyget för att låsa upp den.

1 person gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

magirus (trådstartaren)

#27 » 22:50:42, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Ebern bruka låsa sig efter ett par misslyckade startförsök och sedan krävs diagnosverktyget för att låsa upp den.


Jepp, därför blir det ett besök hos Ebermakare :thummar: där jag också får tag på reservdelar. Ska också byta glödstift o de däringa nätet runt detsamma i den värmaren som ligger på "operationsbordet" i garaget.
Sen får vi se hur mycke junk de är i värmarn som sitter i bilen nu! :vissla:
magirus
 

VonKasta

#28 » 00:59:10, 15-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:
VonKasta skrev:Antingen kärvande förbränningsluftfläkt eller igentäppt emulsionsrör skulle jag tro. Försöker den starta men misslyckas?


Tack för tips!
Nope, stendöd. Inte ett liv :huh:

Hemliga lådan o dess domptör var förbi i dag o det gav nada... :ohnej: men "inget" är ju också ett resultat :vissla:

Nu blir det att fara till Stora Människobyn o hälsa på bekant med grejor att läsa själva värmarn samt beställa lite reservdelar till de 2 andra värmarna :grin:
Torde bli dyrt med reservdelarna :ohnej:

Då skulle jag gissa på att förbränningsluftfläkten fastnat. Ebern i oplar har inget lås, de nollar sig själva.
Det som händer vid värmarstart är att först startar cirkulationspumpen. Sedan körs en testcykel på förbränningsluftfläkten i ca 5 sekunder, går inte detta test igenom avbryts startförsöket.
Ofta brukar det vara fläkthjulet som fastnat i aluminiumoxiderna som skapas i huset, det går att frigöra genom att knacka på axeln där den sticker ut på undersidan av fläktmotorn. Dock brukar de låta illa i lagren sen av att ha stått stilla så länge.

1 person gillar det här inlägget.
VonKasta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:18, 03-03-2018
Ort: Vadstena
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Iseki TS2220

magirus (trådstartaren)

#29 » 11:03:59, 15-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tips! :buga:
Den här är en ren "hjälpvärmare" och påstås int ha nån cirkpump, men om de stämmer vet jag inte.
Kommer att ge värmaren service, men först ska Bekant få läsa av den med diagnosmojen för att se så att det inte är elektroniken som spökar. :thummar:

4 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

AN

#30 » 13:17:43, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det inte är cirkulationspump, blir tillräckligt med självcirkuation då, så att inte brännaren går varm?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se