Så idag var jag ute och lassa lite ved med 600an, några minus å lite snöfall, Körde ut 2 halvlass. Inte specielt långt och åka.
Började med en halvtimme motorvärmare och sedan direkt ut i skogen. På 2-3h fick jag aldrig upp tempmätaren i det gröna fältet riktigt, är det normalt!?
Motorblocket kändes dock ganska varmt, kylarvattnet i kylaren var lite ljummet sådär kanske 20-30 grader, slangarna till hyttvärmen och det den producerade var lite ljumna de också.
Till traktorns försvar så kör jag runt 800 motorvarv varv i skogen under förflyttning och även vinschen och kranen går fint då. ( Har stor frontpump ) så det är synd å säga att den går hårt. Dessutom hade jag ju värmefläkten på för att jaga bort värsta fukten från rutorna.
Jag satte nyligen dit en slangvärmare modell tekokare mellan avtappningen i blocket och sidan på toppen och passade då på att fylla på fullt med ny fin kylarvätska samt byta termostat för jag funderade om att den läckte igenom. Men nu är det nog om möjligt ännu mindre värme i hytten och i motorn känns det som.
Jag har inte kört alltför mycket riktig vinter med den förr egentligen då det var trassel med vatten som frös i dieseln förut och har inte ägt den så länge. Men tyckte det gick å få skaplig värme i hytten förut och förra ägaren tyckte den var perfekt som värmestuga under huggningen på vintern!
Men är det helt enkelt så att 1113 motorerna inte blir varma på vintern om dom inte varvas eller belastas, och att jag inte plågar den tillräckligt? Eller kyler värmepaketet och de långa slangarna till det och nu även till slangvärmaren av motorn?
Eller är det nått annat som spökar...
Den går fint i motorn, ryker i princip inte, och startar snällt i många minus även utan värmare.
Några ideer?