AN skrev:Tack. Så det är en pick-up spole också i samma packet. Triggas den av samma magneter som ger
ström till tändningen?
Laddas primärtändspolen direkt av magneterna i svänghjulet? Och tänder i avgastakten också?
De crossar och offroader jag grejat med, har haft en spole i svängjulet, för att generera ström till tändspolen. Men den spolen behövs inte här då? Strömmen genereras direkt i tändspolen?
Exakt!
B&S-lösningen blir mycket billigare än ett "riktigt" CDI-system, men duger fullt tillräckligt bra för de låga varvtalen.
Systemet fungerar alltså exakt som ett brytarsystem - under den tid då magnetfältet byggs upp i tändspolens järnkärna kortsluter transistorn primärlindningen (precis som brytarna gör medan de är slutna), och när det är tags för gnista stryps transistorn tvärt så att strömmen i primärlindningen bryts och den energi som finns lagrad i järnkärnan inte kan ta vägen någon annanstans än genom att ge en kraftig spänningsspik och en gnista i tändstiftet.
CDI-system har oftast tändspolen separat men det finns också system där allt är inbyggt i en enhet (t ex motorsågar). Elektroniken kan antingen vara hopbyggd med spolen vid svänghjulet, eller hopbyggd med tändspolen, eller vara en helt egen enhet.
I
CDI lagras energin i en kondensator, som laddas upp från spolen vid svänghjulet via en diod. Ibland finns två olika spolar i svänghjulet, en som bara används vid start och en annan som används vid driftvarvtal. Tändspolen fungerar bara som en transformator som transformerar upp kondensatorspänningen på kanske 100-400 V till något som räcker för att ge en gnista i tändstiftet, den behöver alltså inte kunna lagra någon energi.
Lite mer påkostade CDI-system kan ha en separat pickupspole (ev flera), och de kan ha mer eller mindre avancerade anordningar för tändförställning beroende på
varvtal, gaspådrag mm (elektronisk motsvarighet till centrifugal- och vakuumtändförställning i en gammal bilfördelare).