mattiaz skrev:Den kommer att sitta på en äldre unimog isf. Jag är lite osäker på om det öht är genomförbart med ett
kraftuttag till då det redan sitter en
vattenpump på den.
Men jag tror att det finns möjlighet till ett motorkraftuttag.
Kruxet är att jag vill kunna köra den befintliga vattenpumpen på rätt
varvtal (vet inte vilket men ca 1300-1500). Vilket gör att varvtalet inte funkar att reglera med.
Så min fråga är eg vad händer om jag har en
hydraulpump som ger tex 115l/min vid 1300 varv men jag använder bara 30l/min.
Så här fungerar "matematiken" runt detta...
först så vill jag tipsa om en enkel formel för att beräkna
hydraulisk effekt.
kW = l/s × MPa
100 bar = 10 MPa
120 l/min = 2 l/s
så med det så kan vi beräkna pumpens uteffekt vid 115 l/s och 210 bar
115/60 × 210/10 = ̶5̶0̶.̶2̶5̶ kW
Ooops tryckte 5 istf 4 i hastigheten, 40.25 kW ska det varaNu använder du bara 30 l/min av totalt 115 l/s dvs 26%. de övriga 74%-en, dvs 29.75 kW kommer att bli
värme som stryps bort i en flödesregleringsventil.
Om du däremot använder det dubbelpumpsystem jag föreslog ovan så kommer den av de pumpar du inte utnyttjar att gå på lågtryck med mycket små värmeförluster. Dessutom är det "svårt" att bygga fullt
tryck om en stor del av oljeflödet från en enkelpump skall länkas av till tank...
Därför är det alltid bättre att reglera
flöde med varvtal, flera pumpar eller en variabel pump....
Att dela ett redan högt flöde till en mindre nyttodel är inte bara oekonomiskt, det skapar också ett enormt värmeproblem som sedan måste kylas bort