20-30k är det alltid värt att ge extra för en L70. Sedan ska vi minnas att 4300 finns i tre modeller, den "vanliga" 4300 i utf.1 och den senare utf.2. Sedan kom 4300B som är mycket lik L70 i det mesta man ser med blotta ögat. L70 är ytterligare utvecklad ur 4300B rent tekniskt och kapacitetsmässigt kan man säga. L70 blev på alla punkter lite bättre än 4300B.
Så jämför man en tidig 4300 i utf.1 med en L70 så skiljer det massor, sedan blev avståndet mindre för varje uppdatering som 4300 genomgick. Så mellan 4300B och L70 är ändå inte skillnaden så stor rent praktiskt. Monterar man lufttork på 4300 så funkar också tryckluftsbromsarna utmärkt, och det är ju fint att kunna montera riktiga tryckluftshorn och
uttag för tryckluft också. Vår 4300 skulle vara svår att ersätta med en L70 när vi använder tryckluften på den flera ggr./vecka. Då har vi tillgång till mer
luft än det brukar vara på 4300 när vår har en tvåcylindrig vattenkyld
kompressor som är anpassad för luftfjädring på en
lastbil. Den fick vi på köpet när det blev TD61 i 43:an.