Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Vedpanna

220 inlägg • Sida 12 av 15
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Holtlund (trådstartaren)

#166 » 17:26:45, 03-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
här är en liten skiss hur det ser ut uppifrån ner på rostet
Holtlund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:18:14, 05-03-2018
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor



Holtlund (trådstartaren)

#167 » 17:29:19, 03-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:https://www.maskinisten.net/userpix/6894_2SJRKKWX1I4GG1522767643.jpg

i sidorna förstår jag hur du menar men om jag lägger en sten mitt på rostet så slipper ju inte askan från elden
Holtlund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:18:14, 05-03-2018
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor

Hansborg

#168 » 21:59:04, 03-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:pratar ni samma panna?

Nja... det vet jag inte??
Har egentligen inte själv eldat med ved i panna sen jag var ungdom..
Varför jag mest inproviserar av livets minnesbilder, för att föra saken frammåt.. :razz:


Holtlund skrev:/quot
i sidorna förstår jag hur du menar men om jag lägger en sten mitt på rostet så slipper ju inte askan från elden


Presis rätt tänkt!
Men det kan vara värt att pröva, för det kostar bara en tegelsten extra! :idee3:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Holtlund (trådstartaren)

#169 » 08:24:03, 04-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så du menar då en sten över rostet och så ska de va 10 cm öppet av rostet i båda ändarna och keramik i sidorna 10 cm upp efter vägen hur tjock ska keramiken vara?
Holtlund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:18:14, 05-03-2018
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor

Hansborg

#170 » 15:33:29, 04-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holtlund skrev:Så du menar då en sten över rostet och så ska de va 10 cm öppet av rostet i båda ändarna och keramik i sidorna 10 cm upp efter vägen hur tjock ska keramiken vara?

Jo presis så, lite mer uppefter sidorna, 15cm min??
Normal eldfast sten 2-3 cm tjocka...

Tanken är att det skall brinna med varmare förbränning och mindre eld... under längre tid...

Jag tror nämligen att den stora rosterytan gör att veden brinner för snabbt med för stor låga... rökgasen hinner inte överföra all värme..

Vad det gäller askan på stenen, tror jag hålls ganska så ren pga.. bra förbränning.. + drag..
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Holtlund (trådstartaren)

#171 » 17:04:26, 04-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle väl också gå att göra några keramik bitar ca 5cm bred tvärtöver rostet med typ 2cm i mellanrum
Holtlund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:18:14, 05-03-2018
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor

Hansborg

#172 » 17:06:35, 04-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör en ritning!
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Holtlund (trådstartaren)

#173 » 18:41:50, 04-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
sådär typ hade jag tänkt mig
Holtlund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:18:14, 05-03-2018
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor

Hansborg

#174 » 07:33:19, 05-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där kan du testa senare, utifall det känns som ett misslyckande!
Jag tror det är praktiskt prövande som är den ända vägen att avgöra vilken metod som blir bättre!
Själv håller jag på min skiss tills du bevisat motsatsen, det rymms inte hur mycket aska som helst åvnan stenen heller.. den kanse bara är av godo där?? ;)
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

joakim72

#175 » 07:59:31, 05-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ved skall eldas med full fart inga strypningar, all strypning av lufttillförsel ger brandfara, men det vet ni redan... Problemet du har är för liten "rökgasyta"/snabb rökgenomfart, du är på rätt väg med dina styrplåtar.
Bästa resultatet skulle Hansborgs "malaxdiskussion" med extra rökgaskonvektor efter pannan ge.

Nästa skulle vara att bygga Häggmanpannan......
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

63an

#176 » 11:10:05, 05-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej hans enda problem är att skorstenen passar inte just denna eldstad, den är helt enkelt massor för lång! Den borde vara runt 6-7 meter då kommer pannan klara sej fint :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

DennisCA

#177 » 11:56:44, 05-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

joakim72 skrev:Ved skall eldas med full fart inga strypningar, all strypning av lufttillförsel ger brandfara, men det vet ni redan... Problemet du har är för liten "rökgasyta"/snabb rökgenomfart, du är på rätt väg med dina styrplåtar.
Bästa resultatet skulle Hansborgs "malaxdiskussion" med extra rökgaskonvektor efter pannan ge.

Nästa skulle vara att bygga Häggmanpannan......


Frågade om häggmanpannan av denna kille som har denna sida:
http://www.novator.se/bioenergy/wood/b3.html

Det material du hittade är 10 år gammalt. Häggmanpannan må ha varit en någorlunda bra produkt på den tiden. Men dessa prestanda håller inte idag, då tekniken utvecklats till betydligt bättre verkningsgrader etc (vilket säkert även är orsaken till att pannan inte längre finns på marknaden (så vitt jag vet).

Normaltorr ved som innehåller 25 % fukt har ungefär 3,6 kWh/kg (när Martin Häggman säger att det skall vara torr ved- så kan det var ändå torrare han avser). 33 kg ved är då nära 120 kWh ”input”, och om man nyttiggör sig 100 kWh värdig värme blir verkningsgraden runt 83 %, som inte heller var speciellt uppseendeväckande och unikt för 10 år sedan. Dagens vedpannor som finns på marknaden har ofta pannverkningsgrader på över 90% om man räknar på detta sättet.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Holtlund (trådstartaren)

#178 » 14:29:41, 05-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man skulle ju också kunna bygga en vattenmantel som man kör rökgaserna genom då skulle man ju få upp värkningsgraden på pannan

1 person gillar det här inlägget.
Holtlund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:18:14, 05-03-2018
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor

Hansborg

#179 » 22:50:38, 05-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

joakim72 skrev:Ved skall eldas med full fart inga strypningar, all strypning av lufttillförsel ger brandfara, men det vet ni redan... Problemet du har är för liten "rökgasyta"/snabb rökgenomfart, du är på rätt väg med dina styrplåtar.
Bästa resultatet skulle Hansborgs "malaxdiskussion" med extra rökgaskonvektor efter pannan ge.

Nästa skulle vara att bygga Häggmanpannan......

Nu blev jag tvungen att läsa mitt tidigare inlägg lite grundligare... :razz:
Det var inte en extra rökgaskonventor jag ritade.. fast det ser så ut, kom till i efterhand rökgaskanalerna.

De var själva keramiken som var Malaxgrejjen, egentligen en gube från Vasahållet som konverterat en liknande Etna panntyp med inläggning från toppen.
Han stoppa pannan full med ved, spån, flis, allt som var brännbart på samma gång... Pannan propp full helt enkelt..
Satte fyr när han for på jobb, ladda igen när han kom hem.. kanske också före läggdax..
Detta var 1997 helt vanligt egnahemshus från 50-60 tal?? Inte att jämföra med dagens toppmoderna fläktstyrningspannor..

Vad det gäller Häggmanpannan var det stor vattenvolym, även stora konvektionsytor.. tegelisolerad eldstad för bättre förbränning.. (gengas)?
Stort vedintag (morgon/kväll) utan risk för överhettning även utan ström sku pannan klara när husfolket for på jobb..
Jag var på förevisning av installerad panna... Jag vart väl inte så inponerad av den då, för där fanns ett svart sot lager vart jag än tittade in... Kanske det var fel på eldarinnan? :djaevul:

Jag håller nog med svaret Dennis fick... för själv var jag flisfrälst :lmao:

Holtlund skrev:Man skulle ju också kunna bygga en vattenmantel som man kör rökgaserna genom då skulle man ju få upp värkningsgraden på pannan

Att bygga vattenmantel är som att bygga större panna med bibehållen eldstad.. visst det är helt ok...
Förläng förbränningshastigheten av insatt ved istället... Fixa till na stenar nu, dom brukar finnas i gamla uthus utmed väggarna bland brahagrejjerna... Åtminstone där det byggts sommarstugor.. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Holtlund (trådstartaren)

#180 » 06:30:30, 06-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:
joakim72 skrev:Ved skall eldas med full fart inga strypningar, all strypning av lufttillförsel ger brandfara, men det vet ni redan... Problemet du har är för liten "rökgasyta"/snabb rökgenomfart, du är på rätt väg med dina styrplåtar.
Bästa resultatet skulle Hansborgs "malaxdiskussion" med extra rökgaskonvektor efter pannan ge.

Nästa skulle vara att bygga Häggmanpannan......

Nu blev jag tvungen att läsa mitt tidigare inlägg lite grundligare... :razz:
Det var inte en extra rökgaskonventor jag ritade.. fast det ser så ut, kom till i efterhand rökgaskanalerna.

De var själva keramiken som var Malaxgrejjen, egentligen en gube från Vasahållet som konverterat en liknande Etna panntyp med inläggning från toppen.
Han stoppa pannan full med ved, spån, flis, allt som var brännbart på samma gång... Pannan propp full helt enkelt..
Satte fyr när han for på jobb, ladda igen när han kom hem.. kanske också före läggdax..
Detta var 1997 helt vanligt egnahemshus från 50-60 tal?? Inte att jämföra med dagens toppmoderna fläktstyrningspannor..

Vad det gäller Häggmanpannan var det stor vattenvolym, även stora konvektionsytor.. tegelisolerad eldstad för bättre förbränning.. (gengas)?
Stort vedintag (morgon/kväll) utan risk för överhettning även utan ström sku pannan klara när husfolket for på jobb..
Jag var på förevisning av installerad panna... Jag vart väl inte så inponerad av den då, för där fanns ett svart sot lager vart jag än tittade in... Kanske det var fel på eldarinnan? :djaevul:

Jag håller nog med svaret Dennis fick... för själv var jag flisfrälst :lmao:

Holtlund skrev:Man skulle ju också kunna bygga en vattenmantel som man kör rökgaserna genom då skulle man ju få upp värkningsgraden på pannan

Att bygga vattenmantel är som att bygga större panna med bibehållen eldstad.. visst det är helt ok...
Förläng förbränningshastigheten av insatt ved istället... Fixa till na stenar nu, dom brukar finnas i gamla uthus utmed väggarna bland brahagrejjerna... Åtminstone där det byggts sommarstugor.. :mrgreen:
om jag skulle höja förbränningstempen menar du då att jag skulle kunna ha i turbulatorerna
Holtlund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:18:14, 05-03-2018
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Göran Ekman och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se