Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

XAS 85

61 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Burträskarn

13:26:47, 11-02-2018

Man ska ju hålla det man lovar...

Bild

Borslipsmotorns alla delar. Jo, jag lyckades få ihop dem sen (inte en enda grej blev över...!!!)


Bild
Bild
Den föga begåvade öppningen i fronten där all världens skit tar sig in. Ska stängas.
Det elegant utformade draget, som efter modifiering blivit ännu elegantare(?). Givetvis blev ju ingen bild tagen av draget i fritt tillstånd. Kaoset i bakgrunden är resultatet av trettio års målmedvetet arbete...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

2 personer gillar det här inlägget.



Burträskarn

15:21:08, 10-03-2018

Oj, det håller på att vara ett tag sen jag hörde av mig, och egentligen har jag inte tid nu heller... I vart fall har fokus legat på dragfixning och bygge av remskydd. Draget rör sig i rätt riktning, där fattas lite vajrar och en gummibälg (och lite färg), sen får det duga. Remskyddet får jag nog göra om. Sent omsider hittade jag en bit sträckmetall (som hade varit väldigt finurlig att ha på bänken för en dryg vecka sen...), så jag lutar mot en viss omkonstruktion. Sen måste jag komma på ett sätt att dölja de värsta svetsfogarna.... Gud kommer att skicka blixtar i skallen på mig om jag inte får till dem... Huga...
Bilder ska det bli...sen...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

1 person gillar det här inlägget.

Burträskarn

20:52:40, 08-04-2018

Har det hänt nåt på kompressorfronten? Jo, lite grann. Det infamösa remskyddet är ett snäpp närmare färdigställande. Men det stora framsteget är att borrslipen har provats! Och den fungerade!! Att smörjtaskan hade frusit ihop var ett irriterande men uthärdligt bakslag. Bilder... sen....
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

2 personer gillar det här inlägget.

Burträskarn

09:23:48, 10-05-2018

Hmmm...tiden går fort om man inte ser upp. Dags för en liten uppdatering, med andra ord. Den lilla tid som blivit över till kompressorn har dels ägnats åt att återställa bakljusen. Av någon anledning var originalljusen bortplockade, och ersatta av en plastback med lycktor på (Biltema...?). Ljusen var fräscha så de har jag skruvat fast på rätt plats. Nu fattas lite kabeldragning...
I andra änden har jag fattat ett drastiskt beslut angående förvaringsutrymmet framför motorn. Då jag ställde dit fronten insåg jag att det blev i princip oåtkomligt. Därför har jag kapat isär fronten, och ska göra den öppningsbar. Tänket är nästan klart(?!?), ska bara räkna ut en finurlig låsning av det hela. Resten av fronten måste också förstärkas, men det är inte så komplicerat.
Nu är det bara frågan om att hitta tid att fixa det här, alla stenar med dödslängtan har ju tinat fram vid det här laget.....
Bilder ska komma...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

1 person gillar det här inlägget.

Burträskarn

23:22:19, 07-06-2018

Ett och annat framsteg har det blivit. Kompressorn snurrar på så snällt så, och borrrslipen likaså.

Bild
Den något modifierade fronten...

Bild
Bild
Vattenkylning är fint, man törs mata på lite. Men man blir lite blöt själv...
Bild
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

6 personer gillar det här inlägget.

Burträskarn

12:41:51, 11-11-2018

Jo,jag lever fortfarande.... Kompressorn har blivit vinterparkerad. Den fungerar alldeles utmärkt, och vilket år som helst kanske den blir fullständigt ihopskruvad (den ombyggda fronten är inte riktigt klar...).
Reservmaskinen har nu hamnat i fokus. Problemet, förutom att den inte har något ordentligt underrede, är att kopplingen mellan motor och kompressorenhet inte fungerar som den ska. Förhoppningsvis är den bara felvänd, men jag är rädd för att den inte finns överhuvudtaget. Jag är också en startmotor kort, oie lär kunna glädja sig så småningom....
Bilder finns inte... än....
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

2 personer gillar det här inlägget.

Burträskarn

11:21:41, 29-12-2018

Håller det på att vara dags för ett livstecken? Det rör ju trots allt på sig på kompressorsfronten (om än inte så fort, eller långt...).
Nu är det reservmaskinen som jag har börjat bråka med på lite större allvar. Kopplingen mellan motor och enhet var alltså ickefungerande, frågan var bara varför. Svaret, upptäckte jag så småningom, hade varit ganska lätt att ta reda på, men jag gjorde det på det svåra sättet. Alltså har jag lyft ur motorn...
Detta är väl inte lönt att skriva hem om, eller? Nä, inte om man har ett plant och välupplyst verkstadsgolv med en kran,eller till och med en travers, som inte ska alternera som garage. Har man gammal (byggår 1939...) lagård med en imponerande takhöjd av drygt två meter, så blir det hela lite mer komplicerat. Ovansidan av kompressorn är ungefär på 1,40 och det var tillräckligt högt för att mitt (kroniskt överbelastade) spaklyftblock inte skulle rymmas. Istället blev det ett hundra år gammalt repblock som fick tjänstgöra...
Jag fick loss motorn, till slut, och kunde konstatera att det inte fanns någon koppling alls. Det enda som fanns var navet (vilket är rätt värdefullt, om jag måste ta till mer desperata åtgärder...) :aaargh:


Bild
Atlas-pris för den här (plus lite gummi...): runt sjutusen..... :snow: :uupps: :huh:

Jag har fått kontakt med en figur i Turkland som tydligen producerar den sortens koppling. Nu har han chansen att visa vad han går för (bilderna på nätet ser i varje fall bra ut...)

Vad som också såg bra ut är den glugg i "kopplingskåpan" som gör det väldigt lätt att inspektera den här kopplingen, men det är klart, då måste man orma sig in under en oljig maskin, som dessutom är försedd med ett klart närvarande underrede (men hade jag gjort det hade jag kanske legat ett par månader längre fram??).


Bild
Ett styck strategisk öppning, som gjord för en visuell aktivitet...

Bild
Vad vore ett inlägg på Maskinisten utan en bild på en F3L912???? :hurra:
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

5 personer gillar det här inlägget.

Burträskarn

23:07:36, 18-02-2019

Nä, jag är inte död - jag luktar bara lite konstigt... :grin:
Arbetet på att få liv i reservmaskinen fortgår, om än med en biljarddel av Fjeddans fart.
Inför återinstallationen av motorn har ett förenklande inslag i gatubilden anskaffats.
Bild

Nästa påfund var att utnyttja originallyftpunkterna. Farbror Deutz har ju varit så snäll att han borrat och gängat ett par M16-hål som är som gjorda för att lyfta i. Men först måste ju gängorna rensas... vilket ju blev en utmaning då det främre var väl dolt bakom lite plåt. Lösningen bestod i att använda en 3/8-förlängare...
Bild
Bild
Bild
Klart för lyft...
Bild

Den verkliga uppgiften: Att tillverka en haschmekkoppling....

Bild

Bild

Arbetet med kopplingen pågår, samtidigt som kontakten med turkland har återuppstått. Går det som vanligt så har jag hunnit göra min hempularkoppling NÄSTAN klar då Turkiet ger "Tvelwe points..."
To be continued...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

5 personer gillar det här inlägget.

igelkottar

23:09:43, 18-02-2019

Det ser bra ut det där. :thumme:

Å Grattis :bira: :bira:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

Burträskarn

23:27:40, 18-02-2019

Man tackar och bockar!! :shake_hands:
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

1 person gillar det här inlägget.

rospigg

23:46:47, 18-02-2019

Grattis Burträskarn!

Burträskarn

00:02:46, 19-02-2019

Tackar ödmjukast!!
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

Turbodiesel

00:12:19, 19-02-2019

Var det en typ av gummidäckskoppling, typ Fenner fenaflex monterad tidigare? Den typen fast med utvändig fläns på den ena änden var vanlig förr på elverk & liknande. Den belastar ju inte axlarna varken axiellt eller radiellt, något att tänka på om man funderar på en alternativ lösning.

I övrigt: Grattis :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

Burträskarn

00:23:32, 19-02-2019

Nja, den liknar ett rudimentärt kugghjul. Hur den är uppbyggd vet jag inte, det enda spår jag har är ringen (som fick extraknäcka som mall). Min vilda idé är att svetsa fast ett gäng bultar på periferin på två plåtskivor, och trä på bitar av gummislang.
Bilder kommer (förhoppningsvis...)
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

1 person gillar det här inlägget.

Turbodiesel

00:38:53, 19-02-2019

Rudimentärt, ja. Som driver med hjälp av svänghjulets interna vårtor, då förstår jag.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..