Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapHarvar

Multiva Optima vs resten

66 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera harvar i detta forum

razzter (trådstartaren)

#1 » 17:12:11, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag funderar på att investera i en nyare harv inför vårbruket och har av någon anledning fastnat lite för multiva. Priset känns lockande, så känns det även lockande med 7pinnaxlar osv.
Men vad är den stora nackdelen?
Hittar väldigt lite skrivet om dom annat än säljarsidor, det enda jag hittat på något forum för ett tag sen så stod det att någon granne till någon köpt en sån harv, men efter bara några få säsonger så byttes den mot en Väderstad igen. Dock aldrig varför... Även pratat med fler som hört att det inte ska vara bra harvar, men aldrig något specifikt varför dom inte är bra.

Någon här på forumet som vet om det är en harv att satsa på eller om det bara är skrot så man ska satsa på en begagnad Väderstad istället, trots att en bättre begagnad sån verkar kosta nästan lika mycket som en ny multiva?
Finns ju även andra harvar såklart, men vad är det man ska ha?

Arbetsbredden jag är ute efter är typ 7-8 meter (ska dras efter en valmet 8550), har ungefär 25 hektar eget att köra på, men även chans att får köra åt en annan här i krokarna

Mvh Peter
razzter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:01:44, 03-09-2014
Ort: Valbo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8550



Göran Ekman

#2 » 18:12:40, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det som tilltalar med 7 axlar?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

razzter (trådstartaren)

#3 » 20:14:32, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara fått för mig att fler axlar ska ge bättre genomsläpplighet och eventuellt ett bättre resultat = färre turer för att få vettig såbädd.
Har haft fel förr dock.
Det som finns här hemma vad gäller harv för tillfället är en lätt krokig 7meters vamo med tre axlar som inte gör just något resultat alls, samt en kverneland på 4,5meter och fyra axlar som gör ett helt okej jobb, men det fastnar lätt i den och det tar tid att köra över all areal med den då den är så pass smal.

Om man jämför med det vi redan har så är väl förmodligen det mesta bättre, men känns ändå inte helt motiverat att köpa harv från 80-talet. Och om man istället kollar på nyare så fascineras jag över just skillnaderna i pris.
Är Väderstad verkligen så överlägsna som det verkar om man kollar på priserna?
Hunnit med att se harvar från Väderstad som är 10-15 år gamla för uppåt 200 tusen som försvinner direkt, så efterfrågan verkar ju finnas på dom, däremot demo-harvar från multiva som legat ute på annons betydligt längre för nästan samma pris...

Kverneland fick jag höra att dom vid något tillfälle haft problem med att pinnarna "exploderar", något fler varit drabbade av?
He-va såg jag någon annons på också där det var ett väldigt attraktivt pris, en ny då alltså. Är en sån något att satsa på?
razzter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:01:44, 03-09-2014
Ort: Valbo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8550

överlass

#4 » 20:55:13, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har hört nån säga att dom spricker i ramen,, har inte sett några bevis på det men väderstad måste man ju säga är grymt tåliga i ramen.
Sen har jag nån granne med multiva som är fyra år och är helnöjd
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

bert

#5 » 21:00:54, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för pinnavstånd på Multivan?
Fördel med 7 axlar är väl att Harven blir längre så den går lugnare
Angående Heva så har jag sett dom har någon enklare där det inte ens är boggie på mittsektionen
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Göran Ekman

#6 » 21:05:42, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan bara yttra mig om den Väderstad NZA harven relativt ny 5 axlar 7,5cm pinndelning som delvis körs med gåsfötter första harvningarna , den är genomsläpplig ,den har körts med gåsfötterna i dåligt plöjd mulljord utan stopp . Verkar som om Väderstads harvarna är ganska välbyggda .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

razzter (trådstartaren)

#7 » 21:54:09, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klen ram låter mycket otrevligt. Är inte bara släta fina sandjordar man ger sig ut på, finns det mesta vad gäller elände på åkrarna, så är ju bra om dom tål en del.
Självklart ska man köra med huvudet, men ni förstår förmodligen vad jag menar

Pinnavstånder verkar vara 7,5cm även på multivan
Lugn gång kanske inte är fel?
Nu när du säger det där om he-va så kommer jag ihåg att jag reagerade på den grejen när jag såg bild på den! Bara enkla hjulaxlar, det känns inte så väldigt trevligt att köra med ändå...

Den NZA harven du skriver om har du haft med i någon tråd här också har jag för mig?
Väderstad bygger mycket fina redskap, det säger jag inget alls om. Mest fundersam över vad som gör dom så mycket bättre.
Har ju fått en hel del svar nu i vilket fall :grin: det uppskattas mycket med sån bra respons!
Finns ju oftast en anledning till högre pris och mindre värdeminskning.
razzter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:01:44, 03-09-2014
Ort: Valbo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8550

bert

#8 » 22:07:36, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja hemma har det i princip bara varit Väderstad så jag har ingen erfarenhet alls av andra märken
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

gaffa

#9 » 22:44:13, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

överlass skrev:Jag har hört nån säga att dom spricker i ramen,, har inte sett några bevis på det men väderstad måste man ju säga är grymt tåliga i ramen.
Sen har jag nån granne med multiva som är fyra år och är helnöjd


Jag hade en gång en Väderstad NZD 8 som var full av sprickor vid alla punkter för infästningen av sladdplankorna
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Göran Ekman

#10 » 07:10:32, 09-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den NZA harven som körs hemma har varit med i Bondedagboks tråden lite lurig att hitta , finns många tusen inlägg i den tråden. Har funnits bild på den i något som Väderstad skickat ut. ( undrar vem som har rättigheten på den bilden?) men bilder som jag har är dessa.
Bild

Bild
Det går några tidiga NZ harvar här kring dom är ungefär 30 år gamla tycker att dom har hållit ihop bra
Men dom äldre är inte lika genomsläppliga som NZA . Det som användes här tidigare var Wibergs Bastant SD samt en kongskilde super Q . Och då vart NZA ett jätte steg framåt. Harv ekipaget på bilden är inte vårat det är inhyrt av grannen . Gås fötterna körs i de två första överfarterna där det grönskar sedan plockas det i vanliga spetsar för avslutningen på våren samt på hösten.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Svinghammar

#11 » 21:59:02, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag bytte harv i somras, och tog då in pris på Multiva Optima T800, Kverneland Tiger 8, HEVA Eurotiller 8 samt Väderstad NZA800, samtliga med crossboard. Nu hade jag iofs inbyte, men i mitt fall landade det så här:

1. HEVA (demokörd) billigast
2. Väderstad (ny) nästan lika HEVA
3. Kverneland (ny) mycket dyrare
4. Multiva (demo) löjligt mycket dyrare

Givetvis beror skillnaden på värdering av inbyte m.m. och inte bara "listpris", men jag blev ändå mycket förvånad...

I mitt fall valde jag Väderstad NZA med tanke på reservdelar, andrahandsvärde och kanske lite blågul patriotism.

(hade tidigare en Kverneland TTA700 -97 med hyd. sladdplankor)

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Det man inte kan tar bara lite längre tid!
Användarvisningsbild
Svinghammar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:31:00, 28-09-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Claas Arion 650 2014
Claas Arion 540 2008 med Q55 lastare
Valtra N124 Twintrac med G6S lastare
Fendt 304 LS 1982
NH CX8090 30' Vario 2009
Väderstad Rapid 400C 2015
Väderstad NZA 800 2017
Åkerman H12B 1981
Danfoil Concorde 300/24 2010
Horsch Joker RT6

Bygert

#12 » 09:18:54, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haft Wiberg och Väderstad och en tanke jag har är att det som är mest knäckande för en stor harv är transport i god fart på ojämn asfalt. Resulterar efterhand i att Wibergsharvar blir kobenta. Kuskar man bara runt på gården i lugnt tempo kan nog lite av varje överleva men ska man runt i hela bygden blir det andra krav.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

busholle

#13 » 10:20:06, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Haft Wiberg och Väderstad och en tanke jag har är att det som är mest knäckande för en stor harv är transport i god fart på ojämn asfalt. Resulterar efterhand i att Wibergsharvar blir kobenta. Kuskar man bara runt på gården i lugnt tempo kan nog lite av varje överleva men ska man runt i hela bygden blir det andra krav.


Väderstad har gasfjädring på sina numera, undrar hur konkurrenterna gjort?
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

e_pettersson

#14 » 20:34:09, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har två relativt nya (6 och 8 år) nza harvar. Den ena med orginal cobra pinne den andra med agrilla super och cobrapinnarna på en pall bevid.
Skulle byta på den andra med om inte pinnar vore så dyrt.
Pinnen är för mjuk på mina varierande jordar, på skorpjorden går den knappt cm djupt på sanden runt 7 -8 cm, man blir tokig av att skruva djupet upp och ner hela tiden.
Den ena harven fick tidigare ägare nya pinnar gratis av väderstad för att dom konstaterade att det inte funkade.
Agrilla super pinnen funkar mycket bättre.
Båda har jag köpt begagnade.

Jag tycker multivan ser bra ut. Inte provkört men skulle vara kul.
Multiva har en vanlig harv och en riktig värsting lik en kultivatorer.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bert

#15 » 20:42:06, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ferox heter väl Väderstads kultivatorliknande såbäddsharv
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar


Återgå till Harvar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se