Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Trubbel med VAG 1,8T.

44 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bil-teman här

krokodilen (trådstartaren)

#1 » 23:05:20, 16-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har i ett lätt gubbsjukt ögonblick låtit mig falla till föga och råkat köpa mig en Seat Leon med 1,8T motorn att ha som leksaksbil. (Nu när man är singel gör man ju exakt som man vill har jag kommit på :grin: )

Bilen är en -04 och har gått 8000mil och har endast 3 ägare innan mig. ECU:n är omprogrammerad och det sitter alu-ic från Forge samt ett KN insatsfilter på plats i burken.

Hitlerkälken flyttar sig riktigt bra faktiskt men vid senaste turen så misstände den och vill därefter inte gå på alla 4 vid laddtryck. Har puttat tillbaka std-mjukvara och då kommer fenomenet något senare in i laddtryckets uppbyggnad.

Misstänker kass/svag tändspole/ar dvs gnistsläckning. Motorlampan har blinkat till så det finns nog en kod lagrad men jag har ej hunnit med att plugga in mig,,, eftersom folk envisas med att köpa gröna traktorer stup i kvarten!! :mrgreen:

Har efter lite Googlande kommit fram till att det kan vara lika bra att byta alla 4 spolarna samtidigt och då gärna till Audi R8:ans röda spolar.

Vad tror ni som kan VAG och 1,8T motorn om detta, passar alla VAG-spolar hej vilt mellan modellerna? :klia:

Eller tror ni på annat fel?

/C


Gå till lösningen
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



runewilliam_merc

#2 » 23:30:02, 16-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hvis jeg tenker tilbake på da jeg jobbet med VW, så mener jeg det lå ganske store hauger med coiler på garantihylla.
Jeg ville lest ut feil fra motorstyreenheten først.

Hvis det er lagret feil som indikerer feil på coil, hadde jeg skiftet alle fire.

Jeg dreiv mest med diesel, så om alle coilene går om hverandre, vet jeg ikke.

Hilsen Rune
Användarvisningsbild
runewilliam_merc
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:34, 07-02-2016
Ort: Norge, Ski
Norge
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#3 » 07:04:48, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bra att byta till de nyare men du behöver en adapterkabelsats. Köp kablar, spolar och tändstift hos nascom. Byt gärna ventilkåpspackningen samtidigt.

http://www.nascom.se/sv/motorstyrning/t ... polar.html

http://www.nascom.se/sv/motorstyrning/t ... xt-10.html

http://www.nascom.se/sv/motorstyrning/v ... -1-8t.html
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#4 » 07:34:39, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De VAG-bilar med 1,8T-motorer som hade dåliga tändspolar från fabrik, återkallades för tändspolebyte för några år sedan. Om inte bytet blev gjort på det här exemplaret, så finns det kanske fortfarande chans att få loss nya tändspolar gratis från en märkesverkstad.

Om bilen har luftmassemätare av varmtrådstyp, så vill jag BESTÄMT avråda från "KN" och andra sorters sportluftfilter. Om man använder vad som helst annat än original (eller motsvarande) pappersfilter, så är det lika bra att teckna en prenumeration på några luftmassemätare per år när man ändå håller på. Finns det däremot ingen luftmassemätare alls (undertryck- eller spjällägesstyrt insprutningssystem) eller om det är en gammaldags mekanisk LMM med fjäderbelastad klaff, så spelar det ingen roll ur den synpunkten vad man har för slags luftfilter.

När 1,8T -motorer börjar bli till åren så kan många konstiga fel orsakas av läckande små vakuumslangar, märkliga ventiler i vevhusventilationen som har börjat krångla mm.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#5 » 07:48:18, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom dåliga spolarna var de första av den "nya" typen, dvs de som kom runt -04. På 1,8T sitter de gamla "dumma" spolarna och vad jag vet så hade dom inga problem de första 10.000 milen åtminstone.

Dessa motorer har den känsliga typen av LMM och finns gott om pirattillverkare på detta som inte är klockrena också. Har man otur har nån tidigare ägare satt dit en sån vid tillfälle.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

krokodilen (trådstartaren)

#6 » 07:59:53, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felkodsläsning till att börja med då, just nu är bilen hos glasmästaren för vindrutebyte.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#7 » 10:03:32, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Dom dåliga spolarna var de första av den "nya" typen, dvs de som kom runt -04. På 1,8T sitter de gamla "dumma" spolarna och vad jag vet så hade dom inga problem de första 10.000 milen åtminstone.


Min bror har en Audi A4 1.8T som jag tror är av '04 års modell, motorkod BEX. Den hör till dem som blev återkallade för tändspolebyte.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

InläggDetta inlägg har raderats av HanixH50 den 10:31:34, 17-04-2018.

krokodilen (trådstartaren)

#9 » 10:46:07, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok detta är den BAM.

Klurar lite på en större turbo då std tappar flåset vid 5000rpm, har dock lite svårt att hitta vad som sitter std i denna, olika bud om K03 samt K04 som original.

1000-1500 varv till på topp skulle göra underverk och skapa alla förutsättningar för att bränna fler spolar. :uupps: :mrgreen:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#10 » 16:12:17, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spolarna bränns inte pga hög effekt, snarare dåligt med ström osv.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Johnny Thorgren

#11 » 17:37:51, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hade en 01à Leon som hade passerat hos Motornord och jag kan bara säga att det var en makalös bil. Något slags chip, grövre avgassystem och öppen dumpventil så den lät helt ok. Det var dags för kamrem när vi köpte den och när jag slet ut vattenpumpen så ramlade skovelhjulet lös så man kan säga att det var i grevens tid. Sedan så är ju dom ökända för att koksa igen och tappa oljetrycket men jag tog ned tråget och rengjorde ordentligt och efter det så bytte jag olja var 1000 mil. Kan bara säga att det var tur att det var en 4 motion.
Johnny Thorgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:16, 05-03-2010
Ort: Norsjö
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641 - 73
Golf 4 Tdi 4 motion
Seat Alhambra VR6 4 motion
Polaris 500 EFI SKS - 95

torbjorn_forsman

#12 » 21:22:04, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Spolarna bränns inte pga hög effekt, snarare dåligt med ström osv.


Nja, jag skulle nog snarare vilja säga att det som brukar knäcka tändspolar med tiden - i synnerhet de som är direkt monterade på motorn - är kvalitetsproblem, att de inte tål den miljö de sitter i med värme, vibrationer osv.
På 70-talet eller ännu tidigare lärde sig de flesta biltillverkare att gammaldags tändspolar i plåtburk, fyllda med olja eller någon slags halvflytande isolermassa, i längden inte tål att sitta fast på en bilmotor utan måste placeras på ett kallare och vibrationsfriare ställe i motorrummet.
Men sen började det dyka upp epoxyingjutna tändspolar som man trodde skulle vara mycket mer hålllbara, och i slutet av 80-talet började det återigen dyka upp bilar med tändspole eller tändspolar monterade på motorn. Ofta gick det bra, men inte alltid.

Jag har dissekerat en del trasiga tändspolar, ett vanligt fel är att det har blivit avbrott i högspänningslindningen - tråden har kanske legat lös på något ställe och kunnat vibrera av - felet har inte märkts till en början eftersom tändspänningen räcker för att det ska slå över förbi avbrottet, men gnistorna har med tiden förstört isoleringen runt omkring felstället så det så småningom har blivit kortslutning till intilliggande varv och då blir tändspolen mycket sämre än det var tänkt, om den ens fungerar överhuvudtaget. På tvivelaktiga pirattändspolar är det vanligt med dåliga lödningar där lågspänningslindningen är ansluten till kontaktstiften/skruvarna. Riktigt undermåliga tändspolar har så höga förluster i järnkärnan att de knappt ens fungerar när de är nya. Det verkar som om man har använt vanligt blötjärn istället för transformatorplåt, dessutom blir det stora virvelströmsförluster pga för tjock plåt och avsaknad av isolering mellan plåtarna.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

krokodilen (trådstartaren)

#13 » 23:40:33, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Spolarna bränns inte pga hög effekt, snarare dåligt med ström osv.


Högre effekt = mer värme=?

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen (trådstartaren)

#14 » 23:43:21, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johnny Thorgren skrev:Vi hade en 01à Leon som hade passerat hos Motornord och jag kan bara säga att det var en makalös bil. Något slags chip, grövre avgassystem och öppen dumpventil så den lät helt ok. Det var dags för kamrem när vi köpte den och när jag slet ut vattenpumpen så ramlade skovelhjulet lös så man kan säga att det var i grevens tid. Sedan så är ju dom ökända för att koksa igen och tappa oljetrycket men jag tog ned tråget och rengjorde ordentligt och efter det så bytte jag olja var 1000 mil. Kan bara säga att det var tur att det var en 4 motion.


Denna är endast fwd,,, kan ju tänka hur det går.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen (trådstartaren)

#15 » 23:43:44, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
magloman skrev:Spolarna bränns inte pga hög effekt, snarare dåligt med ström osv.


Nja, jag skulle nog snarare vilja säga att det som brukar knäcka tändspolar med tiden - i synnerhet de som är direkt monterade på motorn - är kvalitetsproblem, att de inte tål den miljö de sitter i med värme, vibrationer osv.
På 70-talet eller ännu tidigare lärde sig de flesta biltillverkare att gammaldags tändspolar i plåtburk, fyllda med olja eller någon slags halvflytande isolermassa, i längden inte tål att sitta fast på en bilmotor utan måste placeras på ett kallare och vibrationsfriare ställe i motorrummet.
Men sen började det dyka upp epoxyingjutna tändspolar som man trodde skulle vara mycket mer hålllbara, och i slutet av 80-talet började det återigen dyka upp bilar med tändspole eller tändspolar monterade på motorn. Ofta gick det bra, men inte alltid.

Jag har dissekerat en del trasiga tändspolar, ett vanligt fel är att det har blivit avbrott i högspänningslindningen - tråden har kanske legat lös på något ställe och kunnat vibrera av - felet har inte märkts till en början eftersom tändspänningen räcker för att det ska slå över förbi avbrottet, men gnistorna har med tiden förstört isoleringen runt omkring felstället så det så småningom har blivit kortslutning till intilliggande varv och då blir tändspolen mycket sämre än det var tänkt, om den ens fungerar överhuvudtaget. På tvivelaktiga pirattändspolar är det vanligt med dåliga lödningar där lågspänningslindningen är ansluten till kontaktstiften/skruvarna. Riktigt undermåliga tändspolar har så höga förluster i järnkärnan att de knappt ens fungerar när de är nya. Det verkar som om man har använt vanligt blötjärn istället för transformatorplåt, dessutom blir det stora virvelströmsförluster pga för tjock plåt och avsaknad av isolering mellan plåtarna.


Spolen är väl som du skriver uttjänt och när laddet kommer orkar den väl inte gnistra stiftet utan cylindern slocknar pga det högre cylindertrycket.

Har hämtat bilen från rutbytet ikväll och ännu inte hunnit läsa koden ur etc:n och jag är ju inte 100 på än att det är en spole. Antar att det kommer att stå nått i stil med "Missfire cyl 2" + en sifferkod om det sedan är en spole återstår som sagt att se.

Vet inte vad det skulle vara för fel annars för den startar och går klockrent utom när man trycker på,,, lättare ladd fixar den uppskattningsvis 2-3hekto.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se