Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Rätt fas följd Trefas 400V

67 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

torbjorn_forsman

#46 » 22:20:10, 16-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

doc2 skrev:Har följt tråden med intresse för att lära mig. En kanske dum fråga, men borde inte hela det sammankopplade elnätet i sverige vara i sync? Borde väl vara det egentligen? Visst små fasförskjutningar beroende på vart elen produceras/förbrukas. Men grovt?

Om nu hela systemet är i synk så borde det väl gå att definiera ett L1 som är pos vid tidpunkt 0 s, L2 0.066 s efter och L3 vid 0,0133 s

Jag spinner vidare. Om man nu har en manik som kan tar emot en mycket exakt tidssignal och även kan känna av faserna induktiv. Så skulle man kunna känna sig fram till ”korrekt” fas.
Till tidssignal användar man GPS tidssignal och faserna detekteras med hjälp av en hörlurspole induktiv.
Vem känner sig hugad som mobiltelefonapputvecklare?


Sverige är ett långt land. Stamledningarna i det svenska elnätet är långa. Och eftersom det är frågan om växelström, så har både ledningarnas induktans och kapacitans betydelse. Lite förenklat kan man säga att om vi tänker oss en mycket lång 400 kV-ledning, som matas från ett kraftverk i ena änden och belastas i andra änden, så kommer den "andra änden" att ligga mer efter i fasläge ju hårdare ledningen belastas. Man skulle kunna tänka sig kraftledningen som en 100 mil lång torsionsfjäder som vrids mer ju större effekt som tas ut. Det där kan ställa till bekymmer om man t ex ska koppla in en stamledning som har varit ur drift, parallellt med andra. Det kan visa sig att faslägena inte alls stämmer överens och att det skulle bli kraftiga strömstötar som får reläskydd att lösa ut osv, om man skulle gå vidare med inkopplingen. Man kan bli tvungen att vänta en stund tills belastningsförhållandena ser annorlunda ut, eller koppla i eller ur seriekondensatorer och andra faskompenseringsanordningar i nätet innan man vågar parallellkoppla.
Så exempelvis skulle L1 i Porjus vid något tillfälle kunna ligga 180 grader före L1 i Hallsberg, en annan gång 45 grader efter. Och Krångede ungefär mitt på linjen ligger någonstans mitt emellan. Beroende på hur produktion och last är fördelade i elnätet just för tillfället.

Och så en sak som jag redan har nämnt i tråden:
Nästan alla transformatorer mellan olika spänningsnivåer i elnätet har s k blandad koppling. T ex kan ena lindningen vara Y-kopplad och andra D-kopplad. Man vill gärna ha minst en D-kopplad lindning i varje transformator (den har förmågan att i viss mån "hålla emot" osymmetrier och en del övertoner), men ofta behöver man ha nollpunkten åtkomlig och då har man bara Y och Z att välja på.
Och om man har olika kopplingsart på primär- och sekundärsida så blir det olika faslägen på spänningarna på respektive sida av transformatorn. Det är inte självklart att alla transformatorer mellan två spänningsnivåer har samma koppling, så därför kan man mycket väl få fasskillnader mellan två byars eller kvarters lågspänningsnät fastän båda transformatorkioskerna matas från samma högspänningsledning. En typisk "kiosktransformator" har lågspänningslindningen Z-kopplad och högspänningen omkopplingsbar mellan Y och D beroende på om högspänningsnätet på orten är 10 kV eller 6 kV.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Göran Ekman

#47 » 07:59:38, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi får alltså nöja oss med att ha koll på faserna i våran egen anläggning.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Bygert

#48 » 09:51:43, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då tror jag vi har kommit fram till att det skulle gå att hitta en gemensam L1 för mig och grannen men att nyttan med det skulle vara närmast obefintlig, det är däremot ofta en klar poäng om vi har faserna i samma följd.

Och en lite mer teoretisk fråga om det där med följd då. Om vi tänker oss effektiv spänning på 230 Volt. Då kommer toppvärdet att vara 325. Om jag tänker rätt så kommer det då när en fas som vi utnämner till L 1 når + topp de andra faserna att ligga på respektive + 162 och - 162 volt. Vilken av dem är L 2 om vi ska följa nån slags standard?
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

torbjorn_forsman

#49 » 10:16:58, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Få se nu, när L1 har sitt positiva toppvärde så ligger båda de andra faserna på minus halva toppvärdet. L2 på väg uppåt och L3 på väg nedåt. Summan av de tre fasernas ögonblicksspänningar är ju alltid lika med noll (om trefassystemet är perfekt symmetriskt och fritt från övertoner).

När L1 har nollgenomgång, så har de två andra faserna samma spänning men med motsatt tecken. Om det är en nollgenomgång då L1 är på väg uppåt mot positiv topp så borde L2 ligga negativ och L3 positiv då. Är det en nollgenomgång då L1 är på väg i negativ riktning så blir det tvärt om.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bygert

#50 » 10:42:48, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just det, fel tänkt, förskjutningen är 120 grader och inget annat. Så följaktligen, när L 1 når topp är L 2 - 162 volt och ökande och L 3 samma spänning men på väg neråt. Om det nu blev rätt.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Fosson

#51 » 22:04:47, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:....En typisk "kiosktransformator" har lågspänningslindningen Z-kopplad och högspänningen omkopplingsbar mellan Y och D beroende på om högspänningsnätet på orten är 10 kV eller 6 kV.


Nja, nog är väl Dyn11 vanligast :klia:
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

torbjorn_forsman

#52 » 09:35:30, 18-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fosson skrev:
torbjorn_forsman skrev:....En typisk "kiosktransformator" har lågspänningslindningen Z-kopplad och högspänningen omkopplingsbar mellan Y och D beroende på om högspänningsnätet på orten är 10 kV eller 6 kV.


Nja, nog är väl Dyn11 vanligast :klia:


Det kan ju ha blivit så på senare år, när 6 kV-näten är mer ovanliga och det inte längre finns så stor anledning att hålla sig med omkopplingsbara transformatorer.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman

#53 » 15:23:55, 18-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dyn 11 ?
Trodde att det är 12000 volt fram till trafon som servar oss.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

QV_

#54 » 17:21:42, 18-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

D= Dkopplad på högspänningssidan
y = y kopplad på lågspänningssidan
n = neutral ledare
11 = fasvridning 30 grader före högspänningen (klockan 11, varje timme ger 30 graders förskjutning)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#55 » 21:40:11, 18-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Dyn 11 ?
Trodde att det är 12000 volt fram till trafon som servar oss.
Göran i Björnarbo


Om man talar om 10, 11 eller 12 kV i högspänningssammanhang så är det egentligen samma spänningsnivå man menar. En gång i tiden räknade man grovt och tumregelmässigt med 10 % spänningsfall i högspänningsledningar. Man skickade ut nominellt 11 kV från fördelningsstationen, distributionstransformatorerna var gjorda för att lämna rätt lågspänning vid 10 kV på högspänningssidan. Brytare, isolatorer och annat var (och är) märkta med 12 kV som märkspänning (precis som installationsmateriel för 230 V lågspänning är märkt 250 V). Och på den tiden 10 % regeln gällde så brukade Vattenfall ange spänningsnivåerna före spänningsfall och privata kraftbolag (dåvarande Båkab, Sydkraft mm) efter spänningsfall. Så Vattenfalls 11 kV var alltså samma sak som privatbolagens 10 kV.
Samma sak med andra fordom vanliga spänningsnivåer. Allt från 1,65 / 1,5 kV som användes i den allra äldsta bygdedistributionen för 100 år sedan till 77 / 70 kV på vad som förr kallades primärledningar. Kommer man upp på ännu högre spänningar är det inte lika konsekvent, där verkar det som om nästan alla utom Sydkraft angav spänningarna före spänningsfall. 130 eller 132 kV kallade Sydkraft t ex för 120 kV, och jag tror samma sak gällde för 220 / 200 kV. Den allra högsta spänningsnivån i Sverige kallades 380 kV så länge Valdemar Borgquist var GD för Vattenfall, senare döptes den om till 400 kV som stämde bättre med verklig spänning i nätet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

danne mähl (trådstartaren)

#56 » 21:56:50, 18-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Z är det någon som somnat eller betyder det något annat ?

1 person gillar det här inlägget.
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

63an

#57 » 21:58:55, 18-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ur en annan synvinkel! Satt på rådjurspass i gatan från Forsmark 3 som hade driftstopp å allt var lugnt när de rackarna på 3an startar upp å lägger ut på 400-nätet som jag hade ovan huvet! Trodde jag skulle skita på mej ledningarna började svänga nått alldeles otroligt så långt jag kunde se över stolpgatan , nån km! De handlar om kraft kan man lugnt säja! Å man fasar inte in på nätet med nån hög effekt utan tar sej in så mjukt de bara kan!, sådant minns man länge! :lmao:
Ett annat tillfälle satt jag i 1-ans gata på råbock å kl. sa att nu är de dags att vara koncentrerad för den visar sej snart då small de till nått så ini helvete, jaha då löste F3an ut de skjuter tydligen med tryckluft vid avskiljningen å när man jagar så blir de inte ett välkommet avbrott när de händer :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

rospigg

#58 » 22:17:13, 18-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De blåser av/bort ljusbågen som uppstår mellan kontaktytorna med tryckluft, enligt uppgift 200 bar-så det "smäller" ordentligt.
/Rp

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

torbjorn_forsman

#59 » 22:36:01, 18-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

danne mähl skrev:Z är det någon som somnat eller betyder det något annat ?


Det är en variant av Y-koppling. Lindningarna på varje ben i transformatorn är uppdelade i två halvor. Varje fas består av en lindningshalva på ett ben och en halva på ett annat ben.
Om man har en "ren" Yyn-kopplad transformator, så blir den extremt känslig för snedbelastning på lågspänningssidan. Det slipper man med Z-koppling, en sådan transformator betecknas alltså Yzn.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#60 » 22:38:00, 18-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:De blåser av/bort ljusbågen som uppstår mellan kontaktytorna med tryckluft, enligt uppgift 200 bar-så det "smäller" ordentligt.
/Rp


Omkring 20 bar har jag för mig att det brukar vara. Skulle man ha 200 bar tryckluft måste man börja se upp så inte olja och fett självantänder...

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se