Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Oxiderande pluspol på batteriet

13 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

busse (trådstartaren)

#1 » 09:48:54, 19-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en fundering gällande min Case CX70, har haft problem att starta den i vinter trots varmgaraget och trodde att solenoiden börjar vara bränd så den inte får kontakt. Startmotorernas solenoider har gett upp lite då och då med 4-5 års mellanrum men nu har jag hittat ett fel och det har nog funnits ganska länge. Det som händer är att det oxiderar mellan polskon och batteripolen vilket ger dålig kontakt som säkert ger spänningsfall vilket i sin tur ger ökad ström över solenoiden som riskerar att elda upp den.

Felet upptäcktes på morgon då det skulle skottas takras medans gården var frusen, då traktorn skulle startas utan motorvärmare i några minus blev det inte nån ordentlig snurr på startmotorn så den startade inte. Upptäckte att det "luktade varmt" vid batteriet och polskon var ordentligt varm, lossade den och tog smärjelduk och putsade polen och polskon och då startade traktorn utan problem.

När jag nu tänker tillbaka så har nog detta fenomen med oxid förekommit ett längre tag, endast pluspolen blir ansatt. Nån som har en förklaring till detta fenomen beror på och vad kan man göra för att undvika oxideringen? Vad är bäst att smörja polen med enkom polfett, kopparpasta eller vasselin?
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960



igelkottar

#2 » 10:37:25, 19-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oxideringen kommer av just dålig kontakt mellan ytorna.
Vissa förordar tunn Tectyl, vaselin, polfett mm.mm och vad som är bäst är lite svårt att säga eftersom
det är just hur bra kontakt du får mellan metallerna som är avgörande.

Så har jag lärt mig och säger inte att detta är hela sanningen,
så någon annan kommer nog med bättre svar.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Towil

#3 » 10:43:22, 19-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppstår när det inte är tätt så att batterisyra eller gas tar sig dit.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

igelkottar

#4 » 10:46:19, 19-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde detta :ohnej: fast jag tänkte :klia: på't när jag plitade ner mitt alster. :vissla:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

torbjorn_forsman

#5 » 12:13:13, 19-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det tränger upp syra vid en pol på batteriet så att den oxiderar i förtid, så kan det antingen bero på fel på batteriet (polen sitter löst i plasten) eller att batteriet blir överladdat. T ex om fel på laddningsregulatorn i fordonet gör att laddspänningen blir för hög under körning, eller om batteriet får stå på underhållsladdning i tid och otid.

När det gäller startmotorsolenoiderna så är det inte konstigt att de bara håller några år om de är av tveksamt piratmärke.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#6 » 13:17:27, 19-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

fast oxid på polerna är ju liksom inget ovanligt och får nog läggas till avdelningen ganska normalt underhåll. Tycker det är ganska ofta man får putsa ur kabelskor på vilka bilar och maskiner som helst. Sen vad man skyddar det med spelar nog ingen större roll, det viktigaste är nog servicen i sig.

Undvik kopparfett dock. Det smetar ner allt man tar i nåt så förbenat och myrphys law säger såklart att man lägger handen där nån gång.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#7 » 13:23:55, 19-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir pluspolen svart brukar det betyda att den utsätts för syra, antingen i ångform eller att det läcker runt polen. En annan orsak till återkommande glappkontakt är om någon råkat montera en polsko i zinkmaterial, det säljs tyvärr sådana, även mässingsfärgade..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Åsa-Nisse

#8 » 19:15:48, 19-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min erfarenhet är att när + polen börjar oxidera så har inte batteriet långt kvar.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

busse (trådstartaren)

#9 » 07:54:21, 20-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt det ni skriver så är det två saker jag misstänker. Antingen för hög laddspänning men detta måste ju gå att mäta med en vanlig multimeter om man mäter mellan polerna. Den andra saken är polskon om den nu skulle vara av zinkmaterial, vet att den är bytt några gången och sist den byttes köptes en sats på OKQ8 och frågan är ju vad för material det är i den, har ni tips på vad som är bra polskor och var man köper dessa?
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

kimmen

#10 » 08:41:23, 20-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Första taknet på att batteriet har gjort sitt, byt batteriet. Du förstör bara allt runt omkring batteriet och du kan inte lita på det

Lite kul med det gröna är att du kan förkoppra skiftnycken med det, smeta bara på och låtdet vara några timmar, tvätta av med vatten

Ställ dig frågan, har du sett det här på ett nytt batteri?
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Stefan1972

#11 » 08:42:04, 20-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

batteripolskor i zink har funnits sen bilen uppfanns typ och är troligen inte skäl nog att byta enkom bara för det. Gör rent och dra fast och skydda med lämpligt medel och det fungerar utmärkt.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

63an

#12 » 09:07:12, 20-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara lagom att fixa sådana saker varje sommarsäsong så slipper man oftast problemet! Ställ dej själv frågan VARFÖR är de så svårt att göra en nödvändig sak när de gäller bilens funktion ? I min bil sitter batteriet i en låda med nått snäpplock å är original, 2009 våren ny/ 2018 20 000 mil å med tanke på att den stått ute hela perioden kan man inte klaga! Annat var de förr när man fick smälta loss mastiken å lyfta ur cellpaketet, tömma ur syran å sanera å återställa jag begriper inte att man gjorde det med tanke på de sanitära men de funkade jättebra faktiskt! Skulle de krånglat så fanns oftast startvev i bilarna då men 6 volt var ingen hit :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

gedholm

#13 » 09:16:04, 20-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej för att rengöra polskor har jag ett bra knep ,lossa från batteriet och lägg ner den i en mugg med varmt vatten en stund

1 person gillar det här inlägget.
gedholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:05, 08-08-2012
Ort: härnösand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet,mf35,bm10,mf135,steyer 180


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se