Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Serie resp parallellkoppla hydraulmotorer

49 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

MagnusGoransson (trådstartaren)

#16 » 19:31:42, 04-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jepp, båda motorerna är mekaniskt hopkopplade, så det är lugnt. Blir det en 6/2-ventil så blir det en manuell så man slipper risken att den växlar av misstag eller pga kabelbrott eller liknande.

Tack för all hjälp!!
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge



Jac

#17 » 22:56:00, 13-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

MagnusGoransson skrev:Här är "schemat" på en 6-2 ventil från Olsson i Ellös. Antar att man inte kan använda mittenläget på ventilen.

Bild

Får dock inte ihop det i mitt huvud iallafall. Jösses, jag känner mig korkad nu!

/Magnus

Edit, sen skulle man ju så klart vilja ha en elektriskt påverkad, men då får man ju problemet att den riskerar att växla vid spänningsfall med den oönskade effekten att maskinen går upp på framhjulen. Nja, kanske inte riktigt, men i fel läge kan det ju bli dåligt. Vore fint med en ventil som hade två spolar. En för att dra sliden åt vänster och en annan som drog tillbaka den och utan spänning nånstans så hänger den bara kvar där den är.


Du kan ju koppla så den växlar upp vid spänningsfall.
Eftersom "mittläget" är visat med streckade linjer så är det inget läge (då hade det varit en 6-3 ventil) utan visar bara hur portarna är kopplade i växlingsögonblicket. Den här ventilen visar att allt är stängt i växlingsögonblicket. Bra om man växlar mellan cylindrar som bär upp last men dåligt om man växlar mellan motorer som roterar. På sidan 13 i det här databladet visas en som har öppet överallt i växlingsögonblicket, det är en sån du behöver.
http://www.poclain-hydraulics.com/_uplo ... 35758S.pdf

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#18 » 18:43:15, 20-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har uppdagats en svikt i kvalitetskontrollen tidigare: Jac @ Diverse & ev lite bygge av minilastare m hydrostat
I seriekopplingsmode kan oljan smita genom grenarna på flödesdelaren, blir typ parallell då också.

Denna bör vara riktig. Den till vänster är kopplad med 6/2 ventil och den till höger är med 2 st 3/2 ventiler, annars gör dom exakt samma sak.
Bild



Funderade även lite kring detta med kraftfördelningen på motorerna i seriekoppling.
Motor nummer två kommer alltid att få lite mindre flöde pga läckage i motor nr 1. Strängt teoretiskt så kommer den inte hjälpa till att dra alls då. Verkligheten brukar dock vara lite rundare än teorin men bra blir det inte.

En tryckbalanseringsventil är vad som behövs. Häromnyss snubblade jag över precis just en sån: http://www.hydraforce.com/news/New-Prod ... _Bultn.htm
Trycket på första motorn ska vara dubbelt så högt som på andra motorn, då blir vridmomenten lika. Precis just det gör denna ventilen, pytsar förbi lite olja förbi första motorn rätt till andra motorn så vridmomenten blir lika. Fint som snus!
Att rita in den i ovanstående schema sparar jag till en annan dag. :mrgreen:
Bild
Senast redigerad av Jac 09:02:48, 21-04-2018, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

mathiast

#19 » 19:44:50, 20-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Ska man kunna växla under gång bör det absolut vara "öppet överallt" i växlingsögonblicket, annars kan det bli våldsamma tryckspikar. Vet inte hur det är ned vanlig 6-2 ventil men jag misstänker att den inte är lämplig pga detta.

Det blir nog pang i bygget skulle jag tro!
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Jac

#20 » 23:39:18, 20-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jomenvisst. Snokade runt lite, en del märken verkar köra öppet, hos andra kan man välja vilket man vill ha.
Bild

Ytterligare andra märken har ingen info om vilket det är, då blir det mer spännande...
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

fretchi

#21 » 07:58:51, 21-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:En tryckbalanseringsventil är vad som behövs. Häromnyss snubblade jag över precis just en sån: http://www.hydraforce.com/news/New-Prod ... _Bultn.htm
Trycket på första motorn ska vara dubbelt så högt som på andra motorn, då blir vridmomenten lika. Precis just det gör denna ventilen, pytsar förbi lite olja förbi första motorn rätt till andra motorn så vridmomenten blir lika. Fint som snus!
Att rita in den i ovanstående schema sparar jag till en annan dag. :mrgreen:
Bild


Ursäkta att jag tränger mig på :grin: men är en sådan ventil egentligen nödvändig? Om du bortser från lite ojämnt slitage i pumparna så borde du väl få ut samma moment på en pump med fullt tryck, som två som delar lika på trycket?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Jac

#22 » 08:44:56, 21-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo visst är det så, en motor med fullt tryck ger i teorin samma dragkraft som två motorer på halvt tryck.
Ojämnt slitage på motor och drivlina är ett argument för att fördela trycket jämnt. Det kan också vara så att högt tryck på en motor ger mer förluster än lågt tryck på två motorer.
Är det stora maskiner som går mycket kan nån procents bränslebesparing vara nog för att motivera en sån ventil.

Om den är nödvändig? Är det nödvändigt med 18 växlar på en traktor? :) Ventilen kom 2015 och det byggdes nog maskiner med seriekopplade motorer innan dess.

Edit: Ventilen är till för större maskiner. Men intressant är den. :)
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

fretchi

#23 » 10:20:36, 21-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä men då är vi eniga, var mest fundersam om jag missat något, och för ett hemmabygge borde det alltså gå bra utan den ventilen :)

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

ac tc

#24 » 16:48:12, 02-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om motorerna är mekaniskt ihopkopplade vore det inte lika bra att en motor kopplas bort hydrauliskt och får snurra med bara när du har "högvxl"
- väljer du olika storlek på motorerna kan du i princip få tre vxl genom att välja vilken som inte ska få tryckolja.

2 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

ac tc

#25 » 16:57:25, 02-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk dig pumpen P1 ger 3cc.
Motor 1 är på 1 cc
Motor 2 på 2 cc


P1/ M1 = 1:3
P1/ M2 = 2:3
P1/ M1+M2 = 3:3

Det går att få lite kul resultat om man väljer rätt motorer och sen kan du ju alltid kasta in en dubbelpump eller ännu hellre en variabelkolvpump.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Jac

#26 » 17:18:33, 02-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Om motorerna är mekaniskt ihopkopplade vore det inte lika bra att en motor kopplas bort hydrauliskt och får snurra med bara när du har "högvxl"

Jo, jag skulle tro att det görs på en del system. Radialkolvsmotorer med kamring är tacksamma att frikoppla, dom rullar lätt när kolvarna är parkerade i friläge. Orbitmotorer tror jag det är betydlig mer frktion i. Nackdelen är ju att man tappar drivningen på hjul eller axel men det kan ju vara ok beroende på applikation.

ac tc skrev:- väljer du olika storlek på motorerna kan du i princip få tre vxl genom att välja vilken som inte ska få tryckolja.


Parallell, stor motor, liten motor, visst är det möjligt.
Det är kul att spekulera på olika koncept i schemaform men när alla ventiler, slangar och rör ska monteras nånstans så är det inte alltid så kul längre. Pelle's parallell/serie koppling med flödesdelare som jag rättade till ovan är nog lite gränsfall om det blir kul att koppla... Specialtillverkat block kan vara en lösning men då har man nog lämnat hobbyprojekten.

En del radialkolvsmotorer av kamringstyp har möjligheten att bara ha varannan eller var tredje kolv inkopplad för att få olika hastigheter. Ventiler för detta är då inbyggt i motorn vilket ger en kompakt lösning.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

ac tc

#27 » 11:07:53, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Parallell, stor motor, liten motor, visst är det möjligt.
Det är kul att spekulera på olika koncept i schemaform men när alla ventiler, slangar och rör ska monteras nånstans så är det inte alltid så kul längre.


- En motorventil per motor.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Jac

#28 » 12:15:47, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir enkelt med öppet system ja, tänkte inte på det.
Skissade lite på hur det blir med closed loop system, inte lika enkelt. En 6/2 ventil per motor plus extra eftermatning till varje motor.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

ac tc

#29 » 13:19:04, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ännu enklare om man väljer en motor och två olika pumpar?
- p1 till motor p2 till tank/ retur till sig själv.
- p2 till motor p1 till..
p1+p2 till motor.
Pumpar är billigare än motorer..behövs bara en 1/2 ventil per pump och en riktningsventil.
Sen så går det ju även att ragga tag på en motor med variabelt deplacement.
- nånstans så känner jag att koostnaden spelar stor roll så mina förslag bygger på billigt..
Om det får kosta så vore ett vanligt drive system optimalt. cloosed loop, variabel pump, variabel motor men nu börjar det likna driften på en Huddig.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Jac

#30 » 19:33:49, 04-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser det inte klart för mig om jag inte ritar.
Det är som sagt kul att klura på utan att behöva bry sig om det praktiska.
Lägger man på den praktiska biten så blir det inte lika kul men det är ju en sorts klurande det också.

ac tc's förslag på 3-stegs hastighet med hjälp av olika stora motorer ser kopplingsmässigt enkelt ut, blir inte så mycket extra slangstumpar, bara en extra ventilsektion.
Om det är användbart i praktiken är en annan fråga. Ett fordon med omväxlande fram, bakhjuls- och 4hjulsdrift, tja...
Ska motorerna istället sitta på samma axel så är nog en 2-stegsmotor av nån sort att föredra. Edit: Tänkte då mest på problemet att koppla samman motorerna, ser nu att det är löst med kedjedrift här. Då borde den här kopplingen funka väldigt bra på ett open loop system.
Bild



Med closed loop blir det värre. Konceptet har samma nackdelar som ovan men 2 st 6/2 ventiler plus lite extra backventiler till eftermatning av olja ger betydligt fler slangstumpar.
Bild
Oversized pump kan vara en alternativ lösning, för hobbybruk så får man reglera effekten själv.

Både Parker och Eaton har orbitmotorer med två hastigheter. Låter som en kul grej men priset är väl därefter. Annars en 2-stegs på varje axel med lite olika volym så har man 4 hastigheter och drivning på alla...

Som nämnts har riktig hydrostatdrift variabla motorer. Några mindre variabla motorer som kan passa hobbymaskin har jag inte sett och dyrt brukar det vara.
Senast redigerad av Jac 10:13:11, 08-05-2018, redigerad totalt 2 gånger.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se