Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Miggy 125

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

qsecofr (trådstartaren)

#1 » 20:57:18, 02-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Köpte en miggy 125 3-fas på blocket för en billig peng.
Ägaren, en äldre man hade köpt den för många år sedan för att använda med flusstråd, men han hade aldrig kommit till skott.

Titta på bilderna här nedan, skall det se ut så i nederdelen av spolarna (eller vad de heter)?
Har jag köpt mig en brevpress? :(

tack.


Bild
Bild
Bild
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972



torbjorn_forsman

#2 » 22:20:59, 02-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser bra ut. Förmodligen är sekundärlindningarna omknutna med snöre för att koppartråden skulle hålla sig på plats tills skyddslacken hade torkat på fabriken. Man kan tänka sig att snöret är av något syntetmaterial som med tiden löses upp eller förstörs av lacken, och att det är förklaringen till att det nu ser lite olika ut på olika lindningar.
Om du skulle lyckas bränna någon lindning i transformatorn någon gång, så är den relativt lätt att linda om tack vare att kärnan är hopskruvad (alltså inte svetsad som på italienska lågprissvetsar). Alltså lätt att blada isär kärnan och få ut den brunna spolen om det behövs.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

qsecofr (trådstartaren)

#3 » 22:29:52, 02-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanon, tack för förklaringen.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

qsecofr (trådstartaren)

#4 » 20:10:03, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Munstycket måste väl vara alldeles för långt?
Det skall väl inte sticka utanför gashylsan?

12 står det på det.
Tack.


Bild
Bild
Bild
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

torbjorn_forsman

#5 » 20:17:38, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ovanligt långt munstycke, på min ära. Normalt slutar det ett par mm innanför hylsan.
Man får väl se det från den positiva sidan - om man lyckas smälta fast svetstråden i munstycket och måste kapa det, så har man rätt mycket munstycke kvar efteråt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

qsecofr (trådstartaren)

#6 » 20:52:02, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

haha, ja så kan man ju se det : )
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

Rubert

#7 » 21:06:10, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Munstycket på min Miggy har ungefär samma mått som ditt.
ca 30mm totalt, den ogängade delen är ca 20mm.
Skyddsröret är ca 66,5mm.
Munstycket slutar någon mm innanför skyddsröret.

1 person gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

christianmoller

#8 » 21:08:54, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

låsringen som munstycket landar mot ser ut att ha åkt upp lite

/C
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

Rubert

#9 » 21:09:24, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så att låsbrickan som ska stoppa skyddsröret har hoppat ur sitt spår?

1 person gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

qsecofr (trådstartaren)

#10 » 22:04:44, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollar detta i morgon, tack.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

qsecofr (trådstartaren)

#11 » 19:34:49, 04-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så enkelt var det, fanns ju ett spår där låsningen skulle sitta.


Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Göran Olofsson och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se