Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Felsökning diskussion lyftarmen på en kran orkar inte

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

akkamaan (trådstartaren)

#1 » 17:34:51, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som en följa av tråden med osymmetriska spakutslag på en kranlyft/sänk så kom det ett felsökningsproblem på ett annat "forum" som har anknytning till de sidokommentarer som kom upp på den andra tråden.

En skotare med ett konstantflödessystem hade prblem med att lyftcylindern inte orkade lyfta full last.
Maskinen var utrustad med EHC 35 med VCU spänningsregleringenhet.
Följand åtgärder har åtgärdats utan att problemet lösts.
1. Helrenoverad lyftcylinder, att betrakta som fabriksny
2. Chockventilen för lyftfunktionen utbytt och är att betrakta som fabriksny

Följande observationer har gjorts
A. Lyften orkar full last när den samkörs med t ex vipp ut eller grip stäng
B. VCU enheten fungerar som den ska

Vad kan vara orsaken till att inte lyften orkar på egen hand, men orkar när den samkörs med annan funktion?
Huvudproblemet, X, är en sak, men vad som skapar huvudproblemet kan vara en mängd olika orsaker, Y1, Y2, Y3 etc etc.
Nu släpper jag lös er på detta konstantflödes/rundpumpnings/öppet centrum-problem...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag



MN

#2 » 18:40:38, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den rör sig inte alls "på egen hand"?
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Michael Meier

#3 » 19:28:21, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flera arbetspumpar ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

akkamaan (trådstartaren)

#4 » 21:21:44, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Flera arbetspumpar ?

OK vi kan säga att det är två fast pumpar varav en går en loop via en proiriteringsventil till styrningen
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

bonnen513

#5 » 21:25:42, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Av någon anledning inte fullt utslag på ventilsliden.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

akkamaan (trådstartaren)

#6 » 21:36:31, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Den rör sig inte alls "på egen hand"?

Jo den rör sig "på egen hand" men inte med tyngre last.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

akkamaan (trådstartaren)

#7 » 21:39:19, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Av någon anledning inte fullt utslag på ventilsliden.

Vad skulle det få för inverkan då? Och i så fall vad skulle hindra ventilsliden att göra fullt utslag?
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

tracker

#8 » 21:42:41, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
Michael Meier skrev:Flera arbetspumpar ?

OK vi kan säga att det är två fast pumpar varav en går en loop via en proiriteringsventil till styrningen

vad händer med lyftcylinder när du kör två funktioner (och lyften orkar) och rör styrningen samtidigt ?
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

akkamaan (trådstartaren)

#9 » 22:47:23, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

tracker skrev:vad händer med lyftcylinder när du kör två funktioner (och lyften orkar) och rör styrningen samtidigt ?

Utmärkt felsökningsfråga!
I det här fallet ligger lyftfuntionen och styrningens prioriteringsventil i samma krets. Men Orbitrolen/rattstyrningen som prioriteringsventilen arbetar mot har stängt centrum så prioriteringsventilen skickar all olja till kranpaketet med Vipp, Lyft och Utskjut. Kom ihåg att lyften får mera kraft när vi använder vipp ut, dvs lyfter med vippen.
För övrigt så finns det också en terrängsstyrningsfunktion i samma ventilpaket som lyft, vipp och utskjut.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

bonnen513

#10 » 06:51:03, 04-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
bonnen513 skrev:Av någon anledning inte fullt utslag på ventilsliden.

Vad skulle det få för inverkan då? Och i så fall vad skulle hindra ventilsliden att göra fullt utslag?


Den spärrar inte genomströmmningskanalen till 100%. Lättare om man tänker sig ett vanligt femspak till huggarvagnen och du drar lyftspaken men så är det is i fjäderkoppen så det blir bara 50% spakutslag och så nyper du åt med gripen och då lyfter den normalt

Finns flera möjliga orsaker
Men jag låter fler fundera


Dock har jag ingen större erfarenhet av EHC system med proportionalstyrning (har en sån ventil på snittvagnen).
Men om du med att VCU funkar menar att vi kan bortse från elfel?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

akkamaan (trådstartaren)

#11 » 13:40:23, 04-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:
akkamaan skrev:
bonnen513 skrev:Av någon anledning inte fullt utslag på ventilsliden.

Vad skulle det få för inverkan då? Och i så fall vad skulle hindra ventilsliden att göra fullt utslag?


Den spärrar inte genomströmmningskanalen till 100%. Lättare om man tänker sig ett vanligt femspak till huggarvagnen och du drar lyftspaken men så är det is i fjäderkoppen så det blir bara 50% spakutslag och så nyper du åt med gripen och då lyfter den normalt

Finns flera möjliga orsaker
Men jag låter fler fundera


Dock har jag ingen större erfarenhet av EHC system med proportionalstyrning (har en sån ventil på snittvagnen).
Men om du med att VCU funkar menar att vi kan bortse från elfel?

Vilken "underbar" erfarenhet du haft om detta!
Ispropp har jag aldrig hört tidigare, har dock hört om nån som hade en massa skräp som blockerade länksystemet på sexspaksreglagen.
Att VCU fungerar behöver inte innebära att man kan bortse från elfel. Att man konstaterade att VCU fungerade var enkelt då alla andra kranfunktioner fungerade normalt. Vi får ta en annan tråd om skillnaden mellan VCU och IPS. Skillnaden är "enorm".
Förutom VCU på den elektriska delen finns ju både kransar, sk ICL-"kattskalle" och elmagneten på PVE-förstyrventilen. Med spakens variabla resistorer eller motstånd så varieras spänningen och därmed strömstyrkan till elmagneten. Och mellan elmagneten och ventilslid sitter en hydraulisk oljelänk, servotryck, vars tryck varieras med hjälp av elmagneten och därigenom flyttar ventilsliden olika långt.

En väldigt viktig slutledning vad gäller hur reglagen till slisventiler fungerar på konstant flöde staten resp konstanttrycksystem är att i ett konstanttrycksystem system ligger färdigt tryck och väntar så att full lyftkraft kan fås redan i början av spakutslaget. Spaken och ventilsliden används till att reglera hastigheten på hydraulfunktionerna, max hastighet när spaken/sliden bottnar 100%.
I ett konstantflödessysten råder motsatt förhållande. Vi använder spaken till att reglera pumptrycket eller lyftkraften. Lågt pymptryck i början av spakutslget, pumpflödet delas mellan hydraulfunktionen och retur till tanken. Fullt möjligt pumptryck erhålls när spaken/sliden bottnar till 100%. Dvs pumpflödet delas inte längre till tank. Naturligtvis så kommer vi aldrig upp i maximalt systemtryck, det som sätts av tryckbegränsningsventilen, så länge en hydraulfunktionen rör på sig (eller om vi har ett "betydande" oljeläckage i den trycksatta delen, t ex dålig kolvtätning eller ett skräp i shockventilen.
Lägger in en principbild på VCU systemet...

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

bonnen513

#12 » 15:32:45, 04-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nog själv en tråd om samma problem som din trådrubrik och tror jag hittade svaret i en annan tråd här. Doch var det på min Huddig med servospakar.

Det var bra du skrev detta med att elmagneterna inte är direktverkande på ventilsliderna.

Många förstår nog detta med genomströmmningskanalen men känner inte till P-kanalen och eftersom du är bra på att förklara med skisser så gör gärna ett inlägg eller ny tråd om detta

Is i kopparna har jag på ventilpaketet till griplastaren och det skulle behöva lite service nu då gripspakens kopp är lite sned så fjädrarna centrerar inte sliden riktigt.
Har nog även problem med centreringen av en ventil på lambon vilket jag märkte när jag körde skit igår med vaccumtunnan. jag tror ni kan gissa vilken funktion det var som öppnade sig på R42
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

akkamaan (trådstartaren)

#13 » 16:45:17, 04-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Jag har nog själv en tråd om samma problem som din trådrubrik och tror jag hittade svaret i en annan tråd här. Doch var det på min Huddig med servospakar.

Vi kan köra en tråd med inriktning på hydraulservo respektive el-hydraulservo...

Det var bra du skrev detta med att elmagneterna inte är direktverkande på ventilsliderna.

Här är det lätta att blanda ihop begreppen. Det finns riktningsventiler där magneten verkar direkt på sliden. On-Off-ventiler av mindre format. Men även proportionella ventiler, också får mindre flöden. Stora flöden kräver stora ventilslider och här måste man använda hydraulisk servokraft för att flytta ventilsliden som hålls emot af kraftiga retur- eller centreringsfjädrar. Har en del färdigt material för en separat tråd om EHC och hydraulservokontroll. Tar det gärna i en separat tråd.

Många förstår nog detta med genomströmmningskanalen men känner inte till P-kanalen och eftersom du är bra på att förklara med skisser så gör gärna ett inlägg eller ny tråd om detta

Menar du med P-kanalen det kanalgalleri som parallell-kopplar sliderna i ett flerfunktionspaket? Jo det är väldigt abstrakt från utsidan av ventilpaketet, och utformningen av kanalsystemen kan variera mella olika tillverkare och ventilmodeller. Önskar ibland att det fanns en genomskinlig riktningsventil, rutig olja som ändrar färg beroende på tryck. :lmao:
Vi kan ta det i en separat tråd.

Is i kopparna har jag på ventilpaketet till griplastaren och det skulle behöva lite service nu då gripspakens kopp är lite sned så fjädrarna centrerar inte sliden riktigt.

Jättebra att du tar upp detta då det är en sak som kräver förståelse. Ventilcentrering är viktig, speciellt i konstanttrycksystem då det lätt kan orsak att hydraulfunktioner "kryper" med spaken i neutralläge.
Har nog även problem med centreringen av en ventil på lambon vilket jag märkte när jag körde skit igår med vaccumtunnan. jag tror ni kan gissa vilken funktion det var som öppnade sig på R42

Lambo och R42? Nu hamnade vi utanför mitt kompetensområde :grin:
Men jag tror mig förstå att du ofrivilligt släppt ut kodynga utefter landsvägen??? :photograph: :huh: :skratta3:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

jörgen.ottosson

#14 » 17:53:24, 04-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:....
Följande observationer har gjorts
A. Lyften orkar full last när den samkörs med t ex vipp ut eller grip stäng
B. VCU enheten fungerar som den ska
...


Som flera andra varit inne på....

Jag antar att "vipp ut" och "grip stäng" ligger "efter" lyftfunktionen i ventilpaketet .....så när någon av de funktionerna aktiveras så skapas tillreckligt systemtryck för att lyfta lasten, och det tyder på att funktionen som aktiverats (lyft) inte ger tillreckligt utslag för att stänga centrum i paketet......och vad beror det då på.... :klia: ....om man kan konstatera att "elektroniken" ger signal som den ska (kanske flytta kontakterna mellan funktioner på ventilpaketet, och få samma resultat ?....har spolarna samma resistans så ingen av som håller på lämna in på funktionen i fråga?).....då återstår ju själva ventilbordet, och hur det fungerar invändigt.....jag skulle ju kunna tänka mig att servotrycket är lågt, i alla fall för funktionerna på en sida bordet, så att servotrycket inte förmår öppna ventilspolen ( stänga centrum) tillreckligt .... speciellt inte en funktion som kräver mer olja än "grip" eller "vipp" funktion. (jag antar att de fungerar för att de kräver relativt lite tryck och flöde, och skapar därför mindre mottryck till servoohydrauliken)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

akkamaan (trådstartaren)

#15 » 18:15:31, 04-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Jag antar att "vipp ut" och "grip stäng" ligger "efter" lyftfunktionen i ventilpaketet

Har ingen betydelse om funtionerna ligger efter eller före i ventilpaketet. När olja distribueras till funktionerna så görs det genom "bonnens" P-kanaler, vilket gör att sliderna blir parallellkopllade
I själva centrumkanalen ligger sliderna i serie. Parallel-kopplingen är nödvändig för att kunna köra flera funktioner samtidigt.

Det är i centrumkanalen, eller det "fria genomloppet", som vi stryper för att bygga upp pumptryck som sedan distribueraas i parallell-kanalerna. Alla slider kan strypa rundpumpningsflödet. Men bara en slid kan verkansfullt stänga centrumkanalen helt. Det kan vara den första sliden i serien eller den sista sliden. När centrumkanale eller det fria genomloppet är helt stängt av någon slid, så blir 100% av pumpflödet tillgängligt för alla sliderna i ventilpaketet. Den funktion som då går lättast bestämmer det aktuella arbetstrycket. Max arbetstryck (överströmning) kan bara ernås när alla samkörda funktioner inte orkar röra sig.
Återkommer med kommentarer på resten av ditt inlägg.
Nu är det dags för morgonens pensionärs-tennis...
:rock_on:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se